S-a pregătit să devină ofițer de aviație, dar a ajuns să fie unul din principalii furnizori de softuri pentru spațiile logistice

Florel Manu 21/01/2019 | 14:13 Digital
S-a pregătit să devină ofițer de aviație, dar a ajuns să fie unul din principalii furnizori de softuri pentru spațiile logistice

Piața locală a spațiilor industriale și logistice a ajuns în 2018 la un total de 3,4 milioane de metri pătrați. Cu toate acestea, una dintre cele mai vechi com­panii care furnizează servicii software pentru logistică abia a trecut de un mi­li­on de euro. Ce se află însă între cele două valori?

Acest articol a apărut în numărul 56 (7 – 20 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

Odată cu dezghețul consumului, cere­rea de spații logistice a crescut. Toto­dată, un avans considerabil a luat și co­mer­țul online. Pe acest fond, piața imo­biliară și-a îndreptat atenția către construcția de spații logistice. Inițial, salariile mici și puținele opțiuni de pe piața muncii au permis angajarea de personal. În paralel cu avansul consumului, au crescut și pretențiile salariale, iar proprietarii de spații logistice au început să se îndrepte către soluții tehnologice. „Poți investi în jur de 70% din resurse direct în business și în oameni. E bine să-ți păstrezi 5-10% din resurse, pe care să le aloci inventivității și noilor idei“, spunea pentru NewMoney Felix Pătrășcanu, cofondator al FAN Courier, cel mai mare operator privat de curie­rat din România. O soluție firească, mai ales într-o perioadă de criză a forței de muncă, în care tehnologia a început să ia locul operațiunilor clasice făcute de om.

O alternativă la munca fizică vine de la Edward Petrescu (44 de ani), proprie­tar al Axes Software, companie care oferă servicii de tehnologie pentru operatorii de spații logistice și de flote de transport. „Acum, antreprenorul își dă seama că trebuie să fie eficient dacă vrea să aibă performanță“, spune Edward Petrescu, în opi­nia căruia performanța poate fi asi­gurată prin investiții în tehnologie de ultimă oră.

Între aviație  și business. Axes Software oferă soluții informatice pentru spații logistice încă din 2005. Petrescu venea atunci cu o experiență de doi ani, dobândită între 2002 și 2004, în calitate de consultant la integratorul de soluții IT Novensys, dar noțiunile de bază din antreprenoriat le-a deprins din familie. Compania la care lucra a început să aibă pro­bleme, iar el s-a decis să renunțe. A ales să își ajute tatăl într-o afacere de familie specia­lizată în materiale de construcții. „Prin 2003-2004 nici nu știam ce-i ăla TVA“, glu­mește Petrescu, care a urmat cursurile Aca­demiei Tehnice Militare, pe care a ab­solvit-o ca ofițer de aviație cu speciali­zare în electronică și instalații de bord. A intrat al 21-lea, primele 20 de locuri fiind pentru specializarea calculatoare.

Nu îi pare rău că s-a întâmplat așa, chiar dacă a fost atras de programare încă de la vârsta de 11 ani. Se întâmpla în 1987, în cadrul unor cercuri școlare pe care le frecventa la Casa Pionierilor din Capitală. Acestea erau niște activități ex­tra­școlare care aveau caracter opțional, în funcție de înclinațiile elevilor și dorin­țele părinților. Avea și propriul calculator, un Sinclair, primit de la tatăl său după ce acesta se întorsese dintr-un voiaj în străi­nătate, computer pe care îl conecta la un televizor „Sport“ alb-negru. După 1992, familia sa a avut mai multe afaceri de import-export, înainte de a se orienta către un business cu materiale de cons­trucții, însă el a vrut să se dedice mediu­lui software. Așa a apărut, în 2005, Axes Software, un dezvoltator software ni­șat pe domeniul logistic, care la acea vreme se afla abia la început în România.

