„Fuerza Bruta” și noile repere în materie de uimire

Timp de patru zile, între 9 și 11 decembrie, nordul capitalei se transformă într-un loc de pelerinaj pentru toți cei care vor să fie uluiți. Numele senzației este „Fuerza Bruta“.
Acum 13 ani a început aventura „Fuerza Bruta“ la Buenos Aires. Compania lui Diqui James, creatorul conceptului, avea experiență în conceperea unor spectacole asemănătoare. Însă ideea de a copleși publicul cu execuții acrobatice și dezvoltarea unei perspective panoramice asupra evenimentului a fost dusă de data aceasta la extrem. Diqui James a lucrat la concept împreună cu Gaby Kerpel, cu care James lansase în 1998 „De La Guarda“, un show în care artiștii evoluau în aer, suspendați în cabluri. Montarea a avut premiera în 2005 și, după mai puțin de doi ani, era în stagiune permanentă la New York.
Din 2007 până la finalul lunii august a acestui an, spectacolul a făcut deliciul publicului off-Broadway din inima Manhattanului. Când a încheiat seria de spectacole de la Daryl Roth Theatre, se adunaseră deja peste 3.000 de reprezentații. Din acel moment, o parte a producției s-a întors în capitala Argentinei, o altă companie fiind trimisă într-un turneu care a început în China. Drumul spectacolului a străbătut de atunci Statele Unite și America de Sud, dar Milano, Istanbul și Bucureștiul erau deja în planurile producătorilor. The Independent îl cita pe James, care explica: „Vrem să fim mai rapizi decât mintea ta, să ai senzația că trăiești ceva pentru prima oară. Abia după ce pleci de la spectacol să te poți gândi la ce s-a întâmplat. Vrem să fim atât de puternici și de rapizi încât să te simți prins în tot ce se întâmplă“.
CU ARTIȘTII PE CAP. Pentru fiecare dintre spectacolele de la Romexpo, numărul spectatorilor a fost limitat la 500 (de altfel, aceasta este și limita numărului de spectatori care deosebește aceste săli de cele de pe Broadway, mult mai mari). „«Fuerza Bruta» reprezintă un eveniment care copleșește toate simțurile celor prezenți în sală, în care realitatea este cu mult depășită, permițând tuturor simțurilor să se îmbine armonios și să stimuleze creativitatea spectatorilor. Show-ul uman, împreună cu muzica psihedelică și demențialele efecte vizuale înconjoară la 360 de grade spectatorii și fac din acest show o trăire profundă, care impresionează și depășește așteptările“, spun organizatorii poveștii. Cele 70 de minute de acrobație, muzică și dans sunt concepute numai pentru uluirea publicului.
Artiștii zboară pe deasupra sălii, plonjează într-un bazin cu fundul transparent, suspendat în aer, evoluează pe o bandă rulantă uriașă, trec prin pereți care se mișcă, se urmăresc într-o căutare continuă de o parte și de alta a unei pânze uriașe care îi desparte („pentru totdeauna…“, scria un critic) și provoacă limitele rezistenței la iluzie pentru fiecare dintre cei care intră în sală.
SENZAȚII. Spectacolul care pretinde că a abolit conceptul de sus sau jos, înlocuindu-l cu ideea de acțiune pură, merge pe un carusel al senzațiilor. Un singur lucru pare să lipsească din montarea originală: cuvântul. Interpretarea non-verbală e la ea acasă între momentele muzicale, coregrafice și de acrobație aeriană care garantează treceri bruște de la teamă la exuberanță. Nici povestea nu e așa importantă până la urmă: „E și un pic de intrigă. Avem o temă cu alergarea care implică un tip în costum căruia îi bate vântul din față în timp ce urmărește ceva. Sau poate ceva îl urmărește pe el. „Fuerza Bruta“ nu se încurcă în amănunte de acest fel. Vrem doar să vă zguduim lumea cu o suprasarcină vizuală, sonoră și motrică“, se aventurează producătorii într-o tentativă de povestire a ceea ce se întâmplă în timpul show-ului. În orice caz, spectatorii sunt mereu sfătuiți să se îmbrace lejer, pentru că vor sta în picioare, și să lase acasă pantofii cu toc, pentru că vor fi și momente în care vor fi rugați să se deplaseze prin sală. Cuvântul de ordine e „implicare“.
CÂND NU ÎȚI PLACE. Din cronicile spectacolelor de până acum se desprind și câteva nu tocmai încântate. Nemulțumiți au fost cei care se așteptau la o treabă cu aer artistic. Ca și cei care nu se simt prea bine să privească în sus.
Nici spectatorii care își doresc ceva mai mult din punctul de vedere al implicării decât să li se ofere indicații în ce direcție să se deplaseze și unde se poate și unde nu se poate sta. „Dacă poți să te relaxezi și să ai încredere în faptul că o să scapi cu viață, o să te simți din când în când de parcă ai pluti într-un vis primordial“, încerca să aproximeze surpriza pentru publicația Huffington Post Rochelle Jewel Shapiro, scriitoare și medium.
CIFRE. Este show-ul pe care organizatorii se laudă că l-au văzut peste 2,5 milioane de spectatori. De jur împrejurul lumii au fost, potrivit aceleiași surse, mai bine de 5.600 de reprezentații ale poveștii împărțite în zece episoade diferite. Pe unde a ajuns (56 de orașe din 27 de țări), „Fuerza Bruta“ a inclus și artiști locali. Din România au fost anunțați până acum Randi (pe 9 decembrie) și Delia (pentru spectacolul de pe 10 decembrie). Prețurile biletelor sunt diferite în funcție de ora la care aleg spectatorii să participe. Pentru spectacolul de după amiază, intrarea este cu 100 de lei mai ieftină, o altă reducere, de câteva zeci de lei, fiind oferită pentru cei care aleg să meargă la evenimentele din timpul săptămânii.
FOTO: International Creative