Retailul de fashion a fost lovit puternic de pandemia de COVID-19. Cum marile magazine au fost închise trei luni, proprietarii de centre comerciale au resimțit și ei din plin criza sanitară. Pentru unii însă, investițiile au continuat.
În martie 2020, activitatea din marile centre comerciale nealimentare a fost oprită brusc, iar mii de companii din zona de fashion din toată țara au fost nevoite să-și pună lacătul pe ușă. Drept urmare, clienții marilor branduri au migrat masiv către online pentru a face achiziții de îmbrăcăminte sau încălțăminte.
Așa se face că vânzările online de fashion au crescut cu 75% în 2020 față de anul precedent, potrivit unui raport al furnizorului de soluții de plată online PayU. La nivelul întregii piețe de e-commerce, veniturile au ajuns la aproximativ 5,6 miliarde de euro, în creștere cu 30% față de 2019, potrivit Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).
Cu toate că avansul este unul considerabil, piața rămâne în continuare mică. Pentru comparație, tot anul trecut, numai retailul nealimentar local a înregistrat venituri totale de 81,55 miliarde de lei (circa 17 miliarde de euro), conform datelor Organizației Patronale a Retailerilor din România – RORETAIL.
Pe fondul acestor mișcări de piață, proprietarii de centre comerciale nu au predat armele, ci au încercat să-și consolideze businessurile. Fashion House – unul dintre cei mai mari jucători din sectorul de outleturi la nivel european –, de exemplu, și-a păstrat planurile de investiții și a continuat construcția noului centru comercial deschis la sfârșitul lunii trecute în zona Theodor Pallady din București, la intrarea pe Autostrada A2.
Un proiect în valoare de circa 25 de milioane de euro, dezvoltat pe o suprafață închiriabilă de 12.000 de metri pătrați, din care, într-o primă fază, sunt ocupați 8.700 de metri pătrați. „La Fashion House Pallady am lansat prima fază, cu 30 de magazine. Sperăm ca în 18 luni să lansăm și faza a doua a proiectului, când vom ajunge la 62 de magazine“, detaliază Cornelia Nicolae (foto), directorul de operațiuni retail al Fashion House România. Retailerul aduce astfel un concept nou pe piața centrelor comerciale din România, cu galerii în aer liber și un design inspirat din arhitectura Belle Époque a Bucureștiului.
Fashion House a intrat în România în urmă cu 12 ani, odată cu deschiderea centrului comercial din zona Militari, la intrarea pe Autostrada București-Pitești. Odată cu deschiderea noului outlet Pallady, compania face o mișcare strategică și acoperă atât zona de vest, cât și cea de est a Capitalei, precizează Cornelia Nicolae.
La fel ca în cazul centrului din Militari, și cel nou este adresat clienților care apreciază mărcile premium, pe care pot să le achiziționeze pe tot parcursul anului la prețuri cu reduceri de până la 70%. Printre brandurile prezente în Fashion House se numără Puma, Killtec, Tom Tailor, Lee Cooper, Triumph, Otter, Sizeer, Ecco, Colin’s, US Polo Assn sau United Colors of Benetton.
Anul trecut, cifra de afaceri a Fashion House a înregistrat o creștere de 15% față de veniturile de 2,41 milioane de euro din 2019, în condițiile în care centrul comercial a fost închis un sfert de an. Statistic, vizitele lunare în centrele comerciale au scăzut în prima jumătate a anului trecut cu 40% față de 2019, arată un raport realizat de Colliers International și publicat în decembrie 2020.
Odată cu ridicarea stării de urgență, clienții au început să revină în magazinele fizice, însă cu un comportament de achiziție total diferit față de cel din perioada premergătoare restricțiilor de circulație. „Au rămas loiali brandurilor pe care le preferă, dar prețul e un argument important în decizia de cumpărare. Pun mai mult accent pe raportul calitate/preț“, detaliază Cornelia Nicolae.
Potrivit acesteia, creșterile achizițiilor de produse fashion din online nu influențează semnificativ comerțul din offline, pe motiv că mulți cumpărători, mai ales după perioada de izolare, au simțit nevoia să meargă la cumpărături. În cazul obiectelor vestimentare, de exemplu, mulți au plăcerea de a atinge și de a proba mai multe produse și există deja un public care este interesat de marfă de calitate și ieftină.
La finalul unui sezon, un retailer rămâne cu o medie de aproximativ 15% din stocuri, pe care ulterior le direcționează către outlet. Astfel, aceste produse sunt vândute cu discounturi mai mari, iar companiile care recurg la acest mod de vânzare acumulează mai repede lichidități care ulterior pot fi direcționate către diverse investiții.
Dacă luăm în calcul anul trecut, care a fost atipic din toate punctele de vedere, cei mai mulți retaileri au rămas cu stocuri de circa 40%, astfel că oferta pentru zona de outlet este mult mai generoasă în 2021.
2020 a fost anul cel mai greu pentru sectorul de retail după criza din 2008-2009, cu centre comerciale închise complet începând din martie, pentru aproape trei luni.
Acest articol a apărut în numărul 117 al Revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly
Parlamentul de la Chişinău a adoptat joi o hotărâre privind desfăşurarea referendumului privind aderarea Republicii…
Ministerul Energiei de la Sofia a anunţat că Bulgargaz intenţionează să declanşeze o acţiune în…
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunţat ce decizie a luat în urma…
Ministrul Dezvoltării, Adrian-Ioan Veştea, a semnat 52 de noi contracte de finanţare prin Programul Naţional…
CFR Călători anunţă că se reia programul estival de transport ”Trenurile Soarelui”. Turiştii vor avea…
Auchan anunță că acordă un bonus suplimentar pentru ambalajele reciclate, pe o perioadă de 4…
Acest website folosește cookies