Cifrele pentru segmentul local al cosmeticelor naturale nu sunt încă spectaculoase, dar previziunile și mișcările din piață sugerează că lucrurile se vor schimba cu siguranță. Studiu de caz: Wawa Fresh Cosmetics.
Între cele câteva domenii de business mai puțin afectate de pandemie în 2020 se află și cel al cosmeticelor naturale, un segment cu creșteri anuale de aproximativ 20%-30%. La nivel general – pentru toate categoriile de cosmetice –, producția locală este evaluată la circa 150 de milioane de euro, iar ultimii ani au confirmat că tot mai mulți investitori se îndreaptă către produsele cu ingrediente inspirate din natură. „Piața cosmeticelor naturale, din care facem și noi parte, are o valoare de peste 5,5 milioane de euro“, dă un indiciu Andrada Horoba, cofondatoare Wawa Fresh Cosmetics. Iar estimările de până acum indică o singură tendință – de creștere.
Pentru companie, pandemia de COVID-19 a însemnat noi oportunități. „Am dezvoltat produse noi, precum gelul de igienizare pe bază de alcool etilic 70% și creme reparatorii pentru mâini. Planurile noastre nu au fost afectate deloc de pandemie. Și nici vânzările“, spune Andrada Horoba, cea care a înființat acest business la Bistrița, în urmă cu mai bine de patru ani, împreună cu soțul său, Horațiu. Investiția inițială a ajuns în primul an la peste 50.000 de euro, iar banii au fost direcționați spre autorizarea și testarea produselor, dar și spre echipamente, materii prime și marketing.
Ideea a apărut după ce soții Horoba s-au confruntat în familie cu unele probleme dermatologice. „Fiul meu a suferit de dermatită atopică, iar soțul meu – de dermatită seboreică. Ne săturasem de produsele pe bază de cortizon și ne doream variante care, pe termen lung, să nu aibă efecte secundare, care să ajute oamenii să-și recapete încrederea și starea de bine a pielii într-un timp foarte scurt“, detaliază Andrada Horoba, descriind acum Wawa Fresh Cosmetics drept o afacere de producție de cosmetice plus e-commerce.
Analizând întregul sector de cosmetice din ultimii ani, un studiu publicat în 2019 de KeysFin arată că afacerile din segmentul de producție din România s-au dublat între 2013 și 2017, la peste 100 de milioane de euro, pentru ca în 2018 să depășească 120 de milioane de euro. Extinderea gamei de produse și publicitatea susținută s-au pliat foarte bine atât pe trendul de creștere economică din perioada analizată, cât și pe diversificarea obiceiurilor de consum.
Potrivit analiștilor din piață, segmentul de producție este aproximat la 150 de milioane de euro, în condițiile în care întreaga piață a cosmeticelor este evaluată la peste două miliarde de euro.
Analiza din 2019 a KeysFin mai arată că, din punct de vedere regional, cele mai mari afaceri – aproape 70% din total – au fost realizate de producătorii din județul Cluj, urmați de cei din București, Prahova, Timiș și Sibiu. De altfel, cele cinci județe au generat 98% din cifra totală de afaceri a producătorilor locali de cosmetice.
În ceea ce privește veniturile Wawa Fresh Cosmetics, 90% sunt asigurate de piața internă, iar restul de 10% – din exporturi. Compania a avut în 2019 o cifră de afaceri de 250.000 de euro, cu o marjă de profit de 55%, pentru 2020 estimându-se o creștere la 500.000 de euro. În momentul de față, „95% din tot ce se produce înseamnă propriul brand, iar 5% – parteneri externi și interni, pe partea de private label“, spune antreprenoarea, care plănuiește creșterea capacității de producție a companiei în perioada următoare.
„În prezent, putem să producem 1.500 de creme pe zi, dar mărirea capacității de producție pe care o avem în plan este tocmai pentru a acoperi cererea noilor platforme lansate – .com și .uk. Noi investim constant în businessul nostru. Valoarea investițiilor totale se ridică la peste 300.000 de euro“, subliniază Horoba. Pe termen mediu, Wawa Fresh Cosmetics își propune să dezvolte o linie de produse cosmetice personalizate, o linie de suplimente alimentare, dar și platforme de e-commerce în țările în care există o cerere mare pentru produsele companiei.
De altfel, foarte mulți retaileri, din domenii diferite, au investit anul acesta în platforme noi, în condițiile în care comerțul online a avut o creștere accelerată. „Evoluția comerțului online în România este una pozitivă și ascendentă de la un an la altul. Noi am început cu 10 clienți și am ajuns la peste 3.000. Wawa Fresh Cosmetics va fi mereu online pentru că nu ne dorim produse pe raft, ci proaspăt fabricate și livrate în 24 de ore. Am redus la minimum cantitatea de conservanți, iar produsele noastre au termen de valabilitate de șase luni de la data fabricației. Ne axăm foarte mult pe utilizarea substanțelor active vegetale în cosmeticele noastre. Valoarea medie a coșului de cumpărături este de 220 de lei“, punctează antreprenoarea.
Andrada Horoba adaugă că, în perioada stării de urgență, principala provocare a fost asigurarea continuității în aprovizionarea cu materie primă de calitate și ambalaje, dat fiind faptul că acestea sunt importate din Europa, iar producția partenerilor companiei a fost suprasolicitată.
La nivel local, segmentul cosmeticelor naturale este disputat, pe de o parte, de magazinele online mici, specializate, iar pe de alta, de lanțurile mari de hipermarketuri și de supermarketuri (Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland sau Mega Image), care au creat secțiuni speciale pentru produsele organice și vând offline de sute de mii de euro în fiecare an. Farmec, Gerocossen și Cosmetic Plant rămân în continuare cele mai populare branduri, chiar dacă pe piață au apărut în ultimii ani mai mulți producători locali. La nivel global, potrivit unei analize publicate de Grand View Research, industria de produse cosmetice bio, organice și naturale a fost estimată la aproximativ 6 miliarde de dolari în 2020, urmând să treacă de 25 de miliarde de dolari până în 2025. În România „această piață este slab dezvoltată“, continuă Andrada Horoba.
Într-un interviu pentru NewMoney de la finalul lui 2019, Elena Oancea și fiica sa Adina, fondatoarele unui business similar la Constanța – Careless Beauty –, au vorbit despre potențialul acestei piețe. Pe termen mediu, planurile de atunci ale celor două antreprenoare vizau atât consolidarea vânzărilor online la nivel internațional, cât și dezvoltarea brandului în sistem de franciză, prin deschiderea unor centre cu vânzare în mai multe orașe din țară. Dacă pe partea de online lucrurile merg acum conform planurilor, nu același lucru se poate spune despre francizare. Iar motivul e simplu: criza sanitară.
Pe scurt
Consumul de cosmetice crește de la un an la altul, acestea fiind promovate pe diverse canale de distribuție.
Acest articol a aparut în numărul 107 al revistei NewMoney
FOTO: Getty
Inspectorii sanitari veterinari au controlat în ultima săptămână din luna aprilie peste 3.200 de unităţi…
România participă cu 2.300 de militari şi 220 de mijloace tehnice la un exerciţiu multinaţional…
Legea privind energia eoliană offshore va intra în vigoare în data de 30 mai, a…
Ministerul Finanţelor a publicat Ghidul schemei de 2,25 miliarde lei pentru investiţii majore în industriile…
Catedra de profesor de Fizică a preşedintelui Klaus Iohannis de la Colegiul Naţional „Samuel von…
Cotaţiile futures la cacao s-au prăbuşit, pierzând până la 27% în doar două zile, iar…
Acest website folosește cookies