Angajații din mediul privat românesc generează cu 12% mai mulți bani decât anul trecut

Gabriel Bucur 07/12/2016 | 14:10 Ştiri
Angajații din mediul privat românesc generează cu 12% mai mulți bani decât anul trecut

Angajații companiilor private din România sunt mai rentabili decât anul trecut cu 12,5%, potrivit studiului PwC Saratoga 2016. Evoluția se datorează mai ales creșterii profitabilității, ca urmare a diminuării costurilor totale la nivel de companie, inclusiv a reducerilor de personal.

Conform definiției PwC, rentabilitatea medie a capitalului uman este exprimată prin numărul de unități monetare generate de un angajat pentru fiecare unitate monetară investită de companie în remunerația sa. Anul acesta, un angajat din mediul privat a generat 1,44 lei, în timp ce compania la care lucrează a investit în respectivul angajat un leu.

Ca urmare a creșterii susținute a consumului, cea mai mare rată a rentabilității angajaților s-a înregistrat în sectorul bunurilor de larg consum. „Se observă, de asemenea, îmbunătăţirea rentabilităţii capitalului uman în sectorul bancar, semn că măsurile de eficientizare luate în ultimii ani, precum şi controlul strict al costurilor îşi arată roadele”, a declarat Horaţiu Cocheci, Senior Manager și liderul echipei de servicii de consultanţă în resurse umane în cadrul PwC România.

Totodată, a crescut și rata de încetare a contractelor de muncă, de la 14,1%, în 2015, la 18,7%, în acest an. Tendința a fost determinată de creşterea numărului de demisii și de o stabilizare a concedierilor colective şi a concedierilor individuale. Potrivit studiului, aceste fenomene reflectă o dinamică crescută a pieţei muncii şi o accentuare a competiţiei pentru atragerea angajaţilor.

„Unele sectoare s-au confruntat istoric cu o rată extrem de ridicată a încetărilor contractelor de muncă. Un exemplu în acest sens este retailul, pe fondul unui profil al angajatului predispus la schimbarea locului de muncă pentru diferenţe salariale mici. Se observă, de asemenea, că toate categoriile de personal, cu excepţia personalului administrativ, au înregistrat creşteri ale ratei încetării contractelor de muncă, pentru angajaţii din structurile de management creşterea fiind de peste 40% faţă de anul precedent  (de la 6,6% la 9,5%)”, a declarat Nicoleta Dumitru, Manager în cadrul PwC România, pe parte de Servicii de Consultanță în Resurse Umane.

În ceea ce privește investiția în programe de training și de dezvoltare, rezultatele studiului reflectă o creștere a numărului de ore dedicte acestor programe și o scădere a costurilor asociate lor. În 2016, față de anul trecut, timpul investit în instruire a crescut de la 17 la 20 de ore pe angajat pe an, în timp ce costul anual a scăzut de la 155 de euro la 120 de euro pe angajat.

Strâns corelată cu rata de încetare a contractelor de muncă este rata recrutărilor din afara organizaţiei, în creştere cu 36% faţă de anul precedent, de la 13,5% la 18,4%. „În acelaşi timp, costul recrutării unui angajat a crescut de la 229 de euro la 262 de euro (o creştere de peste 14%). Ne confruntăm cu o competiţie din ce în ce mai intensă pentru atragerea angajaţilor (…) este nevoie ca organizaţiile să utilizeze metode si instrumente din ce în ce mai sofisticate pentru identificarea candidaţilor potriviţi – de exemplu, accesarea comunităţilor virtuale de experţi sau utilizarea canalelor de social media – şi pentru atragerea acestora – de exemplu, construirea unui brand de angajator atrăgător şi adecvat pentru caracteristicile segmentelor de candidaţi vizate”, a mai precizat Nicoleta Dumitru.

Studiul PwC Saratoga Romania 2016 prezintă date exhaustive referitoare la indicatori ai capitalului uman pe baza datelor colectate de la 66 de companii participante din cinci  sectoare economice (industria farmaceuticã, producţie industrială, retail, bănci şi sectorul bunurilor de larg consum).

 


FOTO: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.