[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Micii designeri locali încep să–și facă tot mai des simțită prezența pe o piață locală a modei estimată anual la 3-4 miliarde de euro. Iar cum cererea locală are totuși limitele sale, noua generație a antreprenorilor din moda românească face pasul spre recunoașterea internațională.
„Te duce cu gândul la modalitatea de execuție a unui pasaj muzical într-un mod solemn“, explică Claudia Tecuceanu (26 de ani) cum i-a venit ideea numelui brandului de modă Maestoso, pe care îl pune acum pe gențile și accesoriile din piele naturală pe care le realizează de mai bine de un an în propriul său atelier din București și cu care a ajuns anul trecut la vânzări de peste 65.000 de euro.
CREȘTERE ORGANICĂ. Absolventă de arhitectură, tânăra antreprenoare a decis să facă pasul spre o afacere în modă în 2015, cu o investiție inițială de puțin peste 30.000 de euro, dintre care 25.000 de euro au fost fonduri europene nerambursabile, iar restul surse proprii. Domeniul nu îi era deloc străin și se lovise deja de toate provocările implicate de producția genților, având în vedere că, înainte de a lansa brandul Maestoso, pusese la punct proiectul unei genți tehnologizate pentru care voia să strângă fonduri prin intermediul platformei de crowdfunding Kickstarter.
Dacă proiectul din urmă a fost abandonat, atelierul Maestoso a reușit în schimb să prindă contur, promovând un concept care îmbină designul geometric și riguros, inspirat din arhitectură, cu stilul minimalist.
Deși voia să lucreze cu furnizori români de materie primă, Claudia Tecuceanu a ajuns să procure din Italia pielea naturală pe care o folosește pentru produsele sale. „Sunt foarte puține tăbăcării în România. Sunt câțiva furnizori, dar îi poți numără pe degetele de la o mână“, își explică ea decizia. Nici recrutarea de angajați nu este un proces simplu. „În București sunt puține ateliere unde există oameni care se pricep să facă astfel de produse, iar școlile de arte și meserii sunt, de asemenea, puține.“ Echipa sa are acum trei angajați – un modelier care face tiparele genților, o cusătoreasă și o persoană care se ocupă de asamblarea produselor –, dar vrea să mai angajeze încă o persoană, având în vedere că acum lucrează la capacitate maximă. Cu o dificultate în a găsi angajați se confruntă și alți producători locali de fashion, cum este cazul antreprenoarei Alina Isakovic, care controlează brandul Iiana.
În 2016, practic primul an complet de funcționare, atelierul Maestoso a rulat afaceri de circa 65.000 de euro și a vândut circa 600-700 de genți, cu prețuri care pornesc de la 500-600 de lei. Cea mai mare parte a clienților sunt femei cu vârste între 25 și 40 de ani, cu venituri medii spre mari, care preferă produsele de designer. „Am crescut organic, nu am investit foarte mult în promovare. Dacă la început vindeam 20-30 de genți pe lună, am ajuns la 50-60 și sunt sigură că vânzările vor crește“, spune antreprenoarea, care speră la o dublare a cifrei de afaceri anul acesta, până la 130.000 de euro. Pentru anul în curs, Claudia Tecuceanu ia în calcul și extinderea portofoliului de produse și lansarea unei colecții de haine și bijuterii metalice.
„Simt că e nevoie de așa ceva și este loc pe piață“, spune ea, adăugând că nu exclude și posibilitatea de a-și completa colecția și pe zona de încălțăminte, unde ar lucra, însă, cel mai probabil, în sistem lohn. „Producția de încălțăminte este diferită de cea de genți. Noi vom face designul însă. Mai întâi vreau să încerc, pentru a vedea cum reacționează piața. E bine să riști, dar să fie un risc calculat“, spune tânăra antreprenoare.
Pe două continente. Până acum, gențile Maestoso au ajuns și în Malta și Statele Unite, după ce antreprenoarea a participat la un târg de specialitate organizat la Milano. Aici a avut de altfel și primul contact cu piața internațională, având în vedere că atelierul Maestoso își începuse activitatea cu doar câteva luni înainte. „Ne-am dus complet nepregătiți, doar cu prototipuri ale produselor. Ne interesa mai mult să prospectăm piața“, recunoaște Claudia Tecuceanu, adăugând că a semnat atunci două contracte pentru livrarea genților Maestoso în magazine multibrand din New York și Malta. E adevărat, deocamdată, livrările în străinătate aduc sub 10% din vânzări, dar planul de bătaie pe următorii ani include o creștere a ponderii exporturilor, poate chiar la peste 50% din businessul total. „Piața locală e limitată, până la urmă“.
În momentul de față, Maestoso se vinde doar online, dar Claudia Tecuceanu se gândește și la oportunitatea deschiderii unui showroom de prezentare.
Pe o piață de fashion dominată de retaileri străini precum H&M, Inditex sau C&A, branduri românești precum Musette, Benvenuti sau Nissa se bat totuși de la egal la egal cu giganții. Iar din spate vin și micii designeri români, care se poziționează de cele mai multe ori pe segmente de preț mediu sau premium. Până la urmă, idei la modă să fie, loc pe piață mai este.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Model de business” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Brandul Maestoso s-a dezvoltat folosind mediul online.[/vc_column_text][vc_column_text]Fără credite. Atelierul Maestoso a fost finanțat din bani europeni și surse proprii ale antreprenoarei, care ar vrea să mai aplice pentru diverse programe de finanțare ale guvernului sau ale Uniunii Europene. Totuși, Claudia Tecuceanu exclude varianta contractării unui credit.
Exclusiv online. „Pe piețele externe, nu prea se mai fac cumpărături fizice, oamenii au migrat către online. Într-un magazin fizic, lucrezi cu stocuri și trebuie să investești în chirie într-o zonă cu vad“, explică antreprenoarea de ce a decis să păstreze distribuția doar în mediul online.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: Claudia Tecuceanu a studiat arhitectura, domeniu din care se inspiră și în designul genților Maestoso. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney
Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…
Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…
Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…
Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…
Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…
Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…
Acest website folosește cookies