Cine este antreprenorul ieșean care va deschide o fabrică de medicamente pentru uz veterinar

Florel Manu 02/12/2020 | 10:22 Oameni
Cine este antreprenorul ieșean care va deschide o fabrică de medicamente pentru uz veterinar

În plină pandemie, businessurile din zona medicinei veterinare nu au stagnat, dimpotrivă, au luat avans față de anul trecut. Studiu de caz, distribuitorul ie­șean de medicamente și servicii veteri­nare Vetro.

În perioada de lockdown, medicii veterinari nu au închis cabinetele. Nici fermele nu au pus lacătul pe ușă. Așa că serviciile veterinare au continuat să funcționeze, iar businessurile din acest sector au avut parte chiar de creștere. Este și cazul Vetro, distribuitor de medicamente și servicii dedicate medicinei veterinare, care esti­mează pentru anul acesta o creștere a cifrei de afaceri la aproximativ 14 milioane de euro, față de cele 11 milioane de euro înregistrate anul trecut.

„Cabinetele veterinare nu au fost închise. Și am zis că clienții noștri sunt în piață, acolo trebuie să fim și noi“, spune fondatorul Vetro, medicul veterinar Dumitru Fodor (43 de ani). Admite că, în momentul decretării stării de urgență, a exis­tat o emoție puternică, iar timp de o săptă­mână, salariații au fost acasă. Apoi, treptat, aceștia au revenit și au reînceput distri­buția. Dar asta nu a fost tot. În plină pande­mie, au continuat inclusiv proiectele de investiții.

Fabrica de medicamente

În urmă cu un an și jumătate, Vetro a semnat un pro­iect de 4,5 milioane de euro pe fonduri europene, pentru construcția la Iași a unei fabrici de medicamente. În toată perioada care a urmat semnării, s-au desfășurat circuitele birocratice legate de avize și apro­bări. Lucrările au demarat la începutul aces­tui an, însă au apărut „niște blocaje date de COVID“. Furnizorii de utilaje sunt din Italia, explică Dumitru Fodor, astfel că, în februarie, antreprenorul ar fi trebuit să ajungă în Bergamo pentru a discuta anumite aspecte cu aceștia. Însă călătoria a fost anulată din cauza numărului mare de infectări care începuseră să apară în nordul Italiei.

Între timp, după relaxarea măsurilor sa­nitare, o parte din utilaje a început să vină, însă calendarul de execuție a lucrării este întârziat. Intenția lui Fodor era ca probele pentru fabrica de medicamente să înceapă chiar luna aceasta, iar producția efectivă – prin martie-aprilie anul viitor.

Vetro va deveni astfel al patrulea produ­cător de medicamente pentru uz veterinar din România, iar Fodor spune că avea de mult în plan deschiderea unei fabrici de medicamente. Cunoaște piața foarte bine, pentru că a lucrat în vânzarea și distribuția de medicamente încă din 2002, când a terminat Medicina Veterinară. „Importăm

foarte multe medicamente veterinare. Este o oportunitate să producem. Am văzut că e un trend pe zona premium exploatat de producătorii noi care intră în piață“, deta­liază antreprenorul. Potrivit acestuia, deficitul comercial al medicamentelor veterinare este de circa 70-80%.

În ceea ce privește producția în noua fa­brică de la Iași, Dumitru Fodor spune că nu își dorește să producă antibiotice, exis­tând o tendință de eliminare a acestora atât în cazul animalelor de companie, cât și al celor de fermă. Astfel stând lucrurile, antreprenorul spune că se va gândi pe vii­tor inclusiv la dezvoltarea activității de cercetare, în fabrica de medicamente.

Aceasta a fost construită în zona unde compania avea un depozit. Spațiul a fost ini­țial închiriat, însă antreprenorul a fost nevoit să-l cumpere, într-un final. În timpul derulării proiectului, proprietarul spațiului l-a informat că vrea să-l vândă. Pentru că fon­durile fuseseră câștigate în baza contractului de închiriere a depozitului, Dumitru Fodor a decis să cumpere el spațiul, pentru a nu compromite proiectul european. De aceea spune că în derularea de programe cu fonduri europene trebuie să fii pregătit inclusiv pe plan financiar, pentru că nu știi ce fel de probleme apar până la implementarea finală.

Marketplace

Cu toate acestea, Dumitru Fodor spune că se simte confortabil în ceea ce privește investițiile derulate prin fon­duri europene. Recent, a mai accesat un proiect european, de trei milioane de euro, pentru dezvoltarea unui marketplace destinat cabinetelor veterinare, care a fost aprobat deja în decembrie anul trecut. Spune că vrea să dezvolte această plat­formă pentru că piața cabinetelor veteri­nare a început să se consolideze. „Piața pro­duselor și serviciilor pentru animale de companie este în continuă creștere de cir­ca zece ani“, menționează Dumitru Fodor.

Are și o explicație pentru acest fenomen. Odată cu îmbătrânirea populației, dar și în contextul în care tot mai mulți tineri au ple­cat din țară, oamenii mai în vârstă au ten­dința de a crește un animal. Mai mult, acesta este privit nu doar ca un animal de companie, ci ca un membru al familiei, iar pe lângă mâncare i se asigură tot mai des și serviciile medicale. Pe această plat­for­mă, medicii veterinari pot lista atât produsele pe care vor să le vândă, cât și serviciile medicale pe care le pot oferi pieței.

