Pandemia nu a încetinit planurile TARA Interactive. Dimpotrivă, timpul a arătat că afacerile din piața de software o duc bine indiferent de context.
Pentru industria locală de software, pandemia a fost, fără îndoială, unul dintre motoarele de dezvoltare, cu o explozie a cererii de digitalizare venită din partea celor care aveau o prezență slabă în online și care s-au trezit în imposibilitatea de a-și continua afacerile în noua realitate.
„Aici îi includem pe cei care au descoperit necesitatea unei prezențe online, fie printr-un site de prezentare corporate, fie prin extinderea magazinelor offline cu varianta online, acțiune pe care nu ar fi considerat-o ca fiind obligatorie până la acel moment“, nuanțează contextul Vlad Lepădatu, managing partner la TARA Interactive, companie de dezvoltare de software în cazul căreia cererile de digitalizare au avut în ultimii doi ani o creștere cumulată de aproximativ 400% față de perioada de la începutul pandemiei.
Cu un buget de investiții de o jumătate de milion de euro în 2022, TARA Interactive și-a regândit strategia în linie cu mișcările din industrie și vizează o prezență mai mare pe piața de software internațională, în special prin extinderea portofoliului de clienți în Statele Unite ale Americii și vestul Europei. Tot acest nou context ar trebui să-i asigure „cel puțin o dublare“ a cifrei de afaceri până la finalul anului în curs.
„Dincolo de impactul major al crizei sanitare, de riscurile din sfera politică și impredictibilitatea fiscală asociată sau de presiunile inflaționiste recente, industria de software locală își consolidează rolul-cheie în dezvoltarea economiei și transformă România într-un hub regional, după unul dintre cele mai rapide ritmuri de creștere, dacă nu chiar cel mai rapid din ultimii zece ani, de peste 250%“, arată Diana Florescu, analist economic KeysFin, furnizor de soluții de business information, într-un studiu recent pe această temă.
Anul trecut, industria de software din România a fost estimată la circa 9,2 miliarde de euro, cu aproape un miliard peste valoarea din 2020. În anul de debut al pandemiei, în România activau aproape 27.000 de companii din domeniul software, cu 9% mai multe decât în 2019 și cu 104% peste totalul din 2010. De remarcat și faptul că ponderea cifrei de afaceri generate de companiile de software din plan local a crescut de la 32% în 2010 la peste 57% în 2020, prin prisma avansului mult mai rapid al componentei de software.
„Activăm într-un domeniu care încă nu este suficient înțeles de către o mare parte a lumii. Piața de software este una atipică, atât în România, cât și la nivel mondial. Ea aduce multe modificări de procese într-un business prin automatizările dezvoltate, făcând necesară o adaptare la noile fluxuri de lucru, eliminând activitățile redundante“, punctează Vlad Lepădatu.
Despre TARA Interactive, acesta spune că, în 2020 și în 2021, a avut o evoluție bună în cadrul proiectelor desfășurate în mai multe domenii. „Fiind casă de software, suntem «industry-agnostic», nu ne orientăm pe ceva anume. (…) La nivel general, anul acesta ne dorim să acoperim mai bine segmentele de fintech, e-commerce, automatizare a proceselor, robotizare, inteligență artificială și procesare de informații de tip big data“, adaugă Lepădatu.
Pentru 2022, compania a luat în calcul investiții de 500.000 de euro, din care cea mai mare parte va finanța departamentele de marketing, vânzări și HR. În prezent, aproximativ 70% din cifra de afaceri este generată de proiecte din afara țării, multe în Europa de Vest. Deși piața din România stă bine la capitolul resurse umane care să dezvolte tehnologii de top, potrivit spuselor lui Vlad Lepădatu, are de recuperat cinci-zece ani în raport cu țări precum Marea Britanie și SUA, în ceea ce privește inovația și adopția digitalizării în companii.
