Din București în toată lumea: o tânără arhitectă a pus pe picioare un business cu genți de piele care ajung pe două continente

Andreea Neferu 11/03/2017 | 18:58 Oameni
Din București în toată lumea: o tânără arhitectă a pus pe picioare un business cu genți de piele care ajung pe două continente

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Micii designeri locali încep săși facă tot mai des simțită prezența pe o piață locală a modei esti­­ma­­­tă anual la 3-4 miliarde de euro. Iar cum cererea locală are totuși limitele sale, noua genera­­ție a antreprenorilor din moda românească face pasul spre recunoașterea internațională.

„Te duce cu gândul la modalitatea de execuție a unui pasaj muzical într-un mod solemn“, explică Cla­­u­­dia Tecuceanu (26 de ani) cum i-a venit ideea numelui brandului de modă Maestoso, pe care îl pune acum pe gențile și accesoriile din piele naturală pe care le realizează de mai bine de un an în propriul său atelier din București și cu care a ajuns anul trecut la vânzări de peste 65.000 de euro.

CREȘTERE ORGANICĂ. Absolventă de arhitec­­tu­­ră, tânăra antreprenoare a decis să facă pasul spre o afacere în modă în 2015, cu o investiție inițială de puțin peste 30.000 de euro, dintre care 25.000 de euro au fost fonduri europene nerambursabile, iar restul sur­­se proprii. Domeniul nu îi era deloc străin și se lovise deja de toate provocările implicate de pro­­duc­­ția genților, având în vedere că, înainte de a lansa brandul Maestoso, pusese la punct proiectul unei genți tehnologizate pentru care voia să strângă fonduri prin intermediul platformei de crowdfunding Kickstarter.

Dacă proiectul din urmă a fost abandonat, atelie­­rul Maestoso a reușit în schimb să prindă contur, promo­­vând un concept care îmbină designul geome­­tric și riguros, inspirat din arhitectură, cu stilul minimalist.

Deși voia să lucreze cu furnizori români de materie primă, Claudia Tecuceanu a ajuns să procure din Ita­­lia pielea naturală pe care o folosește pentru produ­­se­­le sale. „Sunt foarte puține tăbăcării în România. Sunt câțiva furnizori, dar îi poți numără pe degetele de la o mână“, își explică ea decizia. Nici re­­crutarea de angajați nu este un proces simplu. „În București sunt pu­­ți­­ne ateliere unde există oameni care se pricep să fa­­că astfel de produse, iar școlile de arte și me­­­­serii sunt, de asemenea, puține.“ Echipa sa are acum trei angajați – un modelier care face tiparele gen­­ților, o cusătoreasă și o persoană ca­­re se ocupă de asamblarea produselor –, dar vrea să mai angajeze încă o persoană, având în vedere că acum lucrează la ca­­pacitate maximă. Cu o dificultate în a găsi angajați se confruntă și alți producători locali de fashion, cum este cazul antreprenoarei Alina Isakovic, care con­­tro­­lează bran­­­­dul Iiana.

În 2016, practic primul an complet de funcționare, atelierul Maestoso a rulat afaceri de circa 65.000 de euro și a vândut circa 600-700 de genți, cu prețuri care pornesc de la 500-600 de lei. Cea mai mare parte a cli­­enților sunt femei cu vârste între 25 și 40 de ani, cu venituri medii spre mari, care preferă produsele de designer. „Am crescut organic, nu am investit foar­­te mult în promovare. Dacă la început vindeam 20-30 de genți pe lună, am ajuns la 50-60 și sunt sigură că vân­­zările vor crește“, spune antreprenoarea, care spe­­ră la o dublare a cifrei de afaceri anul acesta, până la 130.000 de euro. Pentru anul în curs, Claudia Tecu­­cea­­nu ia în calcul și extinderea portofoliului de produse și lansarea unei colecții de haine și bijuterii meta­­li­­ce.

„Simt că e nevoie de așa ceva și este loc pe piață“, spune ea, adăugând că nu exclude și posibilitatea de a-și completa colecția și pe zona de încălțăminte, unde ar lucra, însă, cel mai probabil, în sistem lohn. „Pro­­duc­­ția de încălțăminte este diferită de cea de  genți. Noi vom face designul însă. Mai întâi vreau să încerc, pentru a vedea cum reacționează piața. E bine să riști, dar să fie un risc calculat“, spune tânăra antreprenoare.

Pe două continente. Până acum, gențile Ma­­es­­to­­so au ajuns și în Malta și Statele Unite, după ce an­­­­treprenoarea a participat la un târg de specialitate organizat la Milano. Aici a avut de altfel și primul contact cu piața inter­­na­­­­­­­­­­țională, având în vedere că atelierul Maestoso își în­­­­­­cepuse activitatea cu doar câteva luni înainte. „Ne-am dus complet nepregătiți, doar cu prototipuri ale pro­­­­­­duselor. Ne interesa mai mult să prospectăm pia­­ța“, recunoaște Claudia Tecuceanu, adăugând că a sem­­­­­­nat atunci două contracte pentru livrarea genților Maestoso în magazine multibrand din New York și Mal­­ta. E adevărat, deocamdată, livră­­rile în străinătate aduc sub 10% din vânzări, dar pla­­nul de bătaie pe ur­­mătorii ani include o creștere a pon­­­derii exporturilor, poate chiar la pes­­te 50% din businessul to­­tal. „Piața locală e limitată, pâ­­nă la urmă“.

În momentul de față, Maestoso se vinde doar online, dar Claudia Tecuceanu se gândește și la opor­­tunitatea deschiderii unui showroom de prezentare.

Pe o piață de fashion dominată de retaileri stră­­­­­­­­ini precum H&M, Inditex sau C&A, branduri ro­­mâ­­nești precum Musette, Benvenuti sau Nissa se bat to­­tuși de la egal la egal cu giganții. Iar din spate vin și mi­­­­cii de­­sig­­neri români, care se poziționează de cele mai mul­­te ori pe segmente de preț mediu sau pre­­mi­­um. Pâ­­­­nă la urmă, idei la modă să fie, loc pe piață mai este.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Model de business” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Brandul Maestoso s-a dezvoltat folosind mediul online.[/vc_column_text][vc_column_text]Fără credite. Atelierul Maestoso a fost finanțat din bani europeni și surse proprii ale antreprenoarei, care ar vrea să mai aplice pentru diverse programe de finanțare ale guvernului sau ale Uniunii Europene. Totuși, Claudia Tecuceanu exclude varianta contractării unui credit.

Exclusiv online. „Pe piețele externe, nu prea se mai fac cumpărături fizice, oamenii au migrat către online. Într-un magazin fizic, lucrezi cu stocuri și trebuie să investești în chirie într-o zonă cu vad“, explică antreprenoarea de ce a decis să păstreze distribuția doar în mediul online.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Claudia Tecuceanu a studiat arhitectura, domeniu din care se inspiră și în designul genților Maestoso. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.