Cum au reușit doi tineri să îl convingă pe Felix Pătrășcanu, cofondator FAN Courier, să investească într-o clinică medicală

Cristina Dobreanu 13/10/2017 | 12:27 Oameni
Cum au reușit doi tineri să îl convingă pe Felix Pătrășcanu, cofondator FAN Courier, să investească într-o clinică medicală

Acest articol apare în numărul 25 (9-22 octombrie) al revistei NewMoney

Se cunosc încă de când aveau 5 ani. Sunt brașo­veni amândoi, au făcut școala generală împreună, iar peste ani s-au reîntâlnit în București. Unul a studiat Medicina, celălalt Administrarea Aface­rilor, iar ideea de a face un business împreună încolțise de ceva vreme în mintea lor. De aici și până la Neuro­axis nu a mai fost decât un pas.

„Tot timpul ne-am dorit să facem un business împre­ună“, mărturisește medicul Dan Mitrea (30 de ani), vorbind despre prietenul său de o viață, Dragoș Tudorache (30 de ani, foto stânga). Dar Dan Mitrea (foto dreapta) nu este la primul business. În 2010 a pus bazele Intermedicas, clinica de second opinion medical, al cărei acțio­nar majoritar este astăzi Wargha Enayati, fondatorul rețelei private de sănătate Regina Maria. În urmă cu mai bine de un an, Mitrea a decis însă să pună pe hârtie mai ve­chiul plan de a construi o clinică integrată de neurologie, domeniul în care și-a făcut specializarea.

Planul de business l-a scris împreună cu Dragoș Tudorache, în cele mai mici detalii, atât din punct de vedere medical, cât și în ceea ce privește dezvoltarea afacerii. Cât despre finanțare, cei doi au reușit să îl convingă pe Felix Pătrășcanu, unul dintre cei trei acționari ai companiei de curierat Fan Curier, și pe soția sa, Cristina Pătrășcanu, să investească în pro­iectul lor. Familia Pătrășcanu deține 40% din afacere.

De remarcat că doctorul Mitrea i-a cunoscut pe soții Pătrășcanu în momentul în care cineva din familia acestora s-a confruntat cu o problemă medi­cală. „M-au impresionat la el profesionalismul și do­rința de dezvoltare, precum și faptul că denotă foarte multă seriozitate. Și, într-o discuție avută cu el, i-am zis că, dacă are vreodată de gând să facă o investiție, să mă anunțe“, mărturisește Felix Pătrășcanu, într-o dis­cuție cu NewMoney. La ceva timp distanță de acel moment, cei doi s-au prezentat cu un plan de afaceri pentru o clinică de neurologie. Au venit cu un pro­iect „foarte bine pus la punct“, pe care, totuși, antreprenorul cu experiență l-a mai „aranjat un pic în anu­mite aspecte“.

REȚETA NEUROAXIS. Astfel a fost deschisă, la jumă­tatea lunii iulie a acestui an, în Capitală, Clinica Neuroaxis, în urma unei investiții de circa 250.000 de euro. Iar tinerii și-au împărțit rolurile pe măsura pregătirii lor: Dan Mitrea este directorul medical, în timp ce Dragoș Tudorache este CEO-ul companiei. Sub coordonarea lor se află peste 25 de medici, atât din România, cât și din străinătate, iar clinica are parteneriate cu alte instituții de profil din România (pentru analize sau pentru zona de imagistică, de pildă) sau din străinătate (Germania, Anglia, Franța, Danemarca și Italia).

Au optat pentru o clinică de neurologie nu doar pentru că era specializarea lui Dan Mitrea, ci și pentru că incidența bolilor neurologice la nivel național este în România de peste 10%, iar procentul de afec­țiuni neuropsihice este de 30%.

„Suntem în media europeană“, explică Dan Mitrea. Cu toate acestea, există puține clinici integrate pentru tratarea afecțiunior neurologice. „Eu cred în astfel de clinici supraspecializate“, punctează doctorul Mitrea. Medicii Neuroaxis au experiență în toate ariile neuroștiințelor (de la neuroimunologie, tulbu­rări de mișcare sau somologie până la afecțiuni ale sistemului nervos periferic sau neuro-oncologie), precum și în domenii conexe ca psihiatrie și psihoterapie sau neurochirurgie.

Tot pentru a încerca să aducă cât mai multe servicii din acest domeniu sub același acoperiș, Neuroaxis a integrat și terapia prin yoga. „Partea alter­nativă ne ajută foarte mult la pacienții din middle management sau top management care sunt sub pre­siune tot timpul, sunt stresați și nu necesită o tera­pie medicamentoasă, ci o îmbunătățire a work-life balance“, explică Dan Mitrea.

Fiindcă pentru Felix Pătrășcanu acest domeniu este unul „necunoscut“, dar despre care a început să ci­tească foarte mult, antreprenorul preferă să ră­mâ­­nă în umbră, dar are mare încredere în expe­riența doctorului Dan Mitrea. Se limitează în a da sfaturi de business, și din acest punct de vedere este un „profesor“ exigent, căci îi așteaptă pe cei doi să discute planuri detaliate pentru următorii 3, 7 și 14 ani.

Pe termen scurt, cei doi antreprenori speră să ajungă anul următor la o cifră de afaceri de 300.000 de euro și un profit de circa 30% din rulaj, respectiv de 90.000 de euro. De asemenea, prognozează și o cre­ștere a numărului de pacienți, de la 200 pe lună, câți au în prezent, la circa 400-500 pe lună. Mai mult, într-un plan îndepărtat, speră să aibă propriul spital, mai mare decât clinica de acum. „Este important ca un antreprenor să se vadă undeva. Celor fără aceste orizonturi, le lipsește o parte impor­tantă a antreprenorului din ei“, mai spune Felix Pătrășcanu. Dar, desigur, mai trebuie să treacă și testul timpului.

 

Liderii pieței

Piața serviciilor medicale private din România se ridică la 600-700 de milioane de euro, iar ritmul de creștere anual este de sub 10%.

  • MEDLIFE. Controlat de familia Marcu, grupul MedLife este liderul pieței, cu venituri de 117 milioane de euro în 2016.  MedLife a deschis sau a achiziționat, în ultimii opt ani, 83 de unități medicale.
  • REGINA MARIA. Fondată de medicul cardiolog Wargha Enayati, furnizorul de servicii medicale private Regina Maria a încheiat 2016 cu afaceri de 91 milioane de euro. Rețeaua de sănătate are, printre altele, 39 de locații proprii și patru spitale.
  • MEDICOVER. Suedezii de la Medicover au pe plan local 25 de clinici proprii în București și în țară, precum și un spital generalist în Capitală.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.