Pe o piață dominată de marile lanțuri internaționale, compania craioveană TopSport caută nișa potrivită pentru a supraviețui competiției

Pe o piață a retailului de echipamente sportive dominată de marile lanțuri internaționale, micii jucători caută nișa potrivită pentru a supraviețui competiției. Studiu de caz, compania craioveană TopSport.
Circa 63% dintre români au achiziționat un echipament sportiv în primele trei luni de la declanșarea pandemiei de COVID-19, arată un studiu realizat de compania de management al investițiilor media GroupM, publicat în mai, anul trecut. S-a întâmplat și pentru că numărul celor care au început să facă exerciții fizice a crescut cu aproape jumătate, pe fondul restricțiilor sanitare și al lucrului de acasă. Ceea ce începuse ca un mare semn de întrebare – închiderea majorității magazinelor cu produse nealimentare – s-a transformat rapid într-un boom al comerțului online, care a crescut pe parcursul întregului an 2020 la 5,6 miliarde de euro, un avans de peste 30% față de 2019.
TopSport, între online și offline
Efectul vânzărilor online a fost resimțit și de un mic retailer local de echipamente sportive, compania craioveană TopSport, cu operațiuni în offline în Craiova, Slatina, Pitești, Alexandria și Mediaș. Un business pornit în 1994 de omul de afaceri Eugen Birtu (64 de ani) și consolidat în online în 2014 de fiul acestuia, Dan Birtu (39 de ani). „Vânzările din 2020 au fost salvate de boomul din online înregistrat în primăvară“, spune Dan Birtu, precizând că trimestrul al doilea din 2020 a făcut ca veniturile să nu scadă semnificativ față de anul precedent.
Potrivit raportărilor companiei la Ministerul Finanțelor, TopSport a realizat în 2020 venituri totale de circa 3,56 milioane de euro, față de 3,8 milioane de euro în 2019. Anul trecut, cifra de afaceri a retailerului de echipamente sportive a urcat la 3,88 milioane de euro, estimările pentru anul în curs fiind de circa 4 milioane de euro.
Potrivit lui Birtu, vânzările online din intervalul aprilie-iunie 2020 au înregistrat valori fără precedent în istoria companiei. Odată cu relaxarea restricțiilor sanitare, activitatea din e-commerce a continuat, dar la valori mai reduse. „Majoritatea oamenilor au lucrat de acasă, iar cererea de îmbrăcăminte și încălțăminte a scăzut pe toate palierele“, detaliază Dan Birtu. El adaugă că, în perioada restricțiilor sanitare, platforma magazinului online a fost configurată așa încât procedura pentru plasarea unei comenzi să se reducă la cel mult două-trei clickuri.
De anul acesta, TopSport este activ și pe marketplace-ul eMAG din Ungaria, iar în funcție de rezultatele de aici, compania craioveană ar putea să-și listeze produsele în viitor și pe marketplace-ul eMAG din Bulgaria. În prezent, vânzările online reprezintă 30% din veniturile totale ale TopSport.
Compania este orientată către segmentul de produse medium-high, din portofoliul TopSport făcând parte marii producători de îmbrăcăminte și încălțăminte sportivă. Dan Birtu precizează că în cele zece magazine fizice pe care le deține în țară, dar și în online, sunt comercializate produse care, de regulă, nu sunt des întâlnite în marile rețele de retail de echipamente sportive. „Modelul nostru de business este total diferit de cel al marilor rețele care pun accent pe produsele proprii“, explică Dan Birtu, detaliind că magazinele companiei se concentrează pe mărcile de firmă din domeniul echipamentelor sportive.
Schimb de generații
Antreprenorul mai spune că inflația în continuă creștere nu a afectat major prețurile de vânzare, pentru simplul motiv că TopSport lucrează cu stocuri, iar comenzile au fost făcute cu un an înainte, la valorile de piață de atunci. Dan Birtu adaugă că pentru magazinul online nu există depozit separat, compania lucrând direct cu stocurile aflate în magazine. Cinci dintre acestea sunt la Craiova, două la Pitești și câte unul la Slatina, Alexandria și Mediaș. De-a lungul timpului, TopSport a derulat parteneriate strânse cu branduri gen Adidas sau Puma. În cazul Adidas, compania craioveană a deținut în trecut și trei francize în Craiova, Pitești și Mediaș, până când brandul german și-a schimbat strategia comercială. După acest moment, magazinele dedicate brandului Adidas au fost transformate în unități ale TopSport.
Cu o vechime de 28 de ani, compania fondată de tatăl lui Dan Birtu, Eugen Birtu, a început cu magazine clasice de retail nealimentar, pe parcurs orientându-se către nișa echipamentelor sportive. „A fost o pasiune a mea. Am făcut handbal la nivel de juniori, ceea ce m-a făcut ca și în business să migrez spre sport“, a mărturisit Eugen Birtu într-o discuție cu NewMoney.
Businessul a început într-un spațiu mic, o moștenire de familie. Ulterior, antreprenorul a închiriat spații mai generoase în fostele magazine universale din perioada comunistă. Cu un simț al umorului extrem de dezvoltat, Eugen Birtu a povestit că brandul TopSport este operat prin compania Tehnorul, al cărui nume este asociat expresiei „tehnica de rulare a banilor“.
Eugen Birtu este inginer electrotehnist de profesie, iar înainte de 1990 a lucrat la o companie de foraje de mare adâncime. O perioadă a lucrat și în afara țării, iar după revoluție a decis să intre în antreprenoriat.
Trei decenii mai târziu, pregătește transferul businessului către fiul său. „La un moment dat am citit un studiu care arăta că, în 70% dintre companii, fondatorii cu vârste între 60 și 70 de ani nu au un backup în ceea ce privește transferul businessului către următoarea generație“, spune Eugen Birtu, care se declară mulțumit de modul în care fiul său s-a alăturat afacerii.
Dan Birtu a intrat în businessul familiei în 2012, iar din 2014 s-a implicat în dezvoltarea platformei de e-commerce a TopSport. Absolvent de Automatică la Craiova și cu un doctorat în management în Cehia, Dan Birtu a decis încă de la finalizarea studiilor să rămână activ în compania familiei, propunându-și să contribuie la creșterea micului retailer craiovean într-o piață dominată de giganți ai comerțului cu echipamente sportive.
Acest material a fost realizat la Pitești, la magazinul deținut de TopSport în Complexul Comercial Trivale.
Acest articol a apărut în numărul 140 al revistei NewMoney.
FOTO: Laszlo Raduly