Listările companiilor din industria de tehnologie și comunicații au ajuns la 42 de miliarde de euro în 2018

Mimi Noel 11/12/2018 | 15:23 Global
Listările companiilor din industria de tehnologie și comunicații au ajuns la 42 de miliarde de euro în 2018

În 2018, volatilitatea și așa-numitul bull market i-au făcut pe investitori să pre­fere săși parcheze banii în mari companii de internet considerate investiții mai sigure. Iar 2019 va fi anul marilor listări pe bursa americană de capital, spun analiștii.

Acest articol a apărut în numărul 54 (3 – 16 decembrie) al revistei NewMoney

Unii specialiști afirmă că anul viitor lis­tările pe bursa americană vor fi cele mai importante ale secolului. Uber Technologies, evaluată ultima oară la 72 de miliarde de dolari, a anunțat că pregătește listarea. Rivalul Lyft Inc., cu o evaluare de aproape 15 miliarde de dolari, are aceleași gânduri și tot pentru prima parte a anului viitor.

Producătorul de software pentru chat Slack Technologies estimează că va atinge valoa­rea de 10 miliarde de dolari în urma ieșirii pe piața de capital, din momentul anunțării rezultatelor financiare în mod public, la fi­na­lul acestui an. Pe listă ar mai fi și Airbnb, evaluată la 31 de miliarde de dolari, dar apropiați ai companiei spun că listarea va avea loc între iunie 2019 și finalul lui 2020.

Ultima dată când trei companii de 11 cifre din zona de tehnologie au ieșit pe pia­ța de capital a fost în mandatul de pre­ședinte al democratului Bill Clinton și când Apple valora mai puțin de 1% din Microsoft-ul lui Bill Gates. Era 2000, anul bulei dot.com, când compania Palm Inc., care producea PalmPilot, era evaluată la 21 de miliarde de dolari, iar divizia wireless a AT&T ieșea pe bursă la o valoare-record de 68 de miliarde de dolari.

SOFT POWER. În ultimii zece ani, startup-urile a căror traiectorie către profitabilitate nu a fost atât de clară și certă au ră­mas companii private o peri­oadă mai lungă, dar asta în primul rând pentru că și-au permis. Având investitori precum Fon­dul de Investiții Vision al SoftBank Group, care poate emite cecuri de finan­țare unul după altul, atragerea de capital privat prin vânzarea unui pachet de acți­uni rămâne mai atractiv decât ieșirea pe piața de capital, care atrage după sine obligația de a fi mai transparent.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
d