Piața serviciilor de training, alimentată de managerii care vor să-și țină angajații în firmă

Senica Micu 19/06/2019 | 13:17 Companii
Piața serviciilor de training, alimentată de managerii care vor să-și țină angajații în firmă

Perfecționare, învățare, liberă exprimare sunt doar câteva dintre ideile dezvoltate în ultimul timp de companiile locale de training, atunci când pun în piață programe care stimulează responsabilizarea angajaților.

Acest articol a apărut în numărul 67 (10 – 23 iunie 2019) al revistei NewMoney

Cât de mult investesc astăzi managerii în pro­priii angajați? Cum sunt vechii angajați pregătiți să facă față valului de programe care vin la pachet cu o tehnologie nouă? Ce anume din toată strategia de dezvoltare a unei companii are un rol decisiv în do­rința angajaților de a rămâne în echipă? Răs­punzând la aceste întrebări, jucătorii din piața locală a serviciilor de training, team building și consultanță în resurse umane – o piață estimată la peste 20 de mi­lioane de euro – își redefinesc afacerile și merg spre direcții noi, complementare.

„Suntem mult în urma Europei la inves­ti­țiile în educația adulților“, oferă o primă perspectivă Andrei Goșu, managing partner la Ascendis, cea mai mare companie de training și consultanță în domeniul dez­voltării organizaționale din România și Re­publica Moldova. Și nu se referă doar la seg­mentul de soft skills, în care compania este prezentă, ci la orice formă de training. „Ocupăm ultimul loc, la distanță mare de Macedonia de Nord sau Muntenegru. La celelalte țări, mai dezvoltate, chiar nu ne putem uita fără să ne scadă stima de sine. Asta spune multe despre felul în care ne raportăm la educație“, completează el.

În momentul de față, fie că luăm ca exemplu o companie de talia Ascendis, fie că urmărim traseul de dezvoltare al uneia mai mici, cum ar fi HPDI (Human Performance Development International), un lucru este clar: pasul către o nouă linie de business a fost făcut de fiecare dată por­nind de la o lipsă, de la „o nevoie“ a pieței.

TENDINȚE DE PIAȚĂ. La o privire de an­samblu, tendințele din 2018 se confirmă și în 2019 − cei mai mulți dintre clienții companiilor care oferă servicii de training și consultanță caută programe de dezvoltare a abilităților de leadership, de creștere a pro­ductivității și de customer experience. „Una dintre tendințele principale pe care le vedem anul acesta este o evoluție de la programele de training implementate ca intervenții punctuale către o abordare a pro­gramelor de training care au ca focus dezvoltarea echipelor (team development) și transformarea organizațională. Cele mai multe companii sunt foarte atente la integrarea competențelor digitale“, detaliază Andrei Goșu.

Ascendis, de exemplu, a continuat să in­tegreze în 2019 platforma digitală de microlearning Code of Talent, pe care a lan­sat-o anul trecut, când a atras 100 de companii și peste 2.000 de cursanți, având cea mai mare rată de creștere din grup. Anul trecut, compania a derulat peste 200 de programe de microlearning digital, pentru clienți din diverse domenii. Înființată în urmă cu 21 de ani, Ascendis estimează anul acesta afaceri de 9,4 milioane de euro, în creștere cu 10% față de anul trecut.

„Piața continuă să crească și tot mai multe companii devin interesate de serviciile de training, în special pe partea de comunicare, leadership, management de proiect sau gândire creativă“, explică și Petru Păcuraru, fondator și managing partner al HPDI, o afacere care se apropie de un milion de euro, anul acesta.

De altfel, microlearningul despre care vorbește Andrei Goșu a schimbat piața de training, revoluționând felul în care învață angajații. „În microlearning, dezvoltăm calupuri scurte și de impact, de trei până la șapte minute, module de training disponibile oricând și oriunde, pe orice device (computer, tabletă, telefon), care permit dez­voltarea accelerată a cunoștințelor și ap­titudinilor angajaților, cu costuri mult mai mici pentru companii“, punctează el. Iar cursanții preferă acest mod de instruire deoarece consumă mai puțin timp și le este disponibil exact în momentul nevoii de învățare.

