Ce traseu în business îi așteaptă pe copiii mogulului media Rupert Murdoch după ieșirea din 21st Century Fox

Mimi Noel 22/03/2019 | 14:22 Global
Ce traseu în business îi așteaptă pe copiii mogulului media Rupert Murdoch după ieșirea din 21st Century Fox

Exit-ul familiei Murdoch din gigantul 21st Century Fox este evaluat la aproape 12 miliarde de dolari. Cu acești bani, cei trei copii ai mogulului media Rupert Murdoch ar urma săși croiască propriile traiectorii în business.

Acest articol a apărut în numărul 61 (18 – 31 martie 2019) al revistei NewMoney

Timp de mai multe decenii, industria me­dia s-a uitat ca la televizor, cu gura căs­­­cată, cum australianul Rupert Murdoch achizi­ționa pe bandă ziare, re­viste, canale de televiziune, tipografii, drepturi ale unor fil­me, site-uri, rețele so­ciale etc. Cum­păra de la familii vechi aflate la anan­ghie sau de la fondatori de startup-uri. Fie că piața media era pe val sau în re­cul, Rupert Murdoch era constant când era vorba de pla­nurile lui de achi­ziții, în ciu­da vocilor critice din jur.

Inevitabil, a venit și exit-ul. În iunie 2018, Walt Disney Co. a fost de acord să plătească 71 de miliarde de dolari pentru a cumpăra o mare parte din imperiul con­struit aproape într-o viață de mogulul australian. Printre activele cumpărate se numără și studiourile și televiziunile gigantului 21st Century Fox Inc., inclusiv FX și National Geographic, dar și pache­tul deținut în rețeaua de sateliți TV Star India. Este de așteptat ca în această pri­mă­vară tranzacția să fie finalizată. La acel moment, familia Murdoch va încasa un pachet mix de cash și acțiuni în ca­drul Disney în valoare de 11,6 miliarde de dolari.

MOȘTENITORII. S-a vorbit uneori aprig pe marginea succe­sorului lui Murdoch la cârma vastului său imperiu de afaceri. Mogulul are trei copii adulți – doi băieți, Lachlan și James, și o fată, Elisabeth – din al doi­lea său mariaj. Dacă vânzarea către Disney nu prea mai lasă loc de nicio întrebare, apare alta – ce vor face cei trei moș­te­nitori cu banii re­zultați din exit-ul tatălui?

Mulți se vor uita spre Lachlan, în vârstă de 47 de ani. Când tranzacția cu Disney se va definitiva, fiul cel mare al lui Murdoch va prelua funcția de președinte și CEO al noii companii Fox Corp., care va fi doar o treime din ce a fost. Portofoliul va arăta însă cam la fel, cu programe TV de la Fox News, Fox Broadcasting și Fox Sport. Este de așteptat însă că trustul va crește. „Vom ieși la cum­părături“, spunea Lachlan în noiem­brie, într-o conferință găzduită de ziarul The New York Times.

Cât despre alți membri ai familiei Murdoch, niciunul nu a dorit să facă vreo de­clarație pentru Bloomberg. Indiciile vin însă din alte direcții. În ultima vreme, 21st Century Fox a tot cumpărat drepturi pentru evenimente live de mare audiență. În ianuarie 2018, a semnat un contract de aproape 3,3 miliarde de dolari pentru drep­tul de a transmite meciurile NFL (cam­pionatul de fotbal american, n.r.) până în 2022. Câteva luni mai târziu, Fox a cumpărat, printr-un contract pe cinci ani și cu 1 miliard de dolari, drepturile pentru emisiunea săptămânală de wrestling „Smackdown“ a celor de la World Wre­s­tling Entertainment Inc.

În septembrie, 21st Century Fox inves­tea 100 de milioane de dolari în Caffeine, o platformă de livestreaming similară cu Twitch, a celor de la Amazon. În același timp, Fox Sports a anunțat crearea Caffe­ine Studios, un joint-venture care va dezvolta conținut live exclusiv, cuprinzând și competiții sportive pe calculator (e-sporturi). „Suntem încântați de parteneriatul cu Caffeine pentru a construi împreună ceva special pentru fanii tot mai numeroși ai competițiilor sportive desfășurate pe cal­culator“, a spus Lachlan, care face parte acum și din boardul Caffeine.

„Dintre toți, au fost primii care au făcut această separare în media între conținut live și conținut la cerere. Costurile pentru conținut au crescut astronomic odată cu Netflix și cu Amazon. Noul Fox va continua să cheltuiască enorm, dar măcar va da banii pe ceva special. Va merge cu valul acesta nou, al conținutului live“, spune Geetha Ranganathan, analist media în cadrul Bloomberg Intelligence.

