Cu peste 100 de milioane de colete transportate anul trecut, Packeta Group a devenit, în regiune, unul dintre cei mai cunoscuți jucători din domeniul său. În cazul particular al filialei din România, obiectivele sunt foarte precise în 2024: o creștere cu 50% a parteneriatelor și un plus de 30% pentru cifra de afaceri.
Pentru grupul ceh Packeta, România nu este doar o altă țară în care se dezvoltă, ci și un hub regional care deservește piețe externe precum Bulgaria, Grecia și Turcia. Reprezentanții companiei spun că, la modul general, țara noastră poate juca un rol-cheie, oferind oportunități de conectare la alte piețe din Europa de Sud-Est. În prezent, compania din plan local colaborează cu peste 1.800 de magazine online și selleri și își propune o creștere de aproximativ 50% până la finalul anului. Totodată, cifra de afaceri a Packeta România este estimată să aibă un plus de 30%, de la 21,7 milioane de euro în 2023.
Înainte de alte detalii, care e istoria companiei? Packeta Group a fost înființat în 2010 sub numele Zásilkovna, ca un proiect logistic-tehnologic ceh în franciză, de antreprenoarea Simona Kijonková. De atunci s-a dezvoltat continuu, până la o cifră de afaceri de 294 de milioane de euro în 2023, furnizând servicii pentru magazinele online și înregistrând aproape 106 milioane de colete transportate în toate entitățile grupului. La sfârșitul anului 2023, Packeta Group avea peste 15.000 de puncte pick-up proprii în patru țări, inclusiv 6.200 de lockere Z-BOX, și peste 137.000 de puncte pick-up partenere în Europa. De asemenea, are servicii de livrare în 33 de țări din Europa, SUA și Emiratele Arabe Unite.
„Anul 2023 a fost, din nou, unul foarte provocator pentru e-commerce-ul ceh. (…) Am atins o profitabilitate mai mare în ciuda creșterii costurilor pe tot parcursul anului, nu numai datorită creșterii vânzărilor și cotei de piață, ci și prin îmbunătățirea continuă a eficienței, productivității muncii și generarea de economii prin îmbunătățirea proceselor. Aplicația noastră mobilă a fost deja descărcată de opt milioane de utilizatori. Mă aștept ca acest an să fie dificil de prezis, dar traiectoria Packeta este clară: să continuăm să ne consolidăm poziția nu numai în Republica Cehă, ci și pe piețele străine unde operăm“, declara, în luna ianuarie, Simona Kijonková, fondatoarea Packeta Group.
În acest context, 2024 a început sub semnul unei schimbări pentru grupul ceh, anunțând că va avea un nou proprietar. Cu alte cuvinte, acționarii Packeta Group, din care face parte și Packeta România, au agreat vânzarea 100% către un consorțiu format din CVC Capital Partners și Emma Capital, cu susținere financiară de la R2G. Tranzacția este supusă aprobării autorităților de reglementare relevante și este așteptată să se concretizeze în prima jumătate a acestui an. Termenii tranzacției nu au fost dezvăluiți.
Filiala grupului din piața românească își continuă planurile cu obiective clare pentru creșterea din 2024. „Packeta România gestionează logistic piețe-cheie din Europa de Sud-Est, inclusiv Grecia, Turcia și Bulgaria. În prezent, compania operează două depozite în România, în București și în Oradea, cu suprafețe cuprinse între 2.500 de metri pătrați și 3.000 de metri pătrați.
„În 2024 luăm în considerare relocarea într-un spațiu mai mare a depozitului din Oradea, pentru a răspunde cerințelor în continuă creștere ale pieței. România poate juca un rol important în calitate de hub în regiune“, spune Alexandr Jeleascov, managing director Packeta România. „La nivel de grup, operațiunile au fost extinse pe noi piețe din regiunea nord-estică a Europei, precum Țările Baltice, în anul 2022, iar începând cu 2023 a dezvoltat o prezență în regiunea Adriatică. Această extindere strategică, adaptabilă, consolidează poziția companiei într-un spectru geografic mai larg.“
Anul trecut, prin huburile din România au fost intermediate 7,5 milioane de colete, iar estimarea lui Alexandr Jeleascov pentru 2024 vizează o creștere a volumului de 30%, la fel preconizând și pentru cifra de afaceri din planul local. În prezent, rețeaua pick-up a grupului Packeta în România are o acoperire națională, cu peste 1.000 de puncte în 205 localități. „Până la finalul anului ne propunem să extindem și mai mult această rețea“, mai spune Alexandr Jeleascov.
