Taxa de primă înmatriculare poate fi reintrodusă; modificările vor viza și impozitul auto anual

Emil Popescu 26/09/2017 | 13:57 Ştiri
Taxa de primă înmatriculare poate fi reintrodusă; modificările vor viza și impozitul auto anual

România are nevoie de introducerea unei taxe de primă înmatriculare și de un sistem de impozitare anuală a autoturismelor care să țină cont de nivelul de emisii de CO2 şi normele de poluare, pentru a stimula înnoirea parcului auto, a declarat Daniel Anghel, Liderul Sectorului de Automotive, PwC Europa Centrală și de Est.

“Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislației comunitare. Un instrument cu un potențial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu”, a spus el, la o conferință organizată de compania de audit și consultanță pe tema întineririi parcului auto.

Potrivit lui Anghel, ultima formă a taxei de timbru era aliniată la practicile UE.

Eliminarea taxei de timbru, în februarie, a dus la o explozie a importurilor de mașini rulate. În primele opt luni din 2017 au fost înmatriculate peste 337.000 de mașini vechi, cu 110% mai mult comparativ cu întreaga perioadă a anului trecut. APIA estimează că pe ansamblul anului vor intra în țară nu mai puțin de 600.000 de mașini uzate.

Vârsta medie a parcului auto naţional va ajunge în acest an la 13,1 ani (față de sub 10 ani la nivelul mediei UE), întrucât numărul autoturismelor rulate importate cu o vechime mai mare de 10 ani (normele Euro 3 şi Euro 2) s-a dublat faţă de 2016.

“O variantă pe care au utilizat-o și alte state membre și care poate da rezultate bune în România ar putea fi utilizarea armonizată a unei taxe de primă înmatriculare corelată cu sistemul de impozitare anuală a autoturismelor care să ia în considerare și nivelul de emisii de CO2 şi norme de poluare. Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de mașini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune”, a spus Anghel.

Dacă taxa de înmatriculare (sau timbrul de mediu) a fost revizuită în dese rânduri, pentru ca în februarie să fie eliminată, impozitul auto anual a rămas neschimbat în ultimii zece ani și se bazează doar pe capacitatea cilindrică.

La rândul său, Cornel Brezuică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu, a afirmat că sunt discuții privind două moduri de taxare – unul vizează taxarea pe durata utilizării, iar celălalt reprezintă o taxă anuală bazată pe nivelul emisiilor de carbon ale mașinii, astfel încât să fie sprijinită utilizarea vehiculelor cât mai puțin poluante.

La rândul lor, reprezentanții APIA susțin reintroducerea taxei de timbru și modificarea impozitului anual.


Sursa foto: Mediafax

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.