Chiar și în perioadă de criză, companiile din IT rămân atractive pentru investitori. Și e genul de atracție care funcționează în ambele direcții.
Pe 4 august 2020, Andrei Pitiș (48 de ani), fondatorul echipei care a realizat primul ceas inteligent românesc, Vector Watch, încheia colaborarea cu Fitbit. În 2017, compania americană cumpărase Vector Watch cu echipă cu tot, iar Andrei Pitiș obținea o funcție la conducerea Fitbit. În trei ani, Andrei Pitiș a reușit să ridice echipa de la 30 la 300 de persoane, biroul din România devenind unul dintre cele mai puternice ale companiei americane.
După experiența Fitbit, Andrei Pitiș a hotărât să se dedice investițiilor în companii din domeniul tehnologiei. Nu face acest lucru pentru prima dată, dar acum vrea să-i „vâneze“ pe acei antreprenori din zona IT alături de care poate crește anumite businessuri pentru a obține, evident, profit.
Andrei Pitiș a înființat anul trecut Simple Capital, un vehicul de investiții prin intermediul căruia, explică acesta, „investesc minoritar în mai multe companii și joc și rolul de chairman“.
Una dintre cele mai recente investiții de acest gen este în Softbinator Technologies, companie românească specializată în product development, cu experiență în blockchain și inteligență artificială, care dezvoltă și soluții digitale de fintech, medtech/healthtech și edtech pentru clienți din Europa, America de Nord și Asia. Softbinator are o echipă de 80 de oameni – în două birouri, la Constanța și București –, iar anul trecut a avut o cifră de afaceri de 1,3 milioane de euro și un profit de peste 468.000 de euro.
Pitiș spune că investește atât în companii de genul Softbinator, care au deja o piață și o cifră de afaceri destul de bună, cât și în firme mai mici. „Unii sunt cei care generează profit, pe care îi ajut să crească businessul. Ceilalți sunt startupuri și îi ajut să ia investiții ca apoi să poată vinde firma. Și mai sunt și în boardul unor companii mari“, detaliază antreprenorul.
Spune că pe piața locală sunt destul de multe companii IT care au potențial de creștere, fiind interesat de companiile de genul B2C (business to consumer). Și dă exemplul unei investiții de succes făcute în Clever Taxi, companie lansată în 2010 de Mihai Rotaru și Alex Dumitru, vândută în 2017 către mytaxi, o companie din portofoliul grupului auto german Daimler, în urma unei tranzacții estimate de piață la cel puțin zece milioane de dolari.
Andrei Pitiș are 48 de ani și a absolvit în 1996 Facultatea de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnica din București. A început să lucreze încă din facultate pentru mari companii din IT, iar un prim mare business de succes a fost Vector Watch, startupul care a creat primul ceas inteligent românesc. Reacționează calm în momente de stres și analizează atent orice oportunitate de business care ar putea aduce valoare adăugată investițiilor sale.
În paralel cu investițiile pe care le face, Pitiș continuă proiectul său de suflet, Innovation Labs, un accelerator de business destinat tinerilor pasionați de tehnologie și inovare digitală care prezintă proiecte pentru a atrage investitori și a porni astfel pe calea antreprenoriatului.
Recunoaște că de-a lungul timpului s-a implicat ca mentor sau ca business angel în mai multe startupuri sau idei prezentate la Innovation Labs și adaugă că va miza în continuare pe acest proiect pentru a descoperi tineri cu aptitudini antreprenoriale. „Este locul de unde pot pleca mulți antreprenori“, spune Pitiș despre Innovation Labs.
În opinia sa, Innovation Labs este util și pentru că le dă posibilitatea investitorilor sau companiilor să descopere oameni care nu sunt chiar de nota 10 în facultate, însă au idei care se pot transforma ușor în business. Una dintre aceste idei a fost PentestTools, proiect premiat la ediția din 2017 a Innovation Labs, un serviciu online care le permite utilizatorilor să testeze securitatea site-urilor și a infrastructurii de rețea expuse la internet. În această companie are o prezență minoritară și intenționează să crească businessul pentru a-l face atractiv eventualilor investitori.
Andrei Pitiș spune că îi învață pe tinerii antreprenori să-și vândă produsele direct pe piața externă. Are experiență de ani buni pe piața americană și știe bine ce produse tehnologice pot avea succes. Prin Simple Capital vrea să susțină proiectul „100 de milionari“, prin care își propune să crească numărul de antreprenori care să ajungă milionari în euro din startupuri în tehnologie. Iar loc pe piață pentru companiile IT este suficient.
„Văd că din ce în ce mai multe companii din România au nevoie de digitalizare și pe mine lucrul ăsta mă interesează“, mai spune Andrei Pitiș. Mai ales că nu îi plac lucrurile repetitive sau cele care stagnează, fiind permanent interesat de dezvoltarea oricărei idei care în final poate genera un venit.
Investițiile de tip business angel au început să se dezvolte după anii 2000, când mai multe startupuri cu potențial de creștere au solicitat finanțare. Cele mai multe dintre aceste companii au venit din zona IT.
Acest articol a aparut în numărul 99 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly
Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…
Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…
Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…
Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…
Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…
Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…
Acest website folosește cookies