În 2018, volatilitatea și așa-numitul bull market i-au făcut pe investitori să prefere să–și parcheze banii în mari companii de internet considerate investiții mai sigure. Iar 2019 va fi anul marilor listări pe bursa americană de capital, spun analiștii.
Acest articol a apărut în numărul 54 (3 – 16 decembrie) al revistei NewMoney
Unii specialiști afirmă că anul viitor listările pe bursa americană vor fi cele mai importante ale secolului. Uber Technologies, evaluată ultima oară la 72 de miliarde de dolari, a anunțat că pregătește listarea. Rivalul Lyft Inc., cu o evaluare de aproape 15 miliarde de dolari, are aceleași gânduri și tot pentru prima parte a anului viitor.
Producătorul de software pentru chat Slack Technologies estimează că va atinge valoarea de 10 miliarde de dolari în urma ieșirii pe piața de capital, din momentul anunțării rezultatelor financiare în mod public, la finalul acestui an. Pe listă ar mai fi și Airbnb, evaluată la 31 de miliarde de dolari, dar apropiați ai companiei spun că listarea va avea loc între iunie 2019 și finalul lui 2020.
Ultima dată când trei companii de 11 cifre din zona de tehnologie au ieșit pe piața de capital a fost în mandatul de președinte al democratului Bill Clinton și când Apple valora mai puțin de 1% din Microsoft-ul lui Bill Gates. Era 2000, anul bulei dot.com, când compania Palm Inc., care producea PalmPilot, era evaluată la 21 de miliarde de dolari, iar divizia wireless a AT&T ieșea pe bursă la o valoare-record de 68 de miliarde de dolari.
SOFT POWER. În ultimii zece ani, startup-urile a căror traiectorie către profitabilitate nu a fost atât de clară și certă au rămas companii private o perioadă mai lungă, dar asta în primul rând pentru că și-au permis. Având investitori precum Fondul de Investiții Vision al SoftBank Group, care poate emite cecuri de finanțare unul după altul, atragerea de capital privat prin vânzarea unui pachet de acțiuni rămâne mai atractiv decât ieșirea pe piața de capital, care atrage după sine obligația de a fi mai transparent.
Startup-urile mature și de dimensiuni mari au ajuns în sfârșit în momentul în care apreciază beneficiile ieșirii pe Nasdaq. În plus, le încurajează și ce văd pe bursă. Cele 46 de companii americane din domeniul tehnologiei și al comunicațiilor listate în 2018 au crescut cu 18%. Banii strânși de pe piața de capital pot fi folosiți pentru achiziții sau pentru atragerea unor talente mai scumpe.
În plus, vizibilitatea pe care ți-o asigură prezența pe bursă este în sine un instrument de soft power. „Pe măsură ce companiile văd că pot obține evaluări atractive și pot atrage acționari de calitate, devin tot mai confortabile cu ideea listării“, spune David Ludwig, director în cadrul Goldman Sachs și responsabil pentru piețele de capital de pe cele două continente americane.
Este un moment în care chiar și companii mai puțin cunoscute se pare că pot genera o bună evaluare. De exemplu, Guardant Health Inc., un startup specializat în soluții de detectare a cancerului, a reușit în mai puțin de șase ani să atragă investiții de peste jumătate de miliard de dolari.
FILOSOFIA NOTORIETĂȚII. În general, companiilor de biotehnologie nu le este prea greu să găsească bani. Grail Inc., rivalul celor de la Guardant, a atras o rundă și mai consistentă de investiții, iar în octombrie a decis să se listeze pe bursa americană.
„Credem că ieșirea pe bursă ne poate conferi notorietatea de care avem nevoie pentru a spune această importantă poveste“, a declarat pentru Bloomberg directorul executiv, Helmy Eltoukhy, în prima zi de tranzacționare. De atunci, prețul acțiunilor a crescut cu 88%, urcând valoarea companiei la aproape 3 miliarde de dolari.
MODA LISTĂRII. Nu doar în SUA, ci oriunde în lume, startup-urile care au atins dimensiuni de miliarde deja iau calea pieței de capital. Listările companiilor din industria de tehnologie și comunicații au atins valoarea de 42 de miliarde de dolari în 2018, un nivel-record în ultimii patru ani.
Astfel, 14 din cele 20 cele mai mari listări sunt companii din afara Statelor Unite, 9 sunt din Asia și tot din Asia sunt și 5 cele mai mari, în frunte cu gigantul Xiaomi, Foxconn, controversatul furnizor chinez al Apple, și imperiul din sectorul serviciilor de booking Meituan Dianping.
Nu garantează nimeni că 2019 va fi „anul american“ în materie de listare la bursă. Mutații ample de pe piețele financiare ale lumii și scăderea apetitului pentru risc pot frâna cererea în cazul companiilor fără istoric bursier. Disputele comerciale și alte necunoscute de ordin politic pot și ele complica evaluările.
În plus, starea de optimism care durează de zece ani (așa-numitul bull market) nu poate dura le nesfârșit. „Dar în 2018 excesul de volatilitate i-a împins pe investitori către investiții în mari companii de internet pe care le-au văzut ca fiind destinații mai sigure“, apreciază Gary Kirkham, directorul diviziei de servicii tehnologice în domeniul bancar din cadrul grupului Bank of America. „Este zona de business cea mai capitalizată“, continuă același Kirkham.
Anii listărilor
Dacă în 2018 cele mai mari listări au venit din Asia, în 2019 este de aș-tep-tat ca ele să aibă loc pe Bursa de la New York (NYSE).
Articol preluat din BloombergBusinessweek
de Alex Barinka, adaptare de Mimi Noel
FOTO: Guliver / Getty Images
Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…
Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…
Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…
Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…
Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…
Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…
Acest website folosește cookies