Rețeta secretă a comerțului online: cum poți să ai vânzări mari, fără ca nimeni să fi auzit de tine

Cristina Dobreanu 30/11/2017 | 16:14 Digital
Rețeta secretă a comerțului online: cum poți să ai vânzări mari, fără ca nimeni să fi auzit de tine

Acest articol apare în numărul 28 (20 noiembrie – 3 decembrie) al revistei NewMoney

Dacă șansele de supraviețuire pe piață ale micilor magazine online ar fi trebuit să poarte un nume, acela ar fi fost marketplace. Iar prenumele, eMAG.

„Decizia de a intra pe marketplace a fost una subită. Eram la începuturile afacerii și cei de la eMAG erau la început cu această platformă“, povestește Silvia Ama­riței, fondatoarea Carespot, magazinului online de parfumuri și produse pentru îngrijirea părului și a corpului, care s-a listat încă din 2012 pe marketplace-ul eMAG, la puțin timp după lansarea platformei online. Inițial, a făcut-o cu doar câteva produse. Astăzi, gama este însă „mult mai variată“, vânzările de pe marketplace-ul eMAG repre­zen­tând aproape jumătate din veniturile totale, care s-au ridicat anul trecut la peste 1,7 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanțe.

Și Cristian, Victor și Iuliana Soare, fon­datorii magazinului de cadouri Gifto­logy.ro – cu afaceri estimate la aproape două milioane de euro anul acesta – au luat recent decizia de a lista produsele  pe platforma mar­ket­place a eMAG. Deo­camdată, pentru ei este prea devreme pentru a vorbi de relevanța listării din iunie 2017, pri­mul an fiind unul de test, la fel ca în orice relație comercială. To­tuși, pentru ei, eMAG înseamnă, pe lângă potențialul de creștere a vânzărilor, și o vizibilitate sporită. „Anticipăm că eMAG va deveni treptat un jucător important și pe piața de cadouri, jocuri și ju­cării, iar produsele pe care le oferim me­rită să fie disponibile la scară largă“, spune Cristian Soare.

În con­secință, anul următor vor să ex­tindă ga­ma de produse, momentan având lis­tate doar aproximativ 10% din totalul reperelor vândute pe site-ul propriu. Cu toate că produsele lor se mai găsesc și pe alte site-uri (sunt distribuitori oficiali în România ai unor producători europeni și ameri­cani), eMAG este singura plat­formă de tip marketplace pentru care au optat comercianții.

UNUL ȘI UNUL. Carespot și Giftology sunt doar două exemple din cei peste 6.000 de retaileri prezenți în „piața online“ dezvol­tată de eMAG în 2011 și ale cărei vânzări s-au dublat de la an la an, după cum ex­plică Iulian Stanciu, fondatorul eMAG. „În 2016, vânzările din marketplace au re­pre­zentat 19% din totalul vânzărilor. Estimăm că, până la finalul anului, acest procent va crește cu aproximativ 10% față de anul precedent, ajungând la aproximativ 29%“, detaliază Florin Filote, director eMAG marketplace.

Mai concret, după cum argumentează Iulian Stanciu, marketplace-ul va genera anul acesta vânzări de 0,9 miliarde de lei (circa 200 de milioane de euro), în timp ce vânzările directe ale eMAG se vor ri­dica la 2,6 miliarde de lei (577 de milioane de euro). Iar dacă ritmul de creștere se va menține la fel și în continuare, antreprenorul estimează că în următorii trei ani marketplace-ul va depăși ca valoare vân­zările eMAG. Pentru a ajunge însă la astfel de performanțe și investițiile eMAG în această platformă au fost pe măsură: în perioada 2011-2016 au alocat patru mili­oane de euro – cu scopul de a ajuta ma­ga­­zinele partenere să poată fi integrate rapid și cu ușurință, iar odată active să aibă la dispoziție toate instrumentele ne­cesare pentru a-și putea crește afacerea.

În plus, dezvoltarea marketplace a „în­ghițit“ peste un milion de euro numai în ultimul an. „Investiții majore au fost fă­cute și în infrastructura hardware, deoarece funcționarea optimă a site-ului eMAG depinde de cele peste 50 de platforme inter­conectate din spate (plăți, platforma de comenzi, logistică, căutare etc.)“, ex­plică Filote. Dar și beneficiile eMAG sunt pe măsură – potrivit unor surse din piață, încasările efective ale eMAG din marketplace reprezintă circa 10% din vânzările totale realizate pe acest canal.

COADĂ LA LISTARE. Lunar, eMAG pri­mește 400 de cereri noi pentru listare în platforma marketplace. „Selecția este rigu­roasă și poate dura până la o lună“, spune directorul eMAG marketplace, iar rata de respingere este de 20%. „Nu suntem dis­puși să facem concesii“.

Printre altele, vân­zătorii trebuie să aibă suficiente produse disponibile – eMAG are 500.000 de vizitatori unici pe zi, ceea ce în­­seamnă un po­ten­țial de cumpărare foarte mare –, trebuie să respecte terme­nul de livrare și să ofere servicii post-vân­zare la standarde înalte.

Tot în marketplace, eMAG a lansat la începutul acestui an un program destinat micilor antreprenori români, numit „Deschide România“, în care s-au înscris între timp câteva sute de antreprenori, ONG-uri sau PFA-uri, cu afaceri de până în 500.000 de lei.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close