ÎN ANONIMAT. De la „o nevoie în piață“ a pornit și Petru Păcuraru, de la HPDI, când a lansat Youkno, o aplicație mobilă – bazată pe inteligență artificială – produsă de compania canadiană Rebounty Inc. Însemnând o investiție de aproximativ 900.000 de euro, „Youkno reprezintă un spațiu virtual de discuții în care oamenii beneficiază de anonimat“, punctează Păcuraru. „Una dintre marile probleme din prezent este cea a retenției angajaților. Iar oamenii pleacă, de cele mai multe ori, pentru că procesul de inducție nu s-a realizat corespunzător. Practic, la începutul perioadei de angajare, ei nu știu exact ce au de făcut și nu le e clar care e scopul activității lor, nu simt care este valoarea lor în companie, nu au sentimentul de apartenență la echipă.“

Iar în acest punct își propune să inter­vină Youkno, prin prelungirea curbei de în­vățare și prin încurajarea angajaților să discute deschis despre cunoștințele, nelă­mu­ririle, nevoile și sarcinile lor, pentru a găsi soluții și a acționa cât mai repede. Un studiu realizat recent de publicația inter­na­țională Harvard Business Review a evi­dențiat că primele 100 de zile de la angajare sunt critice, iar angajații sunt cel mai adesea predispuși să părăsească firma din trei motive: nu știu ce să facă, nu știu cum să facă și nu știu de ce să facă.

Păcuraru își amintește de perioada de acum zece ani, când angajatorii nu se confruntau cu o criză acută de personal și „gă­seau angajații potriviți cu sutele“. Acum, balanța se înclină în sensul opus, iar in­ter­venția unor companii care livrează servicii de training, team building și consul­tanță este „ca o gură de oxigen pentru mana­geri“. De altfel, o analiză publicată recent de KeysFin arată că, în ultimii ani, criza de pe piața forței de muncă s-a transformat într-un business extrem de profitabil și pentru firmele care recrutează angajați, iar afacerile acestora au crescut cu 430% din 2007 și până astăzi.

URSULEȚII DE PLUȘ“. Dar care sunt cel mai des întâlnite greșeli ale companiilor care nu reușesc să-și păstreze angajații? Răs­punsul vine tot de la Petru Păcuraru. În primul rând, este vorba despre comunicarea brandului de angajator. „Ei zic că au nevoie de oameni foarte buni și se gândesc să le spună «Haideți la noi, pentru că la noi sunt ursuleți de pluș care zboară pe pereți». Și oamenii vin cu speranțe și des­coperă că nu există niciun ursuleț de pluș.“ O a doua greșeală punctată de fondatorul HPDI este „cea a inducției“. „Pe omul pe care-l angajezi trebuie să-l implici într-un joc, astfel încât să înțeleagă ce are de fă­cut, altfel, se plictisește și pleacă.“ În capul aceleiași liste, Păcuraru mai pune relațiile interumane, felul în care se stabilesc co­nex­iunile între oameni la locul de muncă. „Nimeni nu ne-a învățat în școală cum să relaționăm. Cu cât relațiile sunt mai tensionate la locul de muncă, cu atât își vor dori să plece.“

Ca perspective, companiile prezente pe această piață – iar aici mai pot fi punctate și alte nume sonore, precum grupul Qua­lians, Trend Consult sau Valoria – vor continua să evolueze într-un ritm accelerat, cu o creștere anuală de 25-30%, așa cum s-a întâmplat și în ultimii cinci ani. „Nu există o contabilizare a numărului de jucători din acest domeniu. Sunt câteva nume mari și câteva sute de «mici întreprinzători» sau «freelanceri» care-și iau anumite certificări și devin consultanți pentru companii“, spun reprezentanți din piață.

Urmărind tendințele pe 2019, în timp ce unii dintre antreprenorii prezenți aici vor investi în domenii conexe, precum tu­ris­mul de business – „am investit 100.000 de euro într-un teren în Delta Dunării, unde vreau să ridicăm un hotel, în special pentru segmentul de corporate“, spune Păcu­raru –, alții intenționează să-și consolideze businessul și la nivel regional: „Ne-am dezvoltat în regiune cu sucursale deschise, în ultimele luni, în Serbia și în Ucraina, două piețe interesante“, explică și Andrei Goșu de la Ascendis. Oricum ar fi, este loc pentru toată lumea.


 

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.