INVESTITORUL. Dacă rolul lui Lachlan va fi să consolideze actualul portofoliu, mai tânărul său frate, James (46 de ani), va fi cel care se va evidenția prin investițiile și achizițiile făcute. Când vânzarea imperiu­lui Murdoch a fost anunțată, s-a speculat că James, actualul CEO al 21st Century Fox, ar putea deveni și șeful executiv al Disney. Analiștii se așteaptă acum ca Ja­mes să pună bazele propriei companii de investiții, care va achiziționa sau susține alte companii, concentrându-se pe streaming TV și pe afaceri ecologiste. Până acum, în cariera sa, James a evitat dezastrele care au marcat cele mai îndrăz­nețe achi­ziții ale tatălui său (Myspace este un exemplu). Mai mult, grație lui James, familia Murdoch s-a numărat printre primii acțio­nari ai companiei de streaming media Roku, care azi valorează peste 5,4 miliarde de dolari.

„Bănuiala mea este că James are de gând să-și canalizeze eforturile spre a deveni unul dintre cei mai importanți investitori globali în tehnologie“, este de părere Claire Enders, fondatoarea firmei londo­neze de cercetare media Enders Analysis. „Face parte din acea ligă a celor super­bo­gați care investesc în tehnologie și se nu­mă­ră printre cei cărora le pasă foarte mult și de mediul înconjurător“, adaugă aceasta. James va avea acces la capital, la ideile și la afacerile din Silicon Valley. Face parte din boardul Tesla, alături de președintele Oracle, Larry Ellison, și și-a construit o rețea largă de contacte în lumea media și în cea a tehnologiei de pe ambele maluri ale Atlanticului. Mulți dintre cei care au colaborat cu el la Sky sunt atât de bogați acum, că nu mai trebuie să muncească în viața lor. „Sunt la dispoziția lui, deopotrivă să-l ajute, dar și să investească alături de el“, mai spune Enders.

FIICA. După ce tranzacția se va definitiva, Elisabeth (50 de ani) va putea să își diversifice propriile investiții. În 2011, a vândut Shine Group, o companie de producție specializată în reality show-uri, pentru suma de 670 de milioane de dolari. După aceea, a lansat Freelands Group, un fond de in­vestiții în media și în tehnologie cu sediul la Londra. Preferințele ei în materie de investiții au gravitat în jurul zonei crea­tive și a celei de producție în indus­tria media. Una dintre cele mai promiță­toare companii ale lui Elisabeth este Vertical Networks, care produce serii video digitale de scurtă durată și care a virat către au­diențe mai tinere, de pe platforme precum Snapchat, YouTube sau Facebook.

La 87 de ani, Rupert Murdoch s-a oprit din a-și mai mări imperiul, dar nu a re­nun­țat complet la lucrurile pe care le-a iubit probabil cel mai mult – afacerile și in­flu­ența politică. După tranzacție, Murdoch va deține aproape 5,6% din Disney, estimează analiștii. Va fi persoana cu cel mai mare pa­chet de acțiuni. Atu pe care l-ar putea folosi pentru a obține un loc în boardul Disney și pentru a influența astfel viitoarea conducere a conglomeratului.

 

Mogulul

Vestea din noiembrie 2017 că Rupert Murdoch își vinde imperiul construit într-o viață a luat prin surprindere o audiență internațională, așa cum el și-a dorit întotdeauna.

 

  • ÎNCEPUTURILE. Rupert Murdoch se naște în 1931, în Australia, la Melbourne. Este fiul corespondentului de război Keith Murdoch, devenit ulterior magnat în indus­tria media australiană. Rupert calcă pe urmele tatălui și face câteva achiziții în mass-media din Australia. În 1974, ajunge la New York, unde se și stabilește.
  • Imperiul. Intră pe piața americană cu ziarul San Antonio Express-News. Lansează apoi tabloidul Star, iar în 1976 cumpără The New York Post. Achizițiile sale conti­nuă în 1981, cu publicațiile britanice The Times și The Sunday Times. Trei ani mai târziu, preia 20th Century Fox pentru 250 de milioane de do­lari, iar rând pe rând, și posturile care for­mează nucleul Fox Broadcasting Company. În 1986, introduce producția electronică a ziarelor din Australia, Marea Britanie și Sta­tele Unite ale Americii. Rămâne la cârma imperiului său până în 2015, când James, fiul cel mic, de­vine CEO.
  • Jucătorul. Influența sa politică a fost uriașă. De la Hillary Clinton până la Donald Trump, Tony Blair sau David Cameron, cu toții au știut că și de el depinde cariera lor politică.

Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Felix Gillette și Anousha Sakoui; adaptare de Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.