După două proiecte de centre comerciale în România – unul cumpărat în urmă cu un deceniu și altul construit de la zero –, portughezii de la Sonae Sierra se gândesc să spună „da“ unei noi investiții pe plan local.
Acest articol a apărut în numărul 32 (22 ianuarie – 4 februarie) al revistei NewMoney
„Din zece oportunități de investiții, ești norocos dacă una se concretizează“, spune germanul Ingo Nissen (62 de ani), managing director de peste un deceniu al subsidiarei locale a dezvoltatorului de origine portugheză Sonae Sierra, care a construit alături de compania irlandeză Caelum Development unul dintre cele mai noi centre comerciale din București, ParkLake, inaugurat în urmă cu un an și jumătate.
Rețeta oportunităților de investiții despre care vorbește omul care a coordonat dezvoltarea mallului de 180 de milioane de euro din cartierul Titan se aplică inclusiv în vremuri de euforie, așa cum sunt cele pe care piața imobiliară românească le traversează de câțiva ani. Iar pentru că dezvoltatorul are deja pe plan local experiența a două centre comerciale – unul cumpărat în 2007, River Plaza Mall din Râmnicu Vâlcea, și unul dezvoltat de la zero, ParkLake –, ideea unui nou proiect imobiliar în România nu vine deloc ca o surpriză. „Am mandat din partea board-ului să caut noi oportunități de investiții în România, în special pe segmentul de retail. Ar putea fi însă și un proiect de tip mixt, dar în care retailul să reprezinte o componentă importantă“, completează Nissen.
Loc pe piață ar mai fi, mai ales în contextul în care consumul reprezintă în prezent vioara întâi a creșterii economice, iar salariile românilor au crescut constant în ultimii ani. Mai mult, la o pri- vire regională, România ocupă printre ultimele poziții între țările europene din perspectiva densității de spații comerciale, cu un raport de 104 metri pătrați/ 1.000 de locuitori, potrivit companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, valabile pentru 2017.
Cu titlu de comparație, indicatorul se ridică la 380 de metri pătrați la mia de locuitori în Slovenia și ajunge la 921 de metri pătrați în Norvegia.
POLUL SHOPPING-ULUI. În România, stocul de retail modern se ridica la finalul primului semestru al anului trecut la aproape 3,6 milioane de metri pătrați, iar Ingo Nissen consideră că inclusiv în București, unde deja există 11 malluri, ar mai putea fi dezvoltat unul sau chiar două proiecte de acest tip. Iar în opinia executivului german, nord-vestul Capitalei ar putea fi o zonă indicată pentru un nou centru comercial.
Chiar dacă nu oferă foarte multe detalii privind viitoarele investiții pe care portughezii de la Sonae Sierra le-ar putea demara în România, Nissen spune că un potențial proiect ar putea fi derulat la Craiova, unde compania deține un teren pe care a anunțat încă din 2008 că va începe construcția unui mall de peste 100 de milioane de euro (Adora Mall).
Criza a pus însă în așteptare planurile dezvoltatorului, dar executivul spune că nu a renunțat complet la idee: „Analizăm proiectul în continuare”. Nu același lucru se poate spune despre terenul pe care portughezii îl dețin la Ploiești, unde iese din calcul posibilitatea dezvoltării unui proiect, iar Nissen afirmă că, în cazul în care vor primi un preț bun pe acesta, îl vor vinde.
Dincolo de planuri și posibile investiții, mallul ParkLake rămâne cel mai mare proiect imobiliar din România al Sonae Sierra. În 2017 – primul an complet de funcționare a proiectului –, circa 10 milioane de vizitatori au trecut pragul centrului comercial cu o suprafață închiriabilă de 70.000 de metri pătrați. „Prima parte a anului 2017 nu a fost extraordinară, dar în a doua jumătate a anului lucrurile s-au îmbunătățit semnificativ”, spune Nissen, sperând pentru anul în curs la o creștere de cel puțin 10% a traficului. Pentru comparație, rivalul Sun Plaza din sudul Bucureștiului – deschis în 2010 și care trece acum printr-un proces de reconfigurare – atrage anual 13,8 milioane de vizitatori.
Printre așii din mânecă pe care Park- Lake îi folosește pentru a-și majora traficul se numără și evenimentele speciale, cum ar fi și cele de tip „street food“ (mâncare stradală, n.r.), din ce în ce mai bine primite de bucureșteni. „Acest tip de eveniment, derulat pe o perioadă de trei zile, a adus suplimentar circa 5.000 de vizitatori pe zi“, detaliază Cătălin Cucian, shopping center manager al ParkLake.
În prezent, 96% din spațiile mallului ParkLake sunt ocupate cu peste 220 de magazine, printre cei mai noi chiriași aflându-se branduri precum Samsonite. „Din experiența noastră, în primul an sau primii doi ani de la inaugurare, 10% din chiriașii care ocupă spații mici, de 100-150 de metri pătrați, se schimbă într-un mall“, mai spune Nissen. Practic, 2-3% din suprafața unui mall este mereu supusă procesului de schimbare de chiriași.
Dincolo de toate acestea, Bucureștiul rămâne polul cumpărăturilor din România, iar concurența pe segmentul de centre comerciale se menține acerbă. Dar mixul de chiriași este doar unul dintre așii pe care proprietarii de malluri îl au în mânecă pentru a intra în vizorul și pe lista de shopping (nu doar) a bucureștenilor.
Două decenii de shopping la mall
Conceptul de mall este de dată destul de recentă în România. Primul astfel de centru comercial a fost deschis în București în 1999.
• Suprafață. Stocul de retail modern din România este estimat la aproape 3,6 milioane de metri pătrați, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox, valabile pe primul semestru din 2017.
• Tinerețe comercială. România se află pe poziția a treia în topul țărilor europene cu cel mai nou stoc de malluri: 82% din centrele comerciale funcționale la finalul anului 2016 au fost livrate în ultimul deceniu. La nivelul Europei, indicatorul este de doar 38%.
FOTO: Laszlo Raduly
Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…
Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…
Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…
Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…
Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…
Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…
Acest website folosește cookies