Referindu-se la evoluția generală a acestui serviciu reprezentat de punctele pick-up sau lockere în România și în regiune, acesta a făcut o comparație cu Elveția, unde „fiecare spațiu de locuințe este dotat cu un locker. „În Cehia și, în general, în Europa Centrală, deja există multe lockere cu temperatură controlată, unde pot fi comandate alimente și produse de drogherie și farmaceutice. Soluțiile de tip OOH (out-of-home), indiferent că vorbim despre puncte pick-up sau lockere, se regăsesc în preferințele consumatorilor, fiind considerate soluții de livrare comode, flexibile, care permit autonomie, accesibile la costuri. Au devenit populare în timpul pandemiei și au evoluat“, subliniază Alexandr Jeleascov.
Privind spre viitor și urmărind trendurile țărilor unde comerțul online este la un nivel mai ridicat decât în România, serviciul de livrare la adresă ar putea deveni și la noi „un serviciu premium mai degrabă, decât o opțiune obișnuită“, potrivit spuselor sale. Iar acest scenariu este deja observat în țări dezvoltate comercial precum Cehia, care are un avans de câțiva ani în comparație cu România.
O altă tendință punctată de reprezentantul Packeta în România este creșterea volumului de colete procesate de pe segmentul cross-border, care anul trecut a înregistrat o dublare față de 2022, pe fondul creșterii semnificative a cererii pentru livrările internaționale. De altfel, această creștere s-a produs pe fondul expansiunii continue a magazinelor online românești către piețele externe și a intrării, în ultimii ani, pe piața locală, a unor branduri și marketplace-uri internaționale.
„În 2023, 70% dintre magazinele online care au apelat la serviciile Packeta România au optat inclusiv pentru extinderea livrărilor la nivel internațional, orientându-se în principal către țările din proximitatea României, regiunea balcanică și alte țări europene cu comunități semnificative de români“, mai spune Alexandr Jeleascov.
Totodată, anul 2023 a adus unele schimbări semnificative în comportamentul consumatorilor români în privința achiziționării produselor din străinătate. În contrast cu perioada anterioară, când opțiunile de cumpărături ale românilor se concentrau asupra magazinelor online sau piețelor din Europa, „în prezent, românii plasează comenzi semnificative, de ordinul zecilor de mii pe zi, în marketplace-urile din Asia, în special din China, influențați de prețurile mai atractive, gama variată de produse, disponibilitatea stocurilor și rapiditatea livrărilor“, potrivit informațiilor furnizate de Packeta România.
„În viitorul apropiat vom asista la intrarea mai multor platforme din Asia pe piața românească. Cu toate acestea, este de așteptat ca românii să continue să facă achiziții de pe această nouă piață emergentă. În același timp ne așteptăm la menținerea comenzilor și către magazinele online europene deja consacrate în peisajul e-commerce“, continuă Alexandr Jeleascov. Iar această diversitate de opțiuni le oferă consumatorilor români posibilitatea de a alege în funcție de preferințe și, mai ales, în funcție de prețuri.
Acest articol a apărut în numărul 184 al revistei NewMoney
Ilusstrație: Vali Ivan
Indotek Group, conglomeratul pan-european de investiții imobiliare cu sediul la Budapesta, a anunțat relansarea Plaza…
Procesul SUA vs Google se apropie de final, dar încă mai oferă informaţii necunoscute până…
Peste 79% dintre români intenţionează să îşi petreacă Sărbătorile Pascale acasă, în familie, iar 75%…
Inspectorii sanitari veterinari au controlat în ultima săptămână din luna aprilie peste 3.200 de unităţi…
România participă cu 2.300 de militari şi 220 de mijloace tehnice la un exerciţiu multinaţional…
Legea privind energia eoliană offshore va intra în vigoare în data de 30 mai, a…
Acest website folosește cookies