Andrada Ho­roba, Wawa Fresh Cosme­tics: ”Piața cos­meticelor naturale, din care facem și noi parte, are o valoare de peste 5,5 mil. euro“

NewMoney 20/01/2021 | 10:31 Companii
Andrada Ho­roba, Wawa Fresh Cosme­tics: ”Piața cos­meticelor naturale, din care facem și noi parte, are o valoare de peste 5,5 mil. euro“

Cifrele pentru segmentul local al cosme­ticelor naturale nu sunt încă spectacu­loase, dar previziunile și mișcările din piață sugerează că lucrurile se vor schimba cu siguranță. Studiu de caz: Wawa Fresh Cosmetics.

Între cele câteva domenii de business mai puțin afectate de pandemie în 2020 se află și cel al cosmeticelor naturale, un segment cu creșteri anuale de aproximativ 20%-30%. La nivel general – pentru toate categoriile de cosmetice –, producția locală este eva­luată la circa 150 de milioane de euro, iar ultimii ani au confirmat că tot mai mulți investitori se îndreaptă către produsele cu ingrediente inspirate din natură. „Piața cos­meticelor naturale, din care facem și noi parte, are o valoare de peste 5,5 mili­oa­ne de euro“, dă un indiciu Andrada Ho­roba, cofondatoare Wawa Fresh Cosme­tics. Iar estimările de până acum indică o singură tendință – de creștere.

După patru ani

Pentru companie, pandemia de COVID-19 a însemnat noi oportu­nități. „Am dezvoltat produse noi, precum gelul de igienizare pe bază de alcool etilic 70% și creme reparatorii pentru mâini. Pla­nurile noastre nu au fost afectate deloc de pandemie. Și nici vânzările“, spune Andra­da Horoba, cea care a înființat acest business la Bistrița, în urmă cu mai bine de patru ani, împreună cu soțul său, Horațiu. Inves­tiția inițială a ajuns în primul an la peste 50.000 de euro, iar banii au fost direcționați spre autorizarea și testarea produselor, dar și spre echipamente, materii prime și marketing.

Ideea a apărut după ce soții Horoba s-au confruntat în familie cu unele probleme der­matologice. „Fiul meu a suferit de der­ma­tită atopică, iar soțul meu – de derma­tită seboreică. Ne săturasem de produsele pe bază de cortizon și ne doream variante care, pe termen lung, să nu aibă efecte secundare, care să ajute oamenii să-și recapete încrederea și starea de bine a pielii într-un timp foarte scurt“, detaliază Andrada Horoba, descriind acum Wawa Fresh Cosmetics drept o afacere de producție de cos­­­metice plus e-commerce.

Analizând întregul sector de cosmetice din ultimii ani, un studiu publicat în 2019 de KeysFin arată că afacerile din segmentul de producție din România s-au dublat între 2013 și 2017, la peste 100 de milioane de euro, pentru ca în 2018 să depășească 120 de milioane de euro. Extinderea gamei de produse și publicitatea susținută s-au pliat foarte bine atât pe trendul de creștere economică din perioada analizată, cât și pe diversificarea obiceiurilor de consum.

Potrivit analiștilor din piață, segmentul de producție este aproximat la 150 de mi­li­­oane de euro, în condițiile în care întreaga piață a cosmeticelor este evaluată la peste două miliarde de euro.

Analiza din 2019 a KeysFin mai arată că, din punct de vedere regional, cele mai mari afaceri – aproape 70% din total – au fost realizate de producătorii din județul Cluj, urmați de cei din București, Prahova, Timiș și Sibiu. De altfel, cele cinci județe au gene­rat 98% din cifra totală de afaceri a produ­că­torilor locali de cosmetice.

O producție mai mare

În ceea ce pri­vește veniturile Wawa Fresh Cosmetics, 90% sunt asigurate de piața internă, iar res­tul de 10% – din exporturi. Compania a avut în 2019 o cifră de afaceri de 250.000 de euro, cu o marjă de profit de 55%, pentru 2020 estimându-se o creștere la 500.000 de euro. În momentul de față, „95% din tot ce se produce înseamnă propriul brand, iar 5% – parteneri externi și interni, pe par­tea de private label“, spune antreprenoa­rea, care plănuiește creșterea capacității de producție a companiei în perioada următoare.

