Sălbatică și atrăgătoare – așa este prezentată Delta de turiștii care văd pentru prima dată gurile de vărsare ale Dunării în mare. De aceea, mulți se întorc. Însă puțini știu cu adevărat ce poate să le ofere aceasta.
Acest articol a apărut în numărul 36 (19 martie – 1 aprilie) al revistei NewMoney
La începutul secolului XX, cercetătorul Grigore Antipa descoperea miracolele Deltei Dunării, declarându-se captivat de viața pescarilor și de îndeletnicirile lor din jurul cherhanalelor. Și a scris despre asta în lucrarea „Pescăria și Pescuitul în România“. A scris despre uneltele pescarilor și a deschis drumul spre Deltă al pasionaților de pescuit sportiv. L-a adus în Delta Dunării inclusiv pe Regele Carol I, care s-a implicat în îmbunătățirea condițiilor de trai ale comunităților de pescari de la vărsarea fluviului în mare. Odată cu trecerea timpului, după al Doilea Război Mondial, Delta a început să fie promovată ca destinație turistică. Însă nu s-a făcut niciodată turism de masă pe canalele Dunării. Și cum turismul în Deltă le poate aduce bani frumoși antreprenorilor, destinația are nevoie de promovare.
Delta pe internet. Recent, la ultimul târg de turism din februarie, doi antreprenori, unul din Tulcea și altul din București, au lansat o platformă care adună într-un singur loc o plajă mai largă de activități turistice care se pot desfășura în Deltă, de la cazare la excursii sau evenimente de tip corporate. Dragoș Gociman și Gabriel Iliescu au investit 130.000 de euro în ViziteazaDelta.ro, prima platformă de prezentare, rezervare și vânzare a unei destinații turistice în Delta Dunării.
Citiți și: Cine controlează afacerile din Deltă, după ce epoca lui Vîntu și Bittner a apus
„Va mai urma o investiție de încă 70.000 de euro“, dezvăluia atunci Dragoș Gociman, antreprenor care a investit încă din 2008 aproximativ 1,5 milioane de euro în Delta Dunării, deținând un hotel la Crișan, un hotel plutitor și mai multe ambarcațiuni.
Gabriel Iliescu este în antreprenoriat din 2014 și s-a axat în special pe proiecte în domeniul resurselor umane. Cei doi s-au implicat deja în mai multe proiecte comune de tip HR și turism, îndeosebi prin programe de team-building destinate mai ales segmentului corporate. Pentru anul în curs, ei vor să vândă prin ViziteazăDelta.ro pachete turistice în valoare de trei milioane de euro, propunându-și să aducă în Delta Dunării în următorii trei ani peste un milion de turiști.
Încă din primele săptămâni de funcționare, pe platforma care vinde pachete turistice integrate s-au listat mai multe structuri de cazare din Deltă, asteptându-se ca numărul ofertelor să crească în perioada următoare.
Probleme de cazare. Delta este însă mai degrabă o destinație de nișă, iar acesta este unul dintre motivele pentru care are nevoie de o promovare masivă. Cu creșteri de peste 20% în ultimii trei ani, Delta este privită de operatorii din turism ca un magnet de bani. Așa că mai mulți touroperatori includ în pachetele turistice pentru litoral și o excursie în Delta Dunării. „Cea mai vândută excursie de o zi de către agenția noastră este cea în Delta Dunării“, detaliază Corina Martin, președinte fondator al agenției de turism Mistral și fost președinte al Asociației Litoral Delta Dunării. Ea spune că acest gen de excursii promovează Delta, iar o parte dintre excursioniști vor cumpăra ulterior pachete turistice de câteva zile pentru această destinație.
Dar și aici este o problemă. Numărul spațiilor de cazare clasificate este destul de redus, cea mai mare ofertă venind de pe o piață neagră reprezentată de localnici care au amenajat locuri de cazare în propriile gospodării. O soluție ar fi clasificarea pensiunilor deținute de localnici, însă cum acest lucru se poate face doar la București, intrarea în legalitate a acestor spații de cazare este dificilă.
Demersurile ar putea fi mai simple dacă autorizarea structurilor de cazare ar fi făcută pe plan local. „Localnicii trebuie să fie sprijiniți să-și modernizeze structurile de cazare“, menționează Dragoș Anastasiu, unul dintre principalii investitori în complexul Green Village din Sfântu Gheorghe.
O astfel de soluție le-ar permite agențiilor să aibă o plajă mai largă de oferte, în vreme ce administrațiile locale ar putea beneficia și ele de taxe de pe urma unei activități turistice „la vedere“. Operatorii din turism vorbesc și despre organizarea mai multor evenimente în Deltă care să atragă și alți turiști decât cei tradiționali.
Până atunci însă, pescarii și pasionații de aventură rămân principalii turiști ai Deltei, urmând ca inițiativele private de promovare a Deltei să deschidă ochii autorităților locale care în loc să aștepte subvenții de la Guvern pot încuraja investiții care le vor aduce bani la buget. Și cum Delta este destinația cu cea mai mare creștere din ultimii trei ani, un lucru e clar: are balta pește. Dar contează și dacă cineva vrea să-l prindă.
În câteva cifre
Cu o suprafață de peste 3.400 de kilometri pătrați și sute de specii protejate, Delta Dunării este a doua ca mărime și cel mai bine conservată dintre deltele din Europa.
ILUSTRAȚIE de Vali Ivan
Inspectorii sanitari veterinari au controlat în ultima săptămână din luna aprilie peste 3.200 de unităţi…
România participă cu 2.300 de militari şi 220 de mijloace tehnice la un exerciţiu multinaţional…
Legea privind energia eoliană offshore va intra în vigoare în data de 30 mai, a…
Ministerul Finanţelor a publicat Ghidul schemei de 2,25 miliarde lei pentru investiţii majore în industriile…
Catedra de profesor de Fizică a preşedintelui Klaus Iohannis de la Colegiul Naţional „Samuel von…
Cotaţiile futures la cacao s-au prăbuşit, pierzând până la 27% în doar două zile, iar…
Acest website folosește cookies