Oportunidades: Ce proiecte imobiliare pregătesc portughezii care au construit mallul ParkLake

Andreea Neferu 25/01/2018 | 13:20 Companii
Oportunidades: Ce proiecte imobiliare pregătesc portughezii care au construit mallul ParkLake

După două proiecte de centre comerciale în România – unul cumpărat în urmă cu un deceniu și altul construit de la zero –, portughezii de la Sonae Sierra se gândesc să spună „da“ unei noi investiții pe plan local.    

Acest articol a apărut în numărul 32 (22 ianuarie – 4 februarie) al revistei NewMoney

„Din zece oportunități de investiții, ești norocos dacă una se concretizează“, spu­ne germanul Ingo Nissen (62 de ani), managing director de peste un deceniu al subsidiarei locale a dezvoltatorului de origine portugheză Sonae Sierra, care a construit alături de compania irlandeză Caelum Development unul dintre cele mai noi centre comerciale din București, ParkLake, inaugurat în urmă cu un an și jumătate.

Rețeta oportunităților de investiții des­pre care vorbește omul care a coordonat dezvoltarea mallului de 180 de milioane de euro din cartierul Titan se aplică inclusiv în vremuri de euforie, așa cum sunt cele pe care piața imobiliară românească le traversează de câțiva ani. Iar pentru că dezvoltatorul are deja pe plan local ex­periența a două centre co­merciale – unul cumpărat în 2007, River Plaza Mall din Râmnicu Vâlcea, și unul dezvoltat de la zero, ParkLake –, ideea unui nou proiect imobiliar în România nu vine deloc ca o surpriză. „Am mandat din partea board-u­lui să caut noi opor­tunități de investiții în România, în special pe segmentul de retail. Ar putea fi însă și un proiect de tip mixt, dar în care retailul să reprezinte o com­ponentă im­portantă“, completează Nissen.

Loc pe piață ar mai fi, mai ales în contextul în care consumul reprezintă în pre­zent vioara întâi a creșterii econo­mice, iar salariile românilor au crescut constant în ultimii ani. Mai mult, la o pri-­ vire regio­nală, România ocupă printre ultimele poziții între țările europene din perspectiva densității de spații comerciale, cu un raport de 104 metri pătrați/ 1.000 de locui­tori, potrivit companiei de con­sultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, valabile pentru 2017.

Cu titlu de comparație, indicatorul se ridică la 380 de metri pătrați la mia de locuitori în Slovenia și ajunge la 921 de metri pă­trați în Norvegia.

POLUL SHOPPING-ULUI. În România, stocul de retail modern se ridica la finalul primului semestru al anului trecut la aproape 3,6 milioane de metri pătrați, iar Ingo Nissen consideră că inclusiv în București, unde deja există 11 malluri, ar mai putea fi dezvoltat unul sau chiar două proiecte de acest tip. Iar în opinia exe­cutivului german, nord-vestul Capitalei ar putea fi o zonă indicată pentru un nou centru comercial.

Chiar dacă nu oferă foarte multe detalii privind viitoarele investiții pe care portughezii de la Sonae Sierra le-ar pu­tea demara în România, Nissen spune că un potențial proiect ar putea fi derulat la Craiova, unde compania deține un teren pe care a anunțat încă din 2008 că va începe construcția unui mall de peste 100 de milioane de euro (Adora Mall).

Criza a pus însă în așteptare planurile dezvoltatorului, dar executivul spune că nu a renunțat complet la idee: „Anali­zăm proiectul în continuare”. Nu același lucru se poate spune despre terenul pe care portughezii îl dețin la Ploiești, unde iese din calcul posi­bilitatea dezvoltării unui proiect, iar Nissen afirmă că, în cazul în care vor primi un preț bun pe acesta, îl vor vinde.

Dincolo de planuri și posibile inves­tiții, mallul ParkLake rămâne cel mai mare proiect imobiliar din România al Sonae Sierra. În 2017 – primul an complet de funcționare a proiectului –, circa 10 mili­oane de vizitatori au trecut pragul centrului comercial cu o suprafață închi­ria­bilă de 70.000 de metri pătrați. „Prima parte a anului 2017 nu a fost extraor­dinară, dar în a doua ju­mătate a anului lucrurile s-au îmbună­tățit semnificativ”, spune Nissen, sperând pentru anul în curs la o creștere de cel puțin 10% a tra­ficului. Pentru comparație, rivalul Sun Plaza din sudul Bucureștiului – deschis în 2010 și care trece acum prin­tr-un proces de reconfigurare – atrage anual 13,8 mili­oa­ne de vizitatori.

Printre așii din mânecă pe care Park- Lake îi folosește pentru a-și majora tra­ficul se numără și evenimentele speciale, cum ar fi și cele de tip „street food“ (mân­care stradală, n.r.), din ce în ce mai bine primite de bucureșteni. „Acest tip de eveniment, derulat pe o perioadă de trei zile, a adus suplimentar circa 5.000 de vizitatori pe zi“, detaliază Cătălin Cucian, shopping center manager al ParkLake.

În prezent, 96% din spațiile mallului ParkLake sunt ocupate cu peste 220 de magazine, printre cei mai noi chiriași aflându-se branduri precum Samsonite. „Din experiența noastră, în primul an sau primii doi ani de la inau­gurare, 10% din chiriașii care ocupă spații mici, de 100-150 de metri pătrați, se schimbă într-un mall“, mai spune Nissen. Practic, 2-3% din suprafața unui mall este mereu supusă procesului de schimbare de chiriași.

Dincolo de toate acestea, Bucureștiul rămâne polul cumpărăturilor din România, iar concurența pe segmentul de centre comerciale se menține acerbă. Dar mixul de chi­riași este doar unul dintre așii pe care proprietarii de malluri îl au în mânecă pentru a intra în vizorul și pe lista de shopping (nu doar) a bucureș­tenilor.

 

Două decenii de shopping la mall

Conceptul de mall este de dată destul de recentă în România. Primul astfel de centru comercial a fost deschis în București în 1999.

Suprafață. Stocul de retail modern din România este estimat la aproape 3,6 milioane de metri pătrați, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox, valabile pe primul semestru din 2017.

Tinerețe comercială. România se află pe poziția a treia în topul țărilor europene cu cel mai nou stoc de malluri: 82% din centrele comerciale funcționale la finalul anului 2016 au fost livrate în ultimul deceniu. La nivelul Europei, indicatorul este de doar 38%.

FOTO: Laszlo Raduly

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.