Companii

România, în topul celor mai performante piețe din portofoliul Answear

Aflată în topul celor mai performante piețe din portofoliul Answear, România este astăzi un punct-reper pentru dez­voltarea polonezilor în regiune. Pla­nurile companiei pleacă de la pre­misa că, în următorii cinci ani, 50% din cumpărăturile de fashion de la noi ar putea fi făcute online.

Românii și-au redus achizițiile în materie de vestimentație cu 48% în 2023, iar unul din trei români a cumpărat de pe site-u­rile de fast fashion Shein, Temu sau Boo­hoo, fapt ce a pus o presiune din ce în ce mai mare pe prețuri, arată cel mai recent studiu realizat de Glami despre industria de fashion. „Piața de modă din România a avut un an provocator în 2023 și este pro­babil ca tendințele să se păstreze și în 2024“, nuan­țează contextul Raluca Radu, country ma­nager Answear România. Aceasta ia în considerare patru factori prin­cipali: un focus tot mai mare pe calitate (de la materiale până la croieli și brand), o mărire a prețurilor produselor (prin creșterea pre­țurilor materiilor prime și a mâinii de lucru), o scădere a bu­getelor alocate modei de către consu­mator și, nu în ultimul rând, o creștere a concurenței în acest do­meniu prin intrarea mai multor jucă­tori pe piață.

Spus direct, atât în online, cât și în offline, concurența pe preț este din ce în ce mai acerbă pentru segmentul mass-market. „Se va ajunge încet-încet la o polarizare a pieței de modă – vom avea segmentul fast fashion, unde presiunea pe preț va fi tot mai mare, și cel premium, unde focusul va avansa către calitate și sus­tenabilitate“, explică Raluca Radu.

În momentul de față, piața de fashion din România este evaluată la peste trei mi­liarde de euro, iar segmentul de modă online – la aproximativ un miliard de euro. Raluca Radu spune că se așteaptă ca peste cinci ani 50% din cumpărăturile de fashion să fie făcute online. De altfel, în jurul ideii de creștere a achizițiilor online pe termen mediu și lung sunt conturate și pla­nurile companiei.

On/Off

Fondat în 2011, magazinul online Answear.com a avut o expansiune rapidă, ajungând să fie prezent în 11 piețe europene. În 2021, compania s-a listat la Bursa de Valori din Varșovia. Deși Answear și-a creat un nume în online, lucrurile ar putea să evolueze și înspre offline, după ce, anul trecut, grupul a cumpărat brandurile de modă PRM și Sneakerstudio din Polonia, care au venit la pachet și cu magazine fi­zice, nu doar cu prezență online. De altfel, în piața poloneză au fost lansate deja ma­ga­zine fizice Answear. După cum declarau anul trecut reprezentanții companiei, puncte fizice ar putea fi des­chise și în Ro­mânia, ca parte a unei strategii de dezvol­tare pe termen lung.

La nivel local, Answear a intrat în .ro în noiembrie 2015, iar vânzările sale au crescut anual, până la aproape 40 milioane de euro în 2022. Referitor la anul trecut, a fost estimată o creștere de aproximativ 20%. „Pentru 2024 nu avem un focus pe creș­tere, cât pe întărirea portofoliului de branduri, pe întărirea prezenței pe anumite piețe din portofoliu și pe dezvoltarea An­swear.LAB (brandul propriu al companiei, n.r.)“, detaliază Raluca Radu. „Suntem în top cele mai performante piețe din portofoliul Answear.“ În 2023, în România, bonul me­diu de cum­pă­rături al Answear a crescut cu 15%, ten­dința fiind de creștere și anul acesta, odată cu aducerea a tot mai multe branduri premium în portofoliu. „În conti­nuare ne do­rim să fim competitivi pe brandurile care ne-au consacrat, de la Tommy Hilfi­ger, Guess, Dr. Martens și Calvin Klein până la Michael Kors, Victoria Beckham, Tory Burch, Coach și Patrizia Pepe, dar avem și pla­nuri de dezvoltare pentru An­swear.LAB“, adaugă Raluca Radu.

Prețul dictează

Referindu-se la trendurile pieței de modă din acest an, Raluca Radu este de părere că vom constata ace­lași focus pe preț, atât din partea clientului, cât și a retailerului. În consecință, mulți retaileri vor avea de ales între a eficientiza producția sau distribuția pentru a se men­ține în această bătălie a prețurilor și a găsi o potențială nișă pe un segment de public pe care să se concentreze.

Același studiu Glami a mai arătat că tot mai mulți români vor să adopte comportamente responsabile de achiziție, chiar dacă au parte de diverse obstacole. De pildă, 34% dintre re­spondenți încearcă să practice sustenabilitatea, însă recunosc că bu­ge­tul joacă un rol decisiv, 32% dintre ei pre­feră brandurile eco-friendly (prietenoase cu mediul) în ge­ne­ral, iar 18% au dimi­nuat numărul articolelor cum­părate, ca o bună prac­tică asociată.