„Având în vedere comunicarea fără bariere lingvistice cu clienții – inginerii români au cunoștințe de limba engleză peste medie –, infrastructura IT foarte bună și cererea din piețele vestice, am creat ușor colaborări în aceste regiuni“, mai spune Lepădatu. Iar din planurile sale de extindere internațională, prima țară vizată este America și, în paralel, Marea Britanie.
Pentru 2022 a fost bugetată o dublare a cifrei de afaceri, față de valoarea de aproape un milion de euro raportată anul trecut. Estimarea se bazează atât pe extinderea din plan extern, cât și pe dezvoltarea accelerată a anumitor sectoare precum retailul online, care ar urma să ajungă anul acesta la o valoare de piață de șapte miliarde de euro, de la 6,2 miliarde de euro în 2021, așa cum se arată într-un raport GPeC. „E-commerce-ul românesc este într-o continuă creștere. Pornind de la valoarea de 6,2 miliarde de euro din 2021 și făcând un simplu calcul înseamnă că românii au cheltuit, în medie, aproape 17 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut pentru cumpărături prin internet – în creștere de la 15 milioane de euro, media zilnică înregistrată în 2020“, arată Andrei Radu, CEO și fondator GPeC.
TARA Interactive se va axa anul acesta pe o mai bună acoperire a industriilor de e-commerce, fintech, logistică și retail tradițional, cu accent pe zonele de automatizare a proceselor, robotizare și inteligență artificială. „Ne așteptăm la un avans cu atât mai accelerat al industriei în 2022, pe fondul investițiilor mai mari, ca urmare a intrării în piață a fondurilor europene.
Estimăm investiții în creștere în zona de Big Data și AI, în special pe segmentul companiilor mari, a căror nevoie a evoluat de la soluții software care stochează datele (soluții de tip ERP, CRM) la o nevoie de a înțelege acele date și a le interpreta într-un mod corect pentru a putea lua decizii bune și în timp real“, continuă Vlad Lepădatu. Potrivit spuselor sale, o altă particularitate care contribuie la evoluția industriei locale de software este infrastructura IT foarte bine dezvoltată, care facilitează conectarea și dezvoltarea pe servere din alte țări, aspecte ce facilitează accesul inginerilor software români la proiecte complexe, internaționale.
Cât privește provocările din 2021, migrarea forței de muncă în IT și lipsa de stabilitate a angajaților pe termen mediu au pus presiune pe această industrie. În măsura în care proiectele complexe de IT se implementează în ani, angajații din IT consideră „normală“ schimbarea jobului la șase luni. „Or, această lipsă de sincronizare, combinată cu dinamicitatea industriei și a forței de muncă, face din evoluția industriei locale de software să fie una greu predictibilă“, mai spune Lepădatu.
TARA Interactive a fost înființată în anul 1991, cu o investiție inițială de 1.000 de dolari și având două departamente: dezvoltare software și comerț. La acea vreme, piața locală de software era ca inexistentă – calculatoarele abia începeau să apară în companii, iar lumea era reticentă în a le folosi.
Odată cu dezvoltarea rețelelor locale de internet, Tara Interactive a început să construiască pagini web pentru companiile care erau suficient de inovative pentru a-și extinde prezența în online.
Apoi, la începutul anilor 2000, a demarat dezvoltarea unui soft ce era utilizat în procesul de achiziție și comercializare a produselor. „În primii ani ne-am bazat activitatea pe dezvoltări de produse custom, la cererea clienților, majoritatea fiind pe partea de baze de date și interfețe de management ale acestora. Am avut proiecte și pe grafică și design, inclusiv animații 2D și 3D care, la vremea aceea, erau aproape necunoscute în România“, își amintește Lepădatu. Dacă în perioada anilor 2009-2017 a funcționat pe o nișă extrem de îngustă la acea vreme, și anume produse software de trading în timp real și produse de colectare a debitelor bancare, după acești ani, compania și-a diversificat serviciile cu un singur scop: să poată acoperi orice nevoie de transformare digitală a clienților.
Acest articol a apărut în numărul 134 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly
Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…
Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…
Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…
Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…
Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…
Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…
Acest website folosește cookies