Asemenea elefantului Solomon din romanul portughezului Jose Saramago, un alt elefant, de data aceasta din .ro, pornește într-o călătorie. Însă, în cazul său, totul se învârte în jurul tehnologiei.
Acest articol a apărut în numărul 56 (7 – 20 ianuarie 2019) al revistei NewMoney
În dialogul său cu NewMoney, Sergiu Chircă, CEO al „mallului online al familiei tale“, elefant.ro, pomenește de câteva ori numele celui mai mare retailer online din lume, Amazon. Și o face inclusiv atunci când se referă la intrarea pe piața online de carte a companiei pe care o conduce astăzi. „A fost pe modelul Amazon. Eram interesați de tot ce se întâmplă în economia digitală“, mărturisește el.
Zece ani mai târziu, toate proiectele la care lucrează sunt în linie cu avansul tehnologic și cu evoluția pieței de e-commerce.
Și tot tehnologia rămâne cartea pe care pariază și în următorii ani. Pentru că aici, spune el, este miza. Iar cine nu înțelege că „trebuie“ să investească în tehnologie nu va reuși să țină pasul în „boomul“ care s-a creat odată cu dezvoltarea retail-ului online.
ARHITECTURA UNEI SCHIMBĂRI. „Ne-am întrebat: noi, ca ADN, suntem o companie tehnologică sau una de vânzări, de retail? Și ne-am găsit răspunsul: suntem o companie cu expertiză în vânzări“, spune Chircă. Pasul următor a fost găsirea unui partener care să schimbe și să modernizeze întreaga arhitectură tehnologică a elefant.ro. Răspunsul a fost Intershop, o companie germană care oferă soluții optimizate pentru magazinele online.
„Cu această soluție, suntem în prima ligă, ei au clienți precum BMW. Iar când spun tehnologie, nu înseamnă doar site-ul, vizual, ci este vorba de o arhitectură complexă, compusă din multe module, un fel de lego complicat. Cel puțin un milion de euro sunt alocați acum în elefant.ro pentru transformarea arhitecturii de tehnologie“, afirmă Chircă.
Ce promite noul elefant.ro? În primul rând, o nouă experiență pentru client și o ofertă mai mare de cărți și produse. „Începând cu 2019, vom avea peste un milion de cărți în limbă străină, în engleză, de peste trei ori mai mult“, detaliază Chircă. Apoi, o optimizare a platformei pentru dispozitivele mobile – „Astăzi, toți clienții interacționează cu telefoanele mobile, așa că este important să ne concentrăm pe această direcție“, mai spune el, adăugând că angajaților care lucrează la acest proiect li s-a interzis să mai folosească desktopurile, pentru a fi puși permanent în postura celui care cumpără.
În același timp, Chircă ia în calcul și extinderea actualei rețele de peste 20 de puncte de ridicare a comenzilor din București și alte zece orașe mari. „Dar nu neapărat prin propria rețea, adică prin pick-up point-uri“, ci prin parteneriate, „pentru că aceasta este tendința la nivelul pieței“, concomitent cu mărirea portofoliului de produse. „Vedem multe parteneriate între companiile din online și cele din offline. De altfel, eu cred că și cele din offline au de câștigat în urma unei asemenea mișcări“, explică el.
Cum se vor reflecta toate acestea în cifra de afaceri a retailer-ului? Elefant Online, compania care administrează operațiunile elefant.ro, a avut în 2017 afaceri de 29 de milioane de euro (131 de milioane de lei). Pentru 2018, un an de consolidare, Chircă estimează „o creștere mică“, urmată de un plus de 25% în acest an. Totodată, pierderile companiei, pe care Chircă le numește „costuri“, s-au redus în 2018 la jumătate față de nivelul de 4,56 milioane de euro (21 de milioane de lei) din 2017, cu o nouă scădere de 50% și în 2019.
SPAȚIU DE CREȘTERE. Privind lucrurile din acest unghi, distanța față de cel mai mare jucător prezent pe acest segment este semnificativă: eMAG Marketplace a înregistrat în 2017 o cifră de afaceri de aproximativ 564 de milioane de euro (2,58 miliarde de lei). Totuși, când vine vorba despre concurența cu eMAG, Sergiu Chircă punctează un lucru: „Noi suntem a doua opțiune, după eMAG. În plus, suntem cel mai mare jucător pe segmentul de carte online“.
Intrat pe piață în 2010, în urma unei investiții de 1,2 milioane de euro, cu intenția declarată de a deveni cel mai complex magazin virtual de carte din online-ul românesc, elefant.ro s-a transformat într-un mall online în urmă cu mai bine de patru ani, după ce adăugase într-o primă fază în oferta sa jucăriile și asigurările online. Tot cam pe vremea aceea, se concretizează și migrarea către offline, prin extinderea rețelei de puncte de livrare, fiind prima companie din retail-ul online ce folosește rețeaua de metrou bucureșteană pentru livrarea coletelor în stații. Mai departe, în 2015, compania a deschis un punct de livrare în Chișinău, iar din aprilie 2016 a devenit operațional magazinul online elefant.md.
În aceeași perioadă, fondatorul Ion Sturza, fost premier al Moldovei, anunța că elefant.ro va continua să se extindă în următorii ani în Bulgaria, Ungaria și Polonia. Dar lucrurile s-au mai schimbat între timp.
„Părerea mea este că, înainte de a te extinde pe alte piețe, trebuie să ai o performanță foarte bună în piața locală, iar noi avem aici încă mult spațiu de creștere. Nu cred că în 2019 vom face o mișcare către altă țară“, spune acum Chircă, adăugând că vânzările din Republica Moldova ar urma să treacă anul acesta de un milion de euro. Drumul elefant.ro rămâne însă deschis. Călătoria e încă la început.
PE SCURT
Iată câteva etape dintre cele mai importante prin care a trecut elefant.ro de la început și până în acest moment.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney
Ministerul Finanţelor şi ANAF au elaborat Ghidul privind Sistemul national e-Transport, prin care se urmăreşte…
Ministerul Mediului a emis acorduri de mediu pentru patru parcuri eoliene, cu un total de…
Necesitatea ca prosumatorii să îşi instaleze un contor care să măsoare electricitatea consumată din producţia…
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a anunţat că în primul trimestru al acestui…
Execuţia bugetului general consolidat în primele trei luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un…
Aproape jumătate (49%) dintre participaţii la un studiu derulat de EY intenţionează că cheltuiască pentru…
Acest website folosește cookies