SMS-ul, pe cale de dispariție. Cum au reinventat giganții internetului mesageria clasică

Ruxandra Popinciuc 08/09/2017 | 16:08 Ştiri
SMS-ul, pe cale de dispariție. Cum au reinventat giganții internetului mesageria clasică

La sfert de secol de la apariția sa, SMS-ul a fost detronat de giganții internetului și pierde tot mai mult teren în fața aplicațiilor de mesagerie online.

Serviciul de Mesaje Scurte (SMS) a fost apărut pe 3 decembrie 1992, când inginerul britanic Neil Papworth a trimis primul SMS de pe un calculator pe telefonul mobil al prietenului său. În cei 25 de ani de la apariția sa, SMS-ul a cunoscut o perioadă ascendentă până în momentul în care dezvoltarea internetului și a dispozitivelor telefonice a luat amploare.

Veniturile globale ale companiilor telecom din sms-uri ,vor ajunge să scadă la 56 miliarde până în anul 2021, asta însemnând o scădere de 16,4% față de anul curent, estimează cei de la BI Intelligence.

În Marea Britanie, numărul de sms-uri a scăzut în 2012 cu 10 miliarde față de anul 2011, potrivit unui studiu preluat de ProTV. Nici în România lucrurile nu arată cu mult diferit.

Dacă în anul 2015 la nivel național s-au trimis circa 20,2 milioane de SMS-uri, în anul 2016 se observă o scădere de aprape 9,7%, la 18,2 milioane de SMS-uri trimise, potrivit unui studiu realizat de Administrația Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).

Marii rivali continuă bătălia pentru obținerea monopolului pe piață

Declinul SMS-ului a început în urmă cu câțiva ani. Multitudinea aplicațiilor de mesagerie online precum Facebook Messenger, Whatsapp, WeChat și Viber au invadat segmentul acestuia și au rotunjit veniturile furnizorilor de date mobile.

Specialiștii estimează că la nivel mondial există în jur de 5,8 miliarde de conturi active de mesagerie instantă, acestea urmând să ajungă la peste 8,3 miliarde până la sfârșitul anului 2021.

De asemnea, numărul de smatphone-uri crește exponențial, astfel încât, în 2021 vor fi peste 7,1 miliarde de telefoane inteligente, față de 6,3 miliarde în prezent, spun cei de la The Radicati Group, o companie americană de cercetare a pieței de tehnologie.

Pe măsură ce aplicațiile de mesagerie au devenit pentru utilizatori un ”portal” către internet, giganți precum Google și Apple au început să le perceapă ca o amenințare, motiv pentru care și-au dezvoltat propriile sisteme de mesagerie.

iOS, de la Apple și Android, dezvoltat de Google sunt, la ora actuală, cele mai influente și larg răspândite sisteme de operare pentru smartphone-uri.

Dacă cei de la Apple au găsit o alternativă pentru SMS-urile clasice, în 2011, când au creat aplicația nativă iMessage (care se regăsește acum pe toate telefoanele cu sistem de operare iOS), rivalii de la Google au preferat să-i lase pe producătorii de smarphone-uri care folosesc sistemul Android să își creeze propriile mesagerii native. Acum însă, Google se pregătește să își lanseze propria aplicație de mesagerie, care se va baza pe o tehnologie nouă și care va fi disponibilă pe toate telefoanele cu sistemul de operare Android.

Rich Communication Services (RCS) este un protocol care, odată implementat pe Android, le va permite utilizatorilor să trimită imagini mai mari, de calitate superioară, să acceseze și să trimită date legate de locul în care se află, dar și să efectueze apeluri video. Aceste particularități tehnologice oferă standardului RCS un avantaj competitiv ridicat care promite să aibă un impact răsunător asupra întregului sistem de telefonie mobilă, scrie Business Insider.