Vetro are în prezent două mari linii de business. Cea de animale de companie, care reprezintă circa 70% din afacere, și cea de animale de fermă, cu o pondere de 30%, iar antreprenorul spune că avansul de circa 28% din acest an vine din zona creșterilor înregistrate pe segmentul de produse destinat animalelor de companie.

Pasiune pentru animale

Dumitru Fodor lucrează de o viață în domeniul serviciilor veterinare. A lucrat într-o farmacie veterinară inclusiv în perioada facultății, el fiind absolvent de liceu veterinar – ulterior obținând și calitatea de tehnician veterinar. Spune că i-au plăcut animalele de mic și chiar are o poveste amuzantă din copi­lărie.

„Pe când aveam 6-7 ani, eram la bunicul meu, la care venise veterinarul să-i castreze porcii. Cu un an înainte, am văzut operațiunea și nu mi-a plăcut cum au sufe­rit animalele“, spune antreprenorul. În timp ce doctorul își pregătea instrumentarul pentru intervenție, s-a dus în adăpostul purceilor și a dispărut cu ei, pentru o peri­oadă. Râzând, spune că fratele său i-a spus că bunicul este foarte supărat și că riscă o mică bătaie.După terminarea facultății, în 2002, s-a angajat la un distribuitor de medicamente din Cluj-Napoca, unde a lucrat un an și ju­mătate. S-a mutat apoi la divizia veterinară a companiei de medicamente Pfizer, cum­părată ulterior de către Zoetis, unde a fost reprezentant medical atât pe zona de animale de companie, cât și pe cea de animale de fermă. În antreprenoriat a intrat în 2005, când și-a deschis la Tecuci o farmacie veterinară, urmată în 2009 de o clinică.

„Între timp am absolvit și ceva studii economice. Așa că am făcut un studiu de piață să văd dacă putem deschide o farmacie veterinară la Tecuci“, detaliază Fodor.Vetro a apărut în 2013, cu o investiție ini­țială de 30.000 de euro. Cu banii obținuți din farmacie și din clinică, a cumpărat un apartament la Iași, pe care a fost nevoit să-l vândă. „Aveam comandă de produse în afară și am vândut apartamentul, în pier­dere“, spune antreprenorul. A obținut 27.000 de euro pe el și a mai pus ceva bani pentru a achiziționa medicamentele necesare pornirii businessului. Afacerea Vetro avea să fie un succes, dar pentru a se pu­tea ocupa de business, Fodor a fost nevoit să vândă farmacia și clinica din Tecuci.

Din 2016, Dumitru Fodor s-a orientat și către Romanian Business Leaders (RBL). A participat la programe de mentorat și spune că a avut multe de învățat de la oameni de afaceri cu businessuri de zeci de milioane de euro. A fost încântat de întâlnirea cu Felix Pătrășcanu, cofondator al FAN Courier. Fodor a mers chiar în biroul lui Felix Pătrășcanu, unde a fost impresionat de deschiderea pe care a avut-o an­tre­prenorul în fața sa. „M-a ajutat cu câteva sfaturi foarte bune. De la început mi-a spus: «Eu spun cum fac eu, tu la tine în bă­tătură faci cum vrei tu, eu nu iau decizii pentru tine»“, relatează Fodor despre debutul discuțiilor cu Felix Pătrășcanu.

La șapte ani de la intrarea pe piață, se va concentra pe producția de medicamente veterinare, gândindu-se inclusiv la o extindere regională în afara țării – într-o primă fază, în țările estice. A participat la mai multe târguri de specialitate și a în­țe­les că există o piață destul de bună pentru produsele destinate segmentului de me­di­cină veterinară. Cu atât mai mult cu cât știe cu exactitate care sunt produsele cerute de piață. Deocamdată însă, așteaptă finalizarea lucrărilor la fabrica de medicamente, care este și prima sa mare inves­tiție pe fonduri europene.

Acest material a fost documentat la Iași.

Ce, cât, unde

Anul trecut, vânzările de produse pentru animale de companie din Uniunea Europeană au ajuns la circa 21 de miliarde de euro.

  • Dimensiune. În 85 de mi­li­oane de locuințe din Uniunea Europeană, în 2019, exista cel puțin un animal de companie, iar jumătate dintre deținătorii de „prieteni cu blană“ aveau fie un câine, fie o pisică.
  •  Statistică. În 2018, românii au cumpărat 172.000 de tone de hrană pentru anima­lele de companie.
  •  Cheltuieli. Valoarea pieței locale a produselor alimentare și de îngrijire a animale­lor a fost de circa 1,4 miliarde de lei (322 de milioane de euro), la nivelul lui 2018.
  • Obiceiuri. Majoritatea românilor preferă să cumpere pentru animale mâncare de la hipermarketuri sau de la supermarketuri (63%), de la petshopurile de cartier (46%), de la magazinele mari specia­lizate (25%) și de la piață (23%).
  • Îngrijire. Proprietarii de animale nu neglijează sănă­tatea micilor necuvântătoare și merg, în medie, de șase ori pe an la cabinetele veterinare, principalele vizite fiind legate de vaccinare și deparazitare.

Acest articol a aparut în numărul 104 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.