Dacă intri într-o criză inevitabilă conștient de ce va să fie, problema este pe jumătate rezolvată. Aceasta este o descriere sintetică a experienței de pandemie a lui Ștefan Ponea, fondator și chief executive officer (CEO) al Mateco (fostul Industrial Access), un business de închiriere a echipamentelor pentru lucrul la înălțime.
Interviul cu Ștefan Ponea (43 de ani) e, probabil, singurul din pandemie care a fost mai ușor de realizat printr-o aplicație de comunicare la distanță decât față în față. Antreprenorul, care a pus bazele unei companii de servicii industriale în urmă cu 15 ani, vândută integral în două etape, este omul cifrelor. „Vreți să vă povestesc sau să vă arăt grafice?“, răspunde Ponea la întrebarea despre cum l-a afectat pandemia. Discuția cu antreprenorul, care se află în biroul său din comuna Jilava, are loc prin Microsoft Teams, iar intervievatul comută frecvent imaginea pe ecranul laptopului său înțesat cu rapoarte de piață și aplicații de lucru la distanță.
Reducerea motoarelor din automotive, din industria spectacolelor și din construcții i-a scăzut veniturile din închirierea de echipamente (principala sursă de business) cu 35% în luna aprilie. E vorba de o scădere consolidată pentru toate cele trei piețe pe care Mateco (recent rebranduit din Industrial Access) activează. Ce-i drept, 90% din veniturile companiei provin din România, Bulgaria și Republica Moldova contribuind cu restul. Deși lucrurile au început să-și revină la normal, se așteaptă la o scădere de 25% pentru întreg anul 2020. Iar 2021 ar putea aduce o creștere (insuficientă) de doar 10%.
E adevărat că nu a mai închiriat tunuri de lumină pentru festivalurile Untold și Neversea, însă agricultorii au avut mare nevoie de ele pentru a-și prelungi programul de lucru în anumite perioade, din cauza condițiilor meteo potrivnice. De asemenea, a continuat cu clienții noncivili și cu șantierele navale.
Nu a trimis pe nimeni în șomaj tehnic și nu a avut nicio concediere. Cum i-a putut menține pe toți cei 127 de angajați, în condițiile în care mulți din clienții săi au funcționat la capacitate redusă? Înainte de toate, scăderea de venituri nu a însemnat și o criză de lichiditate. Cu puțin înainte de izbucnirea pandemiei, „am reușit să colectăm din piață câteva milioane de euro din creanțele existente“, spune CEO-ul Mateco.
A oferit facilități clienților care depășiseră scadența sau se aflau aproape de acest moment. În plus, a vândut echipamentele din proiectele care nu aveau perspectivă. În felul acesta, a redus riscul de neplată la 0,44% din venituri, față de 1,2% anul trecut, spune el cu exactitate, după ce deschide unul din multele documente pe care le consultă în permanență de-a lungul discuției.
Din 5 martie, a introdus măsuri de protecție, dotând personalul și punctele de lucru cu termoscanere, măști și dezinfectanți, ceea ce în câteva săptămâni avea să devină un canon pentru activitatea din aproape toate domeniile. Ulterior, costurile cu achiziția materialelor sanitare a ajuns la 25.000 de euro pe lună.
Obișnuia să călătorească mult în perioada de dinainte de pandemie, mai ales că actualul proprietar al companiei pe care a fondat-o în 2005 este grupul multinațional TVH, cu sediul în Belgia. Când au apărut primele semne ale blocajului ce avea să cuprindă și România, și-a amintit de un raport al unor analiști scandinavi pe care l-a citit încă din toamna lui 2019 și care vorbea de riscul unei pandemii. Ce-i drept, amenințarea nu era imediată, ci pe termen mediu și lung. De asemenea, spune că la întâlnirea anuală pe care a avut-o în noiembrie trecut cu toți directorii celor 17 piețe în care TVH Group activează (e vorba despre operațiunile de închiriere de echipamente) a prezentat cel mai conservator buget, estimând o creștere de maximum 10%.
Se simte mult mai pregătit să treacă peste actuala criză decât în 2008-2009. Pe atunci, tocmai cedase 80% din acțiuni către Balkan Accession Fund, unul dintre fondurile de investiții administrate de Axxess Capital, firmă condusă de Horia Manda, unul dintre veteranii acestei industrii. În acel moment, compania era foarte îndatorată, aflându-se în plină expansiune, iar acționarii au trebuit să aducă bani de acasă pentru a recapitaliza compania. În urma miscării, deținerea sa a scăzut de la 20% la 10%.
Astăzi, datoriile Mateco sunt sub un milion de euro, un nivel scăzut, dacă ne raportăm la cifra de afaceri de 27 de milioane de euro de anul trecut sau chiar la cea de 20 de milioane de euro, cât ar putea fi anul acesta. Rezervele de numerar pot asigura funcționarea companiei pentru șase luni, chiar și în scenariul existenței unui al doilea blocaj al economiei.
„Pe Ștefan Ponea îl percep în continuare ca antreprenor, nu ca director general, deși a vândut compania în urmă cu patru ani. Are meteahna antreprenoriatului și nu cred că ar putea să funcționeze într-un mediu corporate“, spune Gabriel Petrescu, director general al companiei de consultanță organizațională Evos, care lucrează cu Mateco încă din 2016.
Cât despre strategia în piața de închirieri de echipamente pentru lucrul la înălțime, care se ridică la aproximativ 50 de milioane de euro, Ponea spune că nu își dorește o creștere a cotei – este lider, controlând 45% dintr-o piață extrem de atomizată, cu mulți jucători mici cu o cotă de sub 1%, potrivit companiei de cercetare de piață KeysFin. Alți jucători importanți sunt Italia Star și Felbermayer – care în urma achiziției Dornseiff va deveni a doua mare companie din domeniu. Reacția multora la pandemie a fost să reducă masiv prețurile (cu până la 70%), un joc în care Ponea spune că nu va intra sub nicio formă.
Piața totală de închirieri de utilaje, ne referim nu doar la cele de lucru la înălțime, este estimată de Ștefan Ponea la 300 de milioane de euro.
Mai mult decât cota de piață, îl interesează stabilitatea companiei în vremuri tulburi și eficiența, un indicator pe care îl amintește adeseori. De fapt, a fost dintotdeauna un fan al eficienței și a făcut de la bun început eforturi permanente pentru digitalizarea proceselor. A „desenat“ o soluție software prin care își poate supraveghea de la distanță atât utilajele, cât și angajații. O soluție pe care o consideră acum principalul său diferențiator în piață.
Apropo de preocuparea pentru tehnologie, este pe punctul să importe (printr-o companie pe care o deține) o tabletă de termoscanare cu recunoaștere facială și recunoaștere a purtării măștii. Crede că va avea succes cu ea, pentru că o va vinde la un preț mai mic decât cele practicate acum în piață și pentru că este ușor de folosit de către beneficiari. Potențiali clienți: clădirile de birouri, companiile de transport public sau hipermarketurile.
Până la urmă, orice criză își are oportunitățile și câștigătorii ei.
Ștefan Ponea, alături de un fond de investiții, a vândut întreaga afacere belgienilor de la TVH Group, într-o tranzacție a cărei valoare nu a fost comunicată. Suma vehiculată atunci era cu șapte zerouri.
Acest articol a apărut în numărul 97 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly
Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper
Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…
Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…
Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…
Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…
Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…
Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…
Acest website folosește cookies