Procedura pentru realizarea autostrăzii cu plată a fost demarată. Am putea fi taxați și pe tronsonul București – Ploiești

NewMoney 19/10/2018 | 13:58 Ştiri
Procedura pentru realizarea autostrăzii cu plată a fost demarată. Am putea fi taxați și pe tronsonul București – Ploiești

Comisia Națională de Prognoză a lansat în sistemul online de achiziții publice procedura de atriburire a contractului pe parteneriat public – privat pentru realizarea autostrăzii Ploiești –  Brașov.

Prețul pentru proiectarea și execuția tronsonului de autostradă este estimat la 1,36 miliarde de euro, transmite HotNews, care citează date din studiul Comisiei Naționale de Prognoză (CNP). Mai mult, procedura parteneriatului public – privat se va întinde pe o perioadă de 44 de ani. Acesta va fi implementat în două etape. Primul prevede cei patru ani de proiectare și execuție plus 20 de ani de operare. În a doua etapă, studiul CNP indică o perioadă de încă 20 de ani de opeare cu taxă așa încât să fie amortizată la nivel de costuri, inclusiv valoarea reziduală a construcției, de la finalul primei etape.

Astfel taxa pentru fiecare o sută de kilometri parcursă de un autoturism este limitată la 6,3 euro fără TVA, iar în cazul autobuzelor tariful ajunge la 12,6 euro fără TVA. În studiul realizat de CNP se mai stipulează că începând de anul viitor ar putea fi taxat inclusiv segmentul de autostradă dintre București și Ploiești, care este acum dat în folosință.

Pentru sectorul de autostradă dintre Ploiești și Brașov, proiectul prevede, importante lucrări de artă, între care 14 viaducte și 33 poduri cu o lungime totala de aprox. 3 km, precum și 2.6 km de tuneluri cu galerie dublă. Din studiul amintit reiese că achiziția  terenuurilor pentru realizarea autostrăzii nu sunt în atribuția partenerului privat.

În ceea ce privește veniturile acestuia acesta se împart astfel. „Plăți de disponibilitate din Fondul special de finanțare a contractelor de parteneriat public – privat; venituri din utilizarea infrastructurii secundare (de exemplu, chirii sau redevențe achitate de entitățile care operează benzinării sau alte spații de servicii) – un procent de 60% din acestea urmând a reveni partenerului public și fiind dedus din plata de disponibilitate,  venituri din taxa achitată de utilizatorii autostrăzii (acestea urmând a fi deduse din plata de disponibilitate); evetuale procente din taxa de drum actuală”, se arată în studiul de fundamentare al proiectului.

Demararea procedurii de parteneriat public – privat pentru tronsonul de autostradă Ploiești – Brașov, vine în momentul în care, recent, comisarul european Corina Crețu a  avertizat guvernul de la București că România pierde sume mari de bani destinate  construcției de drumuri de mare viteză, oferiți din fondurile Uniunii.

Mai mult părerile transportatorilor sunt împărțiete în ceea ce privește construcția autostrăzii pe ruta București –  Ploiești – Brașov. În timp ce unii spun că vor beneficia de costuri mai reduse de operare, alții, din contră vin cu precizarea că pe acest tronson cheltuielile le vor crește, pe motiv că diferențele de nivel din zona montană sunt mai mari decât pe ruta București – Pitești – Sibiu, unde și drumul de mare viteză ar fi mult mai ușor de întreținut.


Foto: Mediafax