„În prezent, putem să producem 1.500 de creme pe zi, dar mărirea capacității de producție pe care o avem în plan este tocmai pentru a acoperi cererea noilor platforme lansate – .com și .uk. Noi investim constant în businessul nostru. Valoarea investițiilor totale se ridică la peste 300.000 de euro“, subliniază Horoba. Pe termen mediu, Wawa Fresh Cosmetics își propune să dezvolte o linie de produse cosmetice personalizate, o linie de suplimente alimentare, dar și platforme de e-commerce în țările în care există o cerere mare pentru produsele companiei.

De altfel, foarte mulți retaileri, din domenii diferite, au investit anul acesta în platforme noi, în condițiile în care comerțul online a avut o creștere accelerată. „Evolu­ția comerțului online în România este una po­­zitivă și ascendentă de la un an la altul. Noi am început cu 10 clienți și am ajuns la peste 3.000. Wawa Fresh Cosmetics va fi me­reu online pentru că nu ne dorim produse pe raft, ci proaspăt fabricate și livrate în 24 de ore. Am redus la minimum cantitatea de conservanți, iar produsele noastre au termen de valabilitate de șase luni de la data fabricației. Ne axăm foarte mult pe utilizarea substanțelor active vegetale în cosmeticele noastre. Valoarea medie a co­șului de cumpărături este de 220 de lei“, punctează antreprenoarea.

Andrada Horoba adaugă că, în perioada stării de urgență, principala provocare a fost asigurarea continuității în aprovizio­narea cu materie primă de calitate și ambalaje, dat fiind faptul că acestea sunt importate din Europa, iar producția partene­rilor companiei a fost suprasolicitată.

Lupte de nișă

La nivel local, segmentul cosmeticelor naturale este disputat, pe de o parte, de magazinele online mici, speciali­zate, iar pe de alta, de lanțurile mari de hipermarketuri și de supermarketuri (Au­chan, Carrefour, Cora, Kaufland sau Mega Image), care au creat secțiuni speciale pen­tru produsele organice și vând offline de sute de mii de euro în fiecare an. Far­mec, Gerocossen și Cosmetic Plant rămân în continuare cele mai populare branduri, chiar dacă pe piață au apărut în ultimii ani mai mulți producători locali. La nivel glo­bal, potrivit unei analize pu­blicate de Grand View Research, industria de produse cosmetice bio, organice și naturale a fost esti­mată la aproximativ 6 mi­li­arde de dolari în 2020, urmând să treacă de 25 de miliarde de dolari până în 2025. În România „această piață este slab dezvol­tată“, continuă Andrada Horoba.

Într-un interviu pentru NewMoney de la finalul lui 2019, Elena Oancea și fiica sa Adina, fondatoarele unui business similar la Constanța – Careless Beauty –, au vorbit despre potențialul acestei piețe. Pe termen mediu, planurile de atunci ale celor două antreprenoare vizau atât consolidarea vân­zărilor online la nivel internațional, cât și dez­voltarea brandului în sistem de fran­ciză, prin deschiderea unor centre cu vânzare în mai multe orașe din țară. Dacă pe partea de online lucrurile merg acum conform planurilor, nu același lucru se poate spune despre francizare. Iar motivul e simplu: criza sanitară.

Pe scurt

Consumul de cosmetice crește de la un an la altul, acestea fiind promovate pe diverse canale de distribuție.

  • Comerț. În afară de producție, piața de cosmetice din România înseamnă și comerț, iar potrivit unor studii de profil, această industrie e evaluată la două miliarde de euro.
  • Concurența. Producția locală de cosmetice este împărțită între companii mici, cu afaceri de zeci de mii de euro, și producătorii mari, care vând de milioane de euro.
  • Global. Până în 2025, industria de cosmetice bio, organice și naturale ar putea să se apropie de 25 de miliarde de dolari, la nivel internațional, potrivit Grand View Research.

Acest articol a aparut în numărul 107 al revistei NewMoney

FOTO: Getty