Liberalizarea pieţei de energie pentru populaţie, un eșec; mai puțin de 10% dintre clienți au trecut pe piața concurențială

Emil Popescu 30/10/2017 | 15:30 Ştiri
Liberalizarea pieţei de energie pentru populaţie, un eșec; mai puțin de 10% dintre clienți au trecut pe piața concurențială

“Portarea” de la un furnizor de servicii la altul nu are în energie, nici pe departe, succesul din telecom. Situația se explică, parțial, prin faptul că furnizorii își prezintă în termeni tehnici ofertele, iar clienții nu pot face comparații corecte între propunerile diverselor companii de pe piață.

Peste 4,2 milioane de numere de telefon (mobil și fix) au fost portate în cei nouă ani de la lansarea acestui serviciu, care permite clienților să-și schimbe furnizorul păstrându-și însă numărul de telefon.

Și în energie clienții pot opta pentru alt furnizor, dar procedura atrage pentru consumatori schimbări mai mari decât în cazul telecom.

Clienții persoane fizice pot să schimbe fie furnizorul de electricitate fie doar contractul cu furnizorul actual, trecând astfel pe piaţa concurenţială, unde preţurile sunt mai mici și fixe, pe o perioadă de un an sau doi. Doar că odată trecut pe piața concurențială, consumatorul nu mai poate reveni la tarifele reglementate, stabilite de stat, și după perioada contractuală de 12 sau 24 de luni depinde de fluctuațiile de prețuri de pe piața liberă, unde tarifele sunt stabilite în funcție de cerere și ofertă.

Până la 31 iulie, mai puțin de 670.000 de clienți persoane fizice, dintr-un total de circa opt milioane, au făcut trecerea către prețurile mai mici de pe piața concurențială. Marea lor majoritate (582.300) au schimbat însă doar contractul, primind în continuare energie de la un furnizor de ultimă instanță, așa cum sunt Enel, Electrica, CEZ sau E.On.

Pentru că ofertele prezentate de companii sunt în cele mai multe cazuri tehnice și dificil de comparat, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei a lansat un comparator de preț pentru ofertele de furnizare a energiei electrice.

Datele acestuia arată că în București, de exemplu, circa 40 de firme au o ofertă de preț mai bună decât cea a furnizorului de ultimă instanță, Enel Energie Muntenia, diferențele ajungând la 25-30%. În schimb, alți 15 furnizori cer prețuri mai mari.


Foto: Mediafax

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.