Ce planuri de business are investitorul Andrei Pitiș după ce a încheiat colaborarea cu Fitbit

Florel Manu 28/09/2020 | 12:07 Oameni
Ce planuri de business are investitorul Andrei Pitiș după ce a încheiat colaborarea cu Fitbit

Chiar și în perioadă de criză, companiile din IT rămân atractive pentru investitori. Și e genul de atracție care funcțio­nează în ambele direcții.

Pe 4 august 2020, Andrei Pitiș (48 de ani), fondatorul echipei care a realizat primul ceas inteligent românesc, Vector Watch, în­­cheia colaborarea cu Fitbit. În 2017, com­pania americană cumpărase Vector Watch cu echipă cu tot, iar Andrei Pitiș ob­ținea o funcție la conducerea Fitbit. În trei ani, Andrei Pitiș a reușit să ridice echipa de la 30 la 300 de persoane, biroul din România de­venind unul dintre cele mai puternice ale companiei americane.

După experiența Fitbit, Andrei Pitiș a ho­tărât să se dedice investițiilor în companii din domeniul tehnologiei. Nu face acest lucru pentru prima dată, dar acum vrea să-i „vâneze“ pe acei antreprenori din zona IT alături de care poate crește anumite busi­nessuri pentru a obține, evident, profit.

Un nou început pentru Andrei Pitiș

Andrei Pitiș a înființat anul trecut Simple Capital, un vehicul de investiții prin intermediul căruia, explică acesta, „investesc minoritar în mai multe companii și joc și rolul de chairman“.

Una dintre cele mai recente investiții de acest gen este în Softbinator Technologies, companie românească specializată în pro­duct development, cu experiență în blockchain și inteligență artificială, care dezvoltă și soluții digitale de fintech, medtech/healthtech și edtech pentru clienți din Europa, America de Nord și Asia. Softbinator are o echipă de 80 de oameni – în două birouri, la Constanța și București –, iar anul trecut a avut o cifră de afaceri de 1,3 mi­lioane de euro și un profit de peste 468.000 de euro.

Pitiș spune că investește atât în companii de genul Softbinator, care au deja o piață și o cifră de afaceri destul de bună, cât și în firme mai mici. „Unii sunt cei care generează profit, pe care îi ajut să crească businessul. Ceilalți sunt startupuri și îi ajut să ia investiții ca apoi să poată vinde firma. Și mai sunt și în boardul unor companii mari“, detaliază antreprenorul.

Spune că pe piața locală sunt destul de multe companii IT care au potențial de creș­­tere, fiind interesat de companiile de genul B2C (business to consumer). Și dă exemplul unei investiții de succes făcute în Clever Taxi, companie lan­sată în 2010 de Mihai Rotaru și Alex Dumitru, vândută în 2017 către mytaxi, o companie din portofoliul grupului auto german Daimler, în urma unei tranzacții estimate de piață la cel puțin zece milioane de dolari.

Andrei Pitiș are 48 de ani și a absolvit în 1996 Facultatea de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnica din Bu­cu­rești. A început să lucreze încă din facultate pentru mari companii din IT, iar un prim mare business de succes a fost Vector Watch, startupul care a creat primul ceas inteligent românesc. Reacționează calm în momente de stres și analizează atent orice oportunitate de business care ar putea aduce valoare adăugată investi­țiilor sale.

Vânătoare de antreprenori

În paralel cu investițiile pe care le face, Pitiș continuă proiectul său de suflet, Innovation Labs, un accelerator de business destinat tinerilor pasionați de tehnologie și inovare digitală care prezintă proiecte pentru a atrage investitori și a porni astfel pe calea antreprenoriatului.

Recunoaște că de-a lungul timpului s-a im­plicat ca mentor sau ca business angel în mai multe startupuri sau idei prezentate la Innovation Labs și adaugă că va miza în continuare pe acest proiect pentru a des­coperi tineri cu aptitudini antreprenoriale. „Este locul de unde pot pleca mulți antreprenori“, spune Pitiș despre Innovation Labs.

În opinia sa, Innovation Labs este util și pentru că le dă posibilitatea investitorilor sau companiilor să descopere oameni care nu sunt chiar de nota 10 în facultate, însă au idei care se pot transforma ușor în business. Una dintre aceste idei a fost PentestTools, proiect premiat la ediția din 2017 a Innovation Labs, un serviciu online care le permite utilizatorilor să testeze securita­tea site-urilor și a infrastructurii de rețea ex­puse la internet. În această companie are o prezență minoritară și intenționează să crească businessul pentru a-l face atractiv eventualilor investitori.

Andrei Pitiș spune că îi învață pe tinerii antreprenori să-și vândă produsele direct pe piața externă. Are experiență de ani buni pe piața americană și știe bine ce produse tehnologice pot avea succes. Prin Simple Capital vrea să susțină proiectul „100 de milionari“, prin care își propune să crească numărul de antreprenori care să ajungă milionari în euro din startupuri în tehnologie. Iar loc pe piață pentru companiile IT este suficient.

„Văd că din ce în ce mai multe companii din România au nevoie de digitalizare și pe mine lucrul ăsta mă interesează“, mai spu­ne Andrei Pitiș. Mai ales că nu îi plac lucrurile repetitive sau cele care stagnează, fiind permanent interesat de dezvoltarea oricărei idei care în final poate genera un venit.

Clubul îngerilor

Investițiile de tip business angel au început să se dez­volte după anii 2000, când mai multe startupuri cu po­tențial de creștere au solicitat finanțare. Cele mai multe dintre aceste companii au venit din zona IT.

  • Radu Georgescu. Este unul dintre cei mai cunoscuți investitori locali în serie. Deține Gecad Group, companie prin intermediul căreia a avut mai multe investiții în startupuri, în special din zona tehnologiei.
  • Sergiu Neguț. A devenit vizibil după ce a dezvoltat rețeaua medicală Regina Maria, fondată de doctorul Wargha Enayati, care a fost vândută inițial către fondul de investiții Advent și apoi a fost preluată de Mid Europa Partners. Ulterior, Neguț s-a îndreptat inclusiv către businessuri din zona IT.
  • Marius Ghenea. Cu mai multe investiții de tip angel în Europa de Est, este unul dintre oamenii de afaceri care urmăresc preponderent businessuri tehnologice. A intrat în antreprenoriat în 1994, când a înființat compania de distribuție IT Flamingo, din care s-a retras în 2001. Ulterior avea să devină interesat de mai multe afaceri.

Acest articol a aparut în numărul 99 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.