Au investit până acum 400 de milioane de euro în România și vor continua să o facă și pe viitor. Pentru cei de la Saint-Gobain, mizele sunt cât se poate de clare.
„Companiile franceze au adus României capital, 125.000 de locuri de muncă directe, o contribuție puternică la internaționalizarea și la creșterea în gamă a economiei românești. Prin achizițiile lor, prin acordurile de producție, prin joint-ventures, investitorii francezi au contribuit la dezvoltarea companiilor cu capital autohton“, explica recent François Coste, președintele Camerei Franceze de Comerț și Industrie din România. În momentul de față, în România sunt mai bine de 3.000 de firme cu capital francez, cu un total de peste 100.000 de angajați.
Printre ele, și producătorul de materiale de construcții Saint-Gobain, cu afaceri de 41,8 miliarde de euro în 2018, la nivel global. Compania este prezentă în 68 de țări și numără peste 180.000 de angajați, iar subsidiara locală a raportat anul trecut vânzări de 230 de milioane de euro.
Saint-Gobain este și producătorul de numele căruia se leagă cea mai mare investiție de tip greenfield de după Revoluție, fabrica de sticlă de la Călărași. Lucrările au început în 2005 și s-au finalizat doi ani mai târziu, în urma unei investiții în valoare de aproximativ 130 de milioane de euro. În scurt timp, francezii au ajuns să controleze 50% din segmentul de sticlă float destinată construcțiilor din țară. Iar șirul investițiilor nu s-a oprit aici, pentru că se știe: pentru a te menține competitiv pe o piață care se dezvoltă continuu, nu trebuie să faci rabat la calitate.
Iar calitate fără capital nu se poate. Este și motivul pentru care, explică Ovidiu Păscuțiu, noul director general al grupului în România, care ocupă această funcție de la începutul anului, Saint-Gobain investește în cele opt centre de cercetare pe care le are la nivel global peste 450 de milioane de euro anual. „Unu din patru produse vândute de grup nu exista cu cinci ani în urmă. De asemenea, 400 de patente sunt dezvoltate anual de Saint-Gobain. Ceea ce îi asigură companiei, pentru al optulea an consecutiv, un loc în Top 100 Global Innovators“, detaliază acesta.
În momentul de față, sub umbrela locală a grupului Saint-Gobain se află 13 unități de producție – de la sticlă la rigips – pentru mărci precum Abrasives, Brodrene Dahl, Glass, Pietta Glass Working, Sekurit, Isover, PAM, Rigips sau Weber. Cel mai recent intrată pe listă este fabrica de parbrize Sekurit, de la Călărași, cu o capacitate de 500.000 de bucăți anual și cu o echipă de aproximativ 140 de persoane, deschisă oficial la începutul acestui an.
Tot la Călărași, producătorul a finalizat la începutul acestei luni procesul de extindere a capacității de producție a fabricii de sticlă, în urma unei investiții de aproximativ 20 de milioane de euro în retehnologizare. „Am ales să investim în România pentru că am văzut că există potențial de dezvoltare aici. Am folosit tehnologii care să ajute la reducerea consumului de energie cu peste 10%“, spunea André Limon, directorul general de la Saint-Gobain Glass România, la inaugurarea oficială a noii linii de producție, care are acum o capacitate de 21 de milioane de metri pătrați de sticlă anual.
În fabrica din Călărași lucrează aproximativ 340 de angajați, dintre care 15% pe linia retehnologizată. Sticla produsă aici se folosește în toate segmentele de piață, iar jumătate din producție este direcționată către rezidențial.
„Fiindcă credem în creșterea pieței construcțiilor din regiune, în 2019, Saint-Gobain a investit în jur de 40 de milioane de euro pe piața românească. Ceea ce înseamnă că, încă din 2005, grupul a investit aici un total de aproximativ 400 de milioane de euro“, face Ovidiu Păscuțiu un calcul rapid.
În momentul de față, cererea de materiale de construcție, indiferent de segment, este pe o tendință de creștere, care se va menține și în perioada următoare. „Întrucât, în România, peste 70% din locuințele rezidențiale au fost construite în urmă cu peste 25 de ani, acestea necesită consolidare, reabilitare termică și mai ales amenajări interioare, pentru a răspunde mai bine nevoilor din prezent și pentru creșterea confortului“, mai spune Păscuțiu.
Directiva UE 2018/844 (EPBD 2030) obligă statele membre, inclusiv România, să dezvolte o strategie de renovare pe termen lung a fondului de clădiri naționale, atât publice, cât și private, pentru a-l transforma, până în 2050, într-un real parc imobiliar fără emisii de carbon și cu eficiență energetică înaltă.
Clădirile sunt un element esențial al politicii de eficiență energetică a Uniunii Europene, fiindcă reprezintă aproximativ 40% din consumul final de energie la nivelul UE (în România sunt peste 50%) și 36% din emisiile de CO2 la nivelul UE (în România sunt peste 40%).
Potrivit spuselor sale, în România, cea mai mare pondere a clădirilor care au nevoie de renovare este reprezentată de sectorul rezidențial, responsabil cu aproximativ 81% din consumul de energie, în condițiile în care 65% din acestea sunt case locuite de o singură familie. În funcție de zona climatică, o astfel de casă consumă cu aproximativ 24% mai multă energie/metru pătrat față de un apartament dintr-un bloc.
„De asemenea, cei mai mulți locatari ai clădirilor cu o singură familie au venituri mici și sunt afectați de sărăcie. Prin urmare, considerăm că este important ca programele de îmbunătățire a eficienței energetice să se adreseze atât blocurilor de apartamente, cât și caselor unifamiliale“, adaugă acesta. În opinia sa, o provocare majoră care îi afectează pe toți jucătorii din piață este punerea în aplicare a standardelor și a reglementărilor legate de calitatea produselor și a soluțiilor utilizate.
Totodată, companiile din domeniu trebuie să se ocupe cu găsirea de soluții pentru a răspunde nevoilor prezente și viitoare, precum schimbările climatice, protecția mediului și eficiența energetică. Mai ales că unul dintre principalele trenduri din industrie este construcția de clădiri cu emisii de carbon zero. Iar până în 2025, Saint-Gobain își propune să își scadă consumul de energie cu până la 15% și emisiile totale de carbon cu 20%.
Companie cu afaceri de 48,1 miliarde de euro la nivel global, Saint-Gobain își lasă amprenta pe mapamond.
Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…
Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…
Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…
Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…
Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…
Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…
Acest website folosește cookies