Cum vor doi antreprenori să obțină venituri de 3 milioane de euro doar din vânzarea de pachete turistice în Delta Dunării

Florel Manu 21/03/2018 | 12:39 Companii
Cum vor doi antreprenori să obțină venituri de 3 milioane de euro doar din vânzarea de pachete turistice în Delta Dunării

Sălbatică și atrăgătoare așa este pre­zentată Delta de turiștii care văd pentru prima dată gurile de vărsare ale Dunării în mare. De aceea, mulți se întorc. Însă puțini știu cu adevărat ce poate să le ofere aceasta.

Acest articol a apărut în numărul 36 (19 martie – 1 aprilie) al revistei NewMoney

La începutul secolului XX, cercetătorul Grigore Antipa descoperea miracolele Deltei Dunării, declarându-se captivat de viața pescarilor și de îndeletnicirile lor din jurul cherhanalelor. Și a scris despre asta în lucrarea „Pescăria și Pescuitul în România“. A scris despre uneltele pesca­rilor și a deschis drumul spre Deltă al pa­sionaților de pescuit sportiv. L-a adus în Delta Dunării inclusiv pe Regele Carol I, care s-a implicat în îmbunătățirea con­dițiilor de trai ale comunităților de pescari de la vărsarea fluviului în mare. Odată cu trecerea timpului, după al Doilea Război Mondial, Delta a început să fie promovată ca destinație turistică. Însă nu s-a făcut niciodată turism de masă pe canalele Dunării. Și cum turismul în Deltă le poate aduce bani frumoși antreprenorilor, destinația are nevoie de promovare.

Delta pe internet. Recent, la ultimul târg de turism din februarie, doi antreprenori, unul din Tulcea și altul din Bu­cu­rești, au lansat o platformă care adună într-un singur loc o plajă mai largă de activități turistice care se pot desfășura în Deltă, de la cazare la excursii sau evenimente de tip corporate. Dragoș Gociman și Gabriel Iliescu au investit 130.000 de euro în ViziteazaDelta.ro, prima plat­formă de prezentare, rezervare și vânzare a unei destinații tu­ristice în Delta Dunării.

Citiți și: Cine controlează afacerile din Deltă, după ce epoca lui Vîntu și Bittner a apus

„Va mai urma o in­vestiție de încă 70.000 de euro“, dez­vă­luia atunci Dragoș Gociman, antreprenor care a investit încă din 2008 aproximativ 1,5 milioane de euro în Delta Dunării, deținând un hotel la Crișan, un hotel plutitor și mai multe ambarcațiuni.

Gabriel Iliescu este în antreprenoriat din 2014 și s-a axat în special pe proiecte în domeniul resurselor umane. Cei doi s-au implicat deja în mai multe proiecte comune de tip HR și turism, îndeosebi prin programe de team-building destinate mai ales segmentului corporate. Pentru anul în curs, ei vor să vândă prin ViziteazăDelta.ro pachete turistice în va­loare de trei milioane de euro, pro­pu­nân­du-și să aducă în Delta Dunării în urmă­torii trei ani peste un milion de turiști.

Încă din primele săptămâni de funcțio­nare, pe platforma care vinde pachete turistice integrate s-au listat mai multe structuri de cazare din Deltă, asteptân­du-se ca numărul ofertelor să crească în perioada următoare.

Probleme de cazare. Delta este însă mai degrabă o destinație de nișă, iar acesta este unul dintre motivele pentru care are nevoie de o promovare masivă. Cu creșteri de peste 20% în ultimii trei ani, Delta este privită de operatorii din turism ca un magnet de bani. Așa că mai mulți touroperatori includ în pachetele turistice pentru litoral și o excursie în Delta Dunării. „Cea mai vândută excursie de o zi de către agenția noastră este cea în Delta Dunării“, detaliază Corina Martin, președinte fondator al agenției de turism Mistral și fost președinte al Aso­ciației Litoral Delta Dunării. Ea spune că acest gen de excursii promovează Delta, iar o parte dintre excursioniști vor cum­păra ulterior pachete turistice de câteva zile pentru această destinație.

Dar și aici este o problemă. Numărul spațiilor de cazare clasificate este destul de redus, cea mai mare ofertă venind de pe o piață neagră reprezentată de localnici care au amenajat locuri de cazare în propriile gospodării. O soluție ar fi clasi­fi­carea pensiunilor deținute de localnici, însă cum acest lucru se poate face doar la București, intrarea în legalitate a acestor spații de cazare este dificilă.

Demersurile ar putea fi mai simple dacă autori­zarea structurilor de cazare ar fi făcută pe plan local. „Localnicii trebuie să fie sprijiniți să-și modernizeze structurile de cazare“, menționează Dra­goș Anastasiu, unul dintre principalii in­vestitori în complexul Green Village din Sfântu Gheorghe.

O astfel de soluție le-ar permite agen­țiilor să aibă o plajă mai largă de oferte, în vreme ce administrațiile locale ar pu­tea beneficia și ele de taxe de pe urma unei activități turistice „la vedere“. Ope­ratorii din turism vorbesc și despre orga­nizarea mai multor evenimente în Deltă care să atragă și alți turiști decât cei tra­diționali.

Până atunci însă, pescarii și pasionații de aven­tură rămân principalii turiști ai Deltei, urmând ca inițiativele private de promovare a Deltei să deschidă ochii auto­ri­tăților locale care în loc să aștepte sub­venții de la Guvern pot încuraja investiții care le vor aduce bani la buget. Și cum Delta este destinația cu cea mai mare creștere din ultimii trei ani, un lucru e clar: are balta pește. Dar contează și dacă cineva vrea să-l prindă.

 

În câteva cifre

Cu o suprafață de peste 3.400 de kilometri pătrați și sute de specii protejate,  Delta Dunării este a doua ca mărime și cel mai bine conservată dintre deltele din Europa.

  • Cazare. Numărul locurilor de cazare în Delta Dunării este în creștere. Dacă în 2012 erau înregistrate oficial 3.813 de locuri de cazare, în 2016 (ultimul an pentru care există raportări oficiale), Delta avea o capacitate de cazare de 6.177 de locuri.
  • Creșteri. Începând din 2015, vânzările de pachete turistice în Delta Dunării au crescut cu 20% pe an, conform rezultatelor înregistrate de agențiile locale de turism.
  • Popularitate. Delta Dunării este plasată pe locul 14 într-un studiu Mastercard referitor la cele mai impresionante locuri mai puțin cunoscute din Europa, pe care oricine şi le poate permite.
  • Turiști. Potrivit ultimelor date statistice oficiale (2016), Delta Dunării a fost vizitată de peste 71.600 de turiști. Pentru că mare parte din cazare este la negru, autoritățile estimează numărul real al turiștilor la peste 100.000.

 


ILUSTRAȚIE de Vali Ivan

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.