Depunerea declarațiilor la ANAF în 2023: Ce trebuie să știe firmele despre D406 (P)

NewMoney 10/04/2023 | 16:23 Ştiri
Depunerea declarațiilor la ANAF în 2023: Ce trebuie să știe firmele despre D406 (P)

Noul sistem de raportare fiscală, introdus de ANAF începând din 2022, este unul complex, dar vine cu avantajul de a putea digitaliza tot procesul.

Se știe că raportarea manuală este dificilă, consumatoare de resurse și generatoare de potențiale erori, însă depunerea declarațiilor fiscale la ANAF pe noul format SAF-T este mult mai simplu de realizat cu ajutorul unui soft performant.

Așadar, pentru a evita riscul ca depunerea declarațiilor la ANAF să se facă incomplet sau cu întârziere, află în continuare care sunt principalele aspecte la care trebuie să fie atenți contribuabilii pentru ca termenele legale de raportare să fie respectate.

Pentru contribuabilii mari care au avut obligația de depunere a Declarației 406 la ANAF, de la 1 ianuarie 2022, perioada de grație s-a încheiat. Aceștia au depus până la 1 august 2022, toate declarațiile 406 pentru primele șase luni din 2022. În 2023, peste 15.000 de companii noi, încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, sunt obligate să facă raportări SAF-T. Obligația SAF-T începe de la 1 ianuarie 2023 și pentru contribuabilii considerați anterior mici, dar care au devenit mijlocii începând cu 1 ianuarie.

Companiile care au ieșit din categoria contribuabililor mijlocii și au devenit mici la 1 ianuarie vor depune SAF-T peste doi ani (începând cu 1 ianuarie 2025), atunci când este termenul general pentru contribuabilii mici. Aceste clarificări sunt necesare deoarece ANAF a actualizat Lista contribuabililor mijlocii, documentul suferind modificări ample față de versiunea precedentă. Noua listă valabilă de la 1 ianuarie 2023 conține 15.127 de companii (comparativ cu 18.500 de companii, câte apăreau pe lista anterioară, emisă în 2016). Dar, listele actualizate ale contribuabililor și ale sediilor lor secundare pot fi consultate pe pagina de internet a ANAF.

Aspecte de completat în depunerea declarațiilor la ANAF

Depunerea declarațiilor la ANAF este o procedură complexă și repetitivă. Cu un soft performant se simplifică enorm acest proces, practic se încarcă datele, după care se generează fișierul în formatul dorit de autorități.

Principalele informații care vor fi raportate la ANAF prin Declarația 406 vizează conturile contabile, clienți, furnizori, informații specifice despre taxe, produse, stocuri, înregistrări contabile la nivel de tranzacție sau plăți, mișcări de bunuri sau alte tranzacții cu active. Reușita procesului înseamnă codificarea tuturor informațiilor introduse în softul cu care lucrezi, de la coduri pentru articole, unități de măsură, documente, taxe și impozite, metode de plată sau TVA.

Declarația 406 trimite către ANAF un raport care cuprinde toate operațiunile economico-financiare ale societății, înregistrarea cronologică a încasărilor, plăților, tipurilor de plăți, cotelor de tva, creanțelor și datoriilor, cu detalii pe furnizori și clienți, mijloace fixe, inventare, stocuri dar și mișcări în stocuri.

Folosind softul dezvoltat de NextUp pentru depunerea declarațiilor la ANAF, câștigi timp și economisești resurse, ceea ce se traduce la final în creșterea productivității și obținerea de profit.

Completarea și verificarea formularului pentru Declarația informativă D406 se va realiza având în vedere următoarele elemente:

  • Câmpurile sunt distinct evidențiate în culorile albastru și galben. Marcajul albastru indică etichete ale câmpurilor, iar marcajul galben indică spațiile în care informațiile solicitate sunt preluate automat din documentul XML.

  • Secțiunea A cuprinde datele de identificare ale contribuabilului care depune declarația, respectiv: denumirea, codul de identificare fiscală, adresa domiciliului fiscal.

  • Secțiunea B cuprinde secțiunile și sub-secțiunile structurii fișierului SAF-T, ce se marchează automat în cazul în care datele asociate se regăsesc în documentul XML.

  • Secțiunea C are ca scop identificarea persoanei care depune Declarația informativă D406, prin intermediul semnăturii electronice aplicate.

  • Secțiunea D este rezervată pentru ANAF în scopul acordării numărului de înregistrare.

  • Numărul de identificare din Secțiunea E este un șir alfanumeric generat de aplicațiile ANAF, care identifică în mod unic documentul XML atașat în PDF și este utilizat ca o amprentă digitală a fișierului în scopul detectării situațiilor în care apar modificări în document, după transmiterea către ANAF.

În mod concret, pentru contribuabilii mijlocii care au obligația de a raporta începând cu 1 ianuarie, perioada de grație vizează raportările din ianuarie – iunie 2023, astfel că termenul pentru depunerea declarațiilor 406 la ANAF este finalul lunii iulie 2023.

Amenda pentru nedepunerea la termenele-limită a fișierului SAF-T este între 1.000 și 5.000 de lei, dar e bine să știți că aceasta nu se va aplica în perioada de grație.

Vă reamintim că SAF-T este un fișier în format electronic, de tip XML, care conține date extrase automat din sistemele informatice ale contribuabililor, exportate și stocate într-un format standardizat.

Pentru a evita depunerea declarațiilor la ANAF incomplete sau cu întârziere, aspect care poate atrage atât penalități din partea autorității fiscale, cât și o posibilă creștere a riscului fiscal, firmele din România trebuie să demareze rapid analizarea datelor disponibile pentru raportare. Procesul se poate derula mult mai ușor, rapid și fără întârzieri cu ajutorul unui soft performant.

Cu cât activitatea unei firme este mai complexă și utilizează mai multe programe informatice pentru gestionarea fluxurilor interne, cu atât procesul de implementare este mai de durată.

Simplifică și automatizează depunerea declarațiilor la ANAF cu un soft performant de la NextUp, perfect adaptat legislației financiar-contabile românești, pliabil cu ușurință pe particularitățile afacerilor locale.