În plin boom al digitalizării, Bocado.ro reinventează modelul de afaceri în distribuția FMCG și se îndreaptă către pra­gul de zece milioane de euro

NewMoney 16/03/2022 | 10:20 Companii
În plin boom al digitalizării, Bocado.ro reinventează modelul de afaceri în distribuția FMCG și se îndreaptă către pra­gul de zece milioane de euro

În plin boom al digitalizării, Bocado.ro reinventează modelul de afaceri în distribuția FMCG (fast-moving consumer goods) și se îndreaptă către pra­gul de zece milioane de euro.

„Prin lansarea unor platforme de e-co­m­merce vrem să modernizăm modelul clasic de afaceri în distribuția FMCG“, este astăzi intenția clară a reprezen­tanților Macromex, jucător prezent de mai mulți ani în industria locală de produse alimentare congelate. După ce au anunțat recent finalizarea unei inves­tiții de o jumătate de milion de euro în Bocado.ro, definită ca „o soluție de e-commerce dedicată aprovizionării HoReCa“, ținta pentru 2022 este ca noua linie de dezvoltare să însemne 40% din comenzile totale ale companiei, cu peste 2.000 de clienți, și să genereze ve­nituri de zece milioane de euro. Din strategia Macromex pentru anul acesta face parte și „extinderea businessului dincolo de frozen food (mâncare con­ge­lată, n.r.), primul pas fiind cu un brand nou“.

După doi ani

„Ne-au trebuit mai mult de doi ani să ajungem la forma actuală a platformei Bocado.ro, astfel încât să fie una dintre puținele soluții de aprovizionare online adaptate la specificul comerțului B2B și, mai ales, la particularitățile HoReCa“, spune astăzi Albert Davidoglu, chief executive officer (CEO) Macromex.

Cu o cifră de afaceri de 700 de mili­oane de lei (circa 143 de milioane de euro) în 2021 – „neauditată încă“ – și estimarea unei creșteri de 10% în 2022, compania a luat decizia de a plusa pe seg­mentul online, atât în contextul pan­demiei, care a accelerat acest tip de afa­ceri, cât și ca urmare a crizei forței de muncă din ultimii ani.

În modelul clasic de distribuție, preluarea comenzilor se face prin intermediul agenților de vânzare, iar o peri­oadă îndelungată în care nu poți găsi oameni pe care să-i angajezi te poate afecta semnificativ. „Obiectivul a fost să preluăm un număr mai mare de comenzi fără să fie nevoie să recrutăm noi agenți sau să trimitem oameni pe teren“, explică acum Davidoglu.

Până în momentul de față, cele mai multe comenzi prin Bocado.ro au fost plasate pentru categoriile semipreparate, carne, legume și fructe, produse de brutărie și patiserie, urmate de produse lactate și vegetale, cu o medie a comenzii de 1.000 de lei. Cei mai mulți utilizatori au fost din București, urmați de clienți din Cluj-Napoca, Brașov, Con­stanța și Iași.

„Înainte de lansarea platformei de e-commerce, dezvoltarea bazei de clienți se făcea prin intermediul echipei de vânzări. Bocado.ro ne va permite să adresăm clienți noi care nu se află pe ruta agenților noștri, dar pot fi servisați de rețeaua logistică. Acest lu­cru înseamnă un potențial de dublare a numărului de clienți în următorii ani. În 2022 estimăm să depășim 40.000 de comenzi plasate prin platformă și veni­turi de zece milioane de euro“, punc­tează Albert Davidoglu. Potrivit spu­selor sale, noua platformă le oferă clienților o bună vizibilitate asupra situației financiare, punând la dispo­ziție în timp real istoricul facturilor, situația la zi a plăților și ziua planificată de livrare.

Davidoglu subliniază că obiectivul este ca Bocado.ro să reprezinte principala metodă de plasare a comenzilor de aprovizionare din HoReCa în urmă­torii ani. Tot pe termen mediu, ținta companiei este ca peste 50% din comenzi să vină prin această platformă. „Platformele de comenzi online sunt o soluție eficientă prin care se reduce semnificativ timpul necesar pentru apro­vizionarea magazinului sau a restaurantului.“ În plus, investiția Macromex vine într-un context în care jucă­torii din HoReCa se confruntă cu creș­teri ale prețurilor la materiile prime, cu lipsa personalului și reduce­rea traficului de clienți.

Un raport publicat în septembrie anul trecut de KeysFin a arătat că veni­turile distribuitorilor din HoReCa și retail din România au atins nivelul-record de 16,6 miliarde de lei (3,47 miliarde de euro) în 2020, înregistrând o creștere de 1,8% față de 2019 și de 35% față de anul 2015. În ceea ce privește valoarea acestei piețe în 2021, specia­liștii KeysFin au estimat-o la 18 miliarde de lei (3,75 miliarde de euro). „Evo­luția a fost susținută de investițiile din perioada prepandemică, de capaci­tatea de reorganizare și de identificare de noi oportunități și, nu în ultimul rând, de accesarea măsurilor de sprijin propuse de autorități“, sublinia în raportul amintit Tudor Malearov, business development manager KeysFin.

Noul brand

În paralel, Macromex va continua să investească atât în bran­duri noi proprii, cât și în cele deja existente în portofoliul său, în special în ancorele din retail – Edenia și Corso. Fără să intre în detalii, Davidoglu mai spune că în perioada următoare va fi lansat un brand „care va duce la extinderea businessului dincolo de frozen food“.

Compania, înființată acum 28 de ani, este prezentă pe mai multe segmente de piață, de la legume congelate la înghețată și cremă de brânză, iar printre brandurile partenere pot fi amintite Philadelphia și La Lorraine. „Astăzi, avem două depozite super tehnologizate – singurul depozit high-bay frigorific din România, la Câmpia Turzii, și cel mai mare depozit frigorific din țară, la Chitila, județul Ilfov – precum și 11 puncte de cross-docking, care ne permit să livrăm în aproape toată țara“, mai spune Albert Davidoglu.

La începutul anului trecut, Modernbuyer.ro a anunțat investiția Macromex în depozitul din Chitila, în valoare de 15 milioane de euro, pe o arie de circa 10.000 de metri pătrați, costul fiind finanțat atât din fonduri proprii, cât și dintr-un credit de investiții pe termen lung. Depozitul a fost proiectat pentru o capaci­tate de depozitare de 10.500 de paleți în zona de temperatură de -24 de grade Celsius și de 2.200 de paleți în zona de refrigerate (0-2 grade Celsius) cu câte șapte, respectiv trei porți de andocare, prin intermediul cărora vor putea circula peste 3.000 de paleți in/out zilnic. Potrivit Modernbuyer.ro, interiorul depozitului a fost prevăzut cu zone de pre­gătire pentru procesarea a mai mult de 800 de comenzi zilnic. Locul a fost pre­vă­zut și cu o parcare cu peste 150 de lo­curi, atât pentru autoturisme, cât și pen­tru autoutilitare și camioane.

Acest articol a apărut în numărul 135 al revistei NewMoney