În plină pandemie, businessurile din zona medicinei veterinare nu au stagnat, dimpotrivă, au luat avans față de anul trecut. Studiu de caz, distribuitorul ieșean de medicamente și servicii veterinare Vetro.
În perioada de lockdown, medicii veterinari nu au închis cabinetele. Nici fermele nu au pus lacătul pe ușă. Așa că serviciile veterinare au continuat să funcționeze, iar businessurile din acest sector au avut parte chiar de creștere. Este și cazul Vetro, distribuitor de medicamente și servicii dedicate medicinei veterinare, care estimează pentru anul acesta o creștere a cifrei de afaceri la aproximativ 14 milioane de euro, față de cele 11 milioane de euro înregistrate anul trecut.
„Cabinetele veterinare nu au fost închise. Și am zis că clienții noștri sunt în piață, acolo trebuie să fim și noi“, spune fondatorul Vetro, medicul veterinar Dumitru Fodor (43 de ani). Admite că, în momentul decretării stării de urgență, a existat o emoție puternică, iar timp de o săptămână, salariații au fost acasă. Apoi, treptat, aceștia au revenit și au reînceput distribuția. Dar asta nu a fost tot. În plină pandemie, au continuat inclusiv proiectele de investiții.
În urmă cu un an și jumătate, Vetro a semnat un proiect de 4,5 milioane de euro pe fonduri europene, pentru construcția la Iași a unei fabrici de medicamente. În toată perioada care a urmat semnării, s-au desfășurat circuitele birocratice legate de avize și aprobări. Lucrările au demarat la începutul acestui an, însă au apărut „niște blocaje date de COVID“. Furnizorii de utilaje sunt din Italia, explică Dumitru Fodor, astfel că, în februarie, antreprenorul ar fi trebuit să ajungă în Bergamo pentru a discuta anumite aspecte cu aceștia. Însă călătoria a fost anulată din cauza numărului mare de infectări care începuseră să apară în nordul Italiei.
Între timp, după relaxarea măsurilor sanitare, o parte din utilaje a început să vină, însă calendarul de execuție a lucrării este întârziat. Intenția lui Fodor era ca probele pentru fabrica de medicamente să înceapă chiar luna aceasta, iar producția efectivă – prin martie-aprilie anul viitor.
Vetro va deveni astfel al patrulea producător de medicamente pentru uz veterinar din România, iar Fodor spune că avea de mult în plan deschiderea unei fabrici de medicamente. Cunoaște piața foarte bine, pentru că a lucrat în vânzarea și distribuția de medicamente încă din 2002, când a terminat Medicina Veterinară. „Importăm
foarte multe medicamente veterinare. Este o oportunitate să producem. Am văzut că e un trend pe zona premium exploatat de producătorii noi care intră în piață“, detaliază antreprenorul. Potrivit acestuia, deficitul comercial al medicamentelor veterinare este de circa 70-80%.
În ceea ce privește producția în noua fabrică de la Iași, Dumitru Fodor spune că nu își dorește să producă antibiotice, existând o tendință de eliminare a acestora atât în cazul animalelor de companie, cât și al celor de fermă. Astfel stând lucrurile, antreprenorul spune că se va gândi pe viitor inclusiv la dezvoltarea activității de cercetare, în fabrica de medicamente.
Aceasta a fost construită în zona unde compania avea un depozit. Spațiul a fost inițial închiriat, însă antreprenorul a fost nevoit să-l cumpere, într-un final. În timpul derulării proiectului, proprietarul spațiului l-a informat că vrea să-l vândă. Pentru că fondurile fuseseră câștigate în baza contractului de închiriere a depozitului, Dumitru Fodor a decis să cumpere el spațiul, pentru a nu compromite proiectul european. De aceea spune că în derularea de programe cu fonduri europene trebuie să fii pregătit inclusiv pe plan financiar, pentru că nu știi ce fel de probleme apar până la implementarea finală.
Cu toate acestea, Dumitru Fodor spune că se simte confortabil în ceea ce privește investițiile derulate prin fonduri europene. Recent, a mai accesat un proiect european, de trei milioane de euro, pentru dezvoltarea unui marketplace destinat cabinetelor veterinare, care a fost aprobat deja în decembrie anul trecut. Spune că vrea să dezvolte această platformă pentru că piața cabinetelor veterinare a început să se consolideze. „Piața produselor și serviciilor pentru animale de companie este în continuă creștere de circa zece ani“, menționează Dumitru Fodor.
