Apetitul pentru călătorii, mai ridicat decât inflația. Turismul european continuă ascensiunea de după pandemie

Andrei Dumitru 12/04/2024 | 11:41 Ştiri
Apetitul pentru călătorii, mai ridicat decât inflația. Turismul european continuă ascensiunea de după pandemie

Trendurile arată că, în ciuda majorărilor de preț și a provocărilor din industria aviatică, și în 2024 industria turismului va beneficia de profit în urma vacanțelor rezervate, arată într-o analiză, Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România, companie de tranzacționare și investiții pe bursele internaționale.

Europa a înregistrat în 2023, potrivit Eurostat, o creștere de 14% a nopților de cazare pe termen scurt, prin platforme online de tip Airbnb. Este al treilea an de creșteri consecutive, iar nivelul din 2019 a fost depășit deja de doi ani.

În ansamblu, însă, incluzând turismul tradițional (nu prin platforme online), Europa a atins anul trecut 94% din volumul înregistrat în 2019.

Cele mai importante destinații

Între câștigători se află destinații precum Spania, Portugalia sau Grecia. Bursa din Grecia a avansat cu 8,4% de la începutul lui 2024 și cu 30,2% în ultimele 12 luni. Contribuția turismului la economia Greciei înseamnă un sfert din PIB-ul național și a generat cu 13,7% mai multe venituri anul trecut față de anul anterior.

Potrivit estimărilor Comisiei Europene (CE), avansul economiilor Portugaliei, Spaniei și Greciei urmează să depășească cu mult creșterea medie a PIB-ului zonei Euro, de 0,9%.

Grecia ar urma să crească cu 2,3%, în aceeași estimare, într-un contrast puternic față de anii dificili ai deceniului trecut, dar și față de contracția înregistrată de Germania în 2023.

Spania, văzută în estimarea CE din februarie a avansa cu 1,7%, ar putea surprinde favorabil. Datele justifică un salt preconizat la peste 2%. În estimarea băncii BBVA, creșterea ar putea fi de 2,1%.

La rândul său, Portugalia a înregistrat venituri record de peste 25 miliarde Euro din turism, față de 21,1 miliarde Euro anul precedent. Turismul reprezintă 15% din economia portugheză. Totuși, nemulțumirile populației sunt în creștere. Cererea pentru locuințe închiriate prin platforme de tipul Airbnb este un motiv pentru care prețurile imobiliare sunt mai sus în Lisabona decât în Madrid sau Berlin, împingându-i în afara pieței pe localnici.

Parisul este, de asemenea, o destinație de top pentru americani. Încurajați de puterea de cumpărare oferită de dolarul puternic, 1,8 milioane de americani, cu 25% peste anul anterior, au ajuns în Paris în 2023. Jocurile Olimpice urmează să ofere un impuls major turismului francez, subliniază Claudiu Cazacu.

Ce regiuni au rămas în urmă

În schimb, alte regiuni au recuperat într-un ritm mai lent. Deși Europa s-a apropiat de nivelurile de performanță de acum cinci ani, pe plan global, nivelul din 2019 ar urma să fie atins și chiar ușor depășit abia anul acesta.

Estimările World Tourism Organization vizează o creștere semnificativă de 15% față de anul trecut. Asia, în special China, ar urma să ofere un impuls puternic. Baza de la care se pornește e mult mai jos, Asia-Pacific fiind la 65% din sosirile turistice din 2019. Orientul Mijlociu a depășit în 2023 cu 22% nivelul din 2019, dar conflictul din regiune ar putea afecta unele destinații anul acesta. Anul trecut, Africa se afla la 96% din volumul turistic pre-pandemic, iar America de Nord și de Sud la 90%.

Cu presiunea unui mediu incert, riscuri geopolitice și mutarea atenției de la bunuri spre experiențe, apetitul pentru călătorii a crescut puternic în ultimii ani, în ciuda inflației.

Rezultatul este vizibil în profitul unor companii aeriene, de transport și de croaziere, însă competiția intensă impune diferențe în interiorul sectorului. Investitorii anticipează venituri și profituri în creștere pentru câștigători. Acțiunile Ryanair au avansat cu 12,6% de la începutul anului, Delta Airlines cu 17,8%. Alte companii precum United sau Southwest au avansat cu doar 5,7% sau 0,1%, fiind relativ mai afectate și de dificultățile Boeing, precizează consultantul de strategie din cadrul XTB.

Cererea de transport aerian a crescut, în timp ce oferta de avioane, limitată de problemele cu care se confruntă Boeing, se dovedește a fi insuficientă. Unele linii aeriene au recurs la prelungirea perioadelor de utilizare ale unor avioane mai vechi, cu costuri ridicate.

Pe de altă parte, în industria hotelieră, lanțuri mari precum Marriot sau Hilton au „delectat” investitorii cu aprecieri de 16,5% și respectiv 17%, în așteptarea majorării veniturilor și profitabilității.

În același timp, Airbnb a estimat venituri între 2,03 și 2,07 miliarde Dolari în primul trimestru. Numărul de nopți de cazare rezervate a crescut în trimestrul al patrulea din 2023 cu 12%, susținute de un avans de 90% în China. Perspectivele turismului anul acesta și cota de piață semnificativă a platformei de rezervări au dus la o creștere de 23% a acțiunilor Airbnb anul acesta, în ciuda unor limitări impuse în diverse orașe, între care și New York.

Compania Priceline, deținătoarea site-ului Booking, a crescut cu 4,5% anul acesta. Deși venitul de 4,8 miliarde Dolari a depășit așteptările și profitul a fost cu 7,9% peste estimări, ritmul de creștere al Airbnb este perceput a fi mai dinamic, oglindindu-se în evaluarea de piață. Acțiunile Priceline sunt la maxime istorice, în timp ce Airbnb este cu 28% sub vârfuri.

Trendurile pe termen lung indică schimbări semnificative în industria turistică. Valurile de căldură intensifică provocările pentru unele unor destinații deja „toride”, efect care ar putea deveni mai și mai pronunțat în anii următori, arată Claudiu Cazacu.

Unele destinații ar putea observa translatarea sezonului de vârf sau ar putea pierde teren în fața unor locații noi, cu climat mai blând. Totuși, marcat de un apetit robust pentru călătorii și redeschiderea Asiei, anul 2024 se anunță favorabil firmelor competitive din domeniul turismului.