În paralel, pentru 11%, sustenabilitatea nu con­stituie un factor decisiv. Dintre cei care au ales să achiziționeze mai puțin, 48% au afirmat că ar cumpăra cu siguranță mai multe articole de îmbrăcăminte dacă ar avea mai multe resurse financiare, 33% con­sideră că, probabil, ar face același lucru, 9% nu au idee cum ar proceda, 8% spun că nu ar cum­păra mai mult și doar 2% declară că sigur nu ar opta pentru achiziții mai dese.

În același timp, platformele interna­țio­nale de shopping, cu precădere cele din Asia, dispun de multă atenție din partea pu­blicului global, prin prisma prețurilor mici. În cazul românilor, 33% spun că au cumpărat articole vestimentare prin intermediul lor anul trecut.

Deși în 2024 și 2025 s-ar putea constata o tendință de scădere a bugetului alocat cumpărării de haine, Raluca Radu consi­deră că segmentul e-commerce va avea o ușoară creștere, de sub 10%.

„În România se observă că în 2023 a avut loc o scădere a consumului de online în general. Rapoar­tele Data Reportal 2024 arată că românii au petrecut cu aproape 30 de minute în minus atât conectați online, cât și în social media. Totodată, se observă o creștere a re­țelei TikTok (9 milioane de utilizatori), aceasta apropiindu-se ca număr de utilizatori de Facebook (10 milioane), iar Instagram (5,3 milioane) a cunoscut un ușor re­cul. YouTube rămâne pe primul loc, cu 13 milioane de vizitatori pe lună“, continuă Raluca Radu. „Ca urmare, a înțelege locul unde ne putem conecta cu clientul și cum se modifică acesta în timp este la fel de im­por­tant ca și a înțelege ce tip de conți­nut consumă el – video, foto, text.“

La nivel local, cel mai mare retailer de modă este Fashion Days, parte din grupul eMag. Spre finele anului trecut, compania a anunțat că își reconfigurează planul de bu­siness, lucrând la dezvoltarea unui marketplace pe care să-l lanseze în această primăvară. Totodată, se poziționează pe ca­te­gorii noi, precum beauty și home. În cifre, pentru Fashion Days, în anul fiscal 1 aprilie 2023–31 martie 2024, estimarea veniturilor este de circa 820-850 de milioane de lei pen­tru piața românească. Ceea ce în­seam­nă o creștere de 20% față de 2020.

De curând a fost anunțată o schimbare la conducerea companiei, prin retra­gerea lui Robert Berza din funcția de gene­ral mana­ger, care predă acest rol Cristinei Pîrjol, com­mercial director selection. „Colegii mei sunt conștienți de mai bine de un an de in­tenția mea de a îmi lua al doilea an sabatic înce­pând cu această primăvară, pentru a mă bucura de timp de calitate alături de familie și prieteni. Acest demers face parte dintr-un proces amplu care a inclus delega­rea res­pon­­sabilităților, restructurarea or­ga­niza­țio­nală și împuternicirea colegilor în roluri cu mai multe responsabilități“, a explicat Robert Berza.

Acest articol a apărut în numărul 184 al revistei NewMoney

Senica Micu

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.

Recent Posts

Inspectorii ANSVSA au pus sub sechestru sute de kilograme de produse alimentare

Inspectorii sanitari veterinari au controlat în ultima săptămână din luna aprilie peste 3.200 de unităţi…

o zi ago

SWIFT RESPONSE 24: Exerciţiu multinaţional cu 5.000 de militari, dintre care 2.000 de paraşutişti

România participă cu 2.300 de militari şi 220 de mijloace tehnice la un exerciţiu multinaţional…

o zi ago

Legea privind energia eoliană offshore va intra în vigoare în data de 30 mai

Legea privind energia eoliană offshore va intra în vigoare în data de 30 mai, a…

o zi ago

GHID. Cine poate beneficia de schema de ajutor de stat de 2,25 miliarde lei pentru investiţii în industrie

Ministerul Finanţelor a publicat Ghidul schemei de 2,25 miliarde lei pentru investiţii majore în industriile…

o zi ago

Klaus Iohannis a depus o cerere de pensionare

Catedra de profesor de Fizică a preşedintelui Klaus Iohannis de la Colegiul Naţional „Samuel von…

o zi ago

Cotaţiile la cacao s-au prăbuşit cu 27% în două zile

Cotaţiile futures la cacao s-au prăbuşit, pierzând până la 27% în doar două zile, iar…

o zi ago

Acest website folosește cookies