Are și o explicație pentru acest fenomen. Odată cu îmbătrânirea populației, dar și în contextul în care tot mai mulți tineri au plecat din țară, oamenii mai în vârstă au tendința de a crește un animal. Mai mult, acesta este privit nu doar ca un animal de companie, ci ca un membru al familiei, iar pe lângă mâncare i se asigură tot mai des și serviciile medicale. Pe această platformă, medicii veterinari pot lista atât produsele pe care vor să le vândă, cât și serviciile medicale pe care le pot oferi pieței.
Vetro are în prezent două mari linii de business. Cea de animale de companie, care reprezintă circa 70% din afacere, și cea de animale de fermă, cu o pondere de 30%, iar antreprenorul spune că avansul de circa 28% din acest an vine din zona creșterilor înregistrate pe segmentul de produse destinat animalelor de companie.
Dumitru Fodor lucrează de o viață în domeniul serviciilor veterinare. A lucrat într-o farmacie veterinară inclusiv în perioada facultății, el fiind absolvent de liceu veterinar – ulterior obținând și calitatea de tehnician veterinar. Spune că i-au plăcut animalele de mic și chiar are o poveste amuzantă din copilărie.
„Pe când aveam 6-7 ani, eram la bunicul meu, la care venise veterinarul să-i castreze porcii. Cu un an înainte, am văzut operațiunea și nu mi-a plăcut cum au suferit animalele“, spune antreprenorul. În timp ce doctorul își pregătea instrumentarul pentru intervenție, s-a dus în adăpostul purceilor și a dispărut cu ei, pentru o perioadă. Râzând, spune că fratele său i-a spus că bunicul este foarte supărat și că riscă o mică bătaie.După terminarea facultății, în 2002, s-a angajat la un distribuitor de medicamente din Cluj-Napoca, unde a lucrat un an și jumătate. S-a mutat apoi la divizia veterinară a companiei de medicamente Pfizer, cumpărată ulterior de către Zoetis, unde a fost reprezentant medical atât pe zona de animale de companie, cât și pe cea de animale de fermă. În antreprenoriat a intrat în 2005, când și-a deschis la Tecuci o farmacie veterinară, urmată în 2009 de o clinică.
„Între timp am absolvit și ceva studii economice. Așa că am făcut un studiu de piață să văd dacă putem deschide o farmacie veterinară la Tecuci“, detaliază Fodor.Vetro a apărut în 2013, cu o investiție inițială de 30.000 de euro. Cu banii obținuți din farmacie și din clinică, a cumpărat un apartament la Iași, pe care a fost nevoit să-l vândă. „Aveam comandă de produse în afară și am vândut apartamentul, în pierdere“, spune antreprenorul. A obținut 27.000 de euro pe el și a mai pus ceva bani pentru a achiziționa medicamentele necesare pornirii businessului. Afacerea Vetro avea să fie un succes, dar pentru a se putea ocupa de business, Fodor a fost nevoit să vândă farmacia și clinica din Tecuci.
Din 2016, Dumitru Fodor s-a orientat și către Romanian Business Leaders (RBL). A participat la programe de mentorat și spune că a avut multe de învățat de la oameni de afaceri cu businessuri de zeci de milioane de euro. A fost încântat de întâlnirea cu Felix Pătrășcanu, cofondator al FAN Courier. Fodor a mers chiar în biroul lui Felix Pătrășcanu, unde a fost impresionat de deschiderea pe care a avut-o antreprenorul în fața sa. „M-a ajutat cu câteva sfaturi foarte bune. De la început mi-a spus: «Eu spun cum fac eu, tu la tine în bătătură faci cum vrei tu, eu nu iau decizii pentru tine»“, relatează Fodor despre debutul discuțiilor cu Felix Pătrășcanu.
La șapte ani de la intrarea pe piață, se va concentra pe producția de medicamente veterinare, gândindu-se inclusiv la o extindere regională în afara țării – într-o primă fază, în țările estice. A participat la mai multe târguri de specialitate și a înțeles că există o piață destul de bună pentru produsele destinate segmentului de medicină veterinară. Cu atât mai mult cu cât știe cu exactitate care sunt produsele cerute de piață. Deocamdată însă, așteaptă finalizarea lucrărilor la fabrica de medicamente, care este și prima sa mare investiție pe fonduri europene.
Acest material a fost documentat la Iași.
Anul trecut, vânzările de produse pentru animale de companie din Uniunea Europeană au ajuns la circa 21 de miliarde de euro.
Acest articol a aparut în numărul 104 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly
Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…
Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…
Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…
Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…
Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…
Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…
Acest website folosește cookies