A pornit afacerea alături de doi stu­denți. Știa deja cum să integreze sistemele software în zona de logistică și avea nevoie de angajați inventivi. Însă pro­iectele pe care le dezvoltă pe această nișă nu sunt foarte apreciate, din punct de ve­dere  financiar, aici, în România. „În 2008 am fost la un producător de software pen­tru logistică în Polonia. Proiectele sale por­neau de la 100.000 de euro“, spune Edward Petrescu, precizând că în piața locală produsele similare sunt plătite cu câteva zeci de mii de euro. Acest tip de business este relativ nou, doar în Occident și dincolo de Ocean are o vechime de aproape 30 de ani.

UN ZERO LIPSĂ. Această optimizare a activităților logistice oferă beneficiarului mai multă eficiență într-un spațiu de depozitare mai mic, dar și în utilizarea forței de muncă. Petrescu dă exemplul concret al mărcii Aqua Carpatica, brand care după integrarea soluțiilor software și-a du­blat volumul de marfă cu același nu­măr de angajați și același spațiu de depozitare.

Compania fondată de Petrescu are în mo­mentul de față aproximativ 70 de clienți, printre care FAN Courier, Auto Total, Elefant, Leroy Merlin ori Vel Pitar. „Soluțiile tehnice sunt diferite de la client la client pentru că nu seamănă unul cu altul“, completează Petrescu, adăugând că doar din domeniul medical are în portofoliu patru companii, ale căror proceduri nu sunt similare.

Pentru a dezvolta soluții tehnice pentru toate situațiile, are în momentul de față 25 de angajați, dintre care 7 sunt de­dicați activităților de programare, iar res­tul sunt consultanți și integratori ai pro­iectelor pe care le dezvoltă.

În ultimii ani, cererea pe piață a început să crească. În 2017 a ajuns la o cifră de afaceri de  800.000 de euro, cu o creștere de 30% față de anul precedent. Pentru anul trecut estimează vânzări de peste un milion de euro, reprezentând o creștere de peste 20%. „Pentru un proiect din Ro­mânia câștigi, de exemplu, 20.000-30.000 de euro. Afară se mai adaugă un zero“, spune Edward Petrescu, cu precizarea că acest gen de business este întâlnit atât în cazul depozitelor, cât și al flotelor de transport.

De aceea își face planuri să ducă solu­țiile sale și în afara țării, declarându-se interesat de piețe ca Marea Britanie, Sta­tele Unite sau Dubai, unde ar putea ob­ține contracte mult mai avantajoase. Dar până atunci caută să-și consolideze afacerea pe plan local, unde antreprenorii au început să învețe să apeleze la avantajele tehnologiei. Chiar investiția inițială într-o soluție software e mai mare decât cea în forța de muncă clasică. Pe care însă nu o mai prea găsesc.

 

O piață aglomerată

În primul semestru din anul trecut, piața locală de spații logistice și industriale ajun­­sese la 3,4 milioane de metri pătrați, cu aproape 400.000 de metri pătrați mai mult față de 2017.

 

  • Interes. Cererea de spații logistice a continuat să fie ridicată anul trecut, ceea ce a condus la scăderea ratei de neocupare până la 3% la ni­vel național și la 4% în cazul depozitelor situate în zonele limitrofe Bucureș­tiului.
  • Estimări. Analiștii din domeniul imobiliar sunt de pă­rere că piața spațiilor logistice și industriale va înregistra o creștere susținută până cel puțin în 2020.
  • Valoare. Chiria de refe­rință pentru spațiile logistice de clasă A, amplasate în cele mai bune zone, a fost în 2018 de circa 4,1 euro pe metru pătrat.
  • Creștere. Pentru 2018 este estimată o creștere de circa 40% a volumului de spații logistice și industriale din România, peste recordul din 2017, an în care s-au livrat peste 500.000 de metri pătrați.
  • Dezvoltare. Cele mai spectaculoase livrări de spații logistice din Capitală au avut ca destinație zonele de nord și de vest, însumând anul trecut aproximativ 110.000 de metri pătrați.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
d