Doar trei din fiecare o sută de companii antreprenoriale românești „contează” în economia locală

Andreea Neferu 26/04/2017 | 19:25 Ştiri
Doar trei din fiecare o sută de companii antreprenoriale românești „contează” în economia locală

Doar 3% din totalul companiilor românești au impact real asupra economiei autohtone, iar jumătate din ele se află în stare de dificultate, potrivit unui studiu CITR Group, companie cu activități pe zona de reorganizări judiciare. Aceste companii generează 68% din cifra de afaceri cumulată la nivel național și angajează 41% din forța de muncă existentă în România.

Numărul acestor societăți antreprenoriale de impact este în scădere, de la 23.384 în 2013 la 19.564 în 2015. „România nu este capabilă să genereze suficienți antreprenori noi încât să compenseze dezechilibrul din business-ul românesc”, potrivit CITR Group. Numărul angajaților din aceste companii a scăzut între 2013 și 2015 – astfel, s-au pierdut aproximativ 19.000 de locuri de muncă.

Studiul relevă că, de cel puțin trei ani, asistăm la un paradox al economiei românești: în ciuda celei mari mari rate de creștere din Europa, domeniul insolvenței rămâne foarte activ și tumultuos. Doar în 2016, datoriile totale ale celor 314 companii analizate și intrate în insolvență au fost de 2,4 miliarde de euro, ceea ce echivalează cu aproximativ 1,5% din PIB. La nivel numeric, raportul companii sănătoase versus companii cu probleme (aflate în diferite stadii de dificultate) este aproape egal.

Aproximativ 36% din companiile de impact au profitabilitatea cuprinsă între 0% – 5%, un nivel mult prea mic pentru a susține grade de îndatorare de peste 70%.

„Pentru perioada 2013 – 2015, studiul indică o concentrare spre vârf a companiilor din economia României. Numărul companiilor de impact a scăzut, însă generează mai mult, sunt mai profitabile și folosesc mai puțini angajați. Cu alte cuvinte, piramida economiei românești este mai înaltă, vârful mai ascuțit, iar la bază pot apărea mișcări seismice capabile să distrugă întregul sistem. Anual, peste 1.000 dintre companiile importante din România își pierd din relevanță, deoarece devin mai mici – activele lor scad sub un milion de euro. În acest ritm, la finele anului viitor vom avea doar 15.000 companii relevante, adică mai puțin de una la mia de locuitori. Această diminuare nu trebuie privită ca un fenomen izolat. Implicațiile colaterale sunt similare efectului de domino și pot afecta întreaga economie”, a explicat Rudolf Vizental, CEO al CIT Resources.


FOTO: Inquam Photos

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.