Ştiri

World Vision România: Concursul pentru admitere la liceu creează în continuare inechitate şi arată neîncredere în Evaluarea Națională

World Vision România reiterează că posibilitatea liceelor de a-și realiza propriile concursuri de admitere va adânci inechitatea deja existentă în rândul copiilor. Conform statisticilor, în România peste 40% dintre copii sunt deja supuși riscului de sărăcie și excluziune socială. De asemenea, organizația subliniază că pentru acest sistem de dublă evaluare nu a fost făcută publică de către Ministerul Educației o fundamentare bazată pe studii sau exemple concrete de bună practică, dar și că ideea în sine, a unui dublu sistem de evaluare, arată că există o neîncredere cu privire la rezultatele măsurate în urma Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a.

Fundația World Vision România își menține poziția exprimată la publicarea primului proiect pentru Legea Învățământului Preuniversitar. World Vision România consideră că schimbarea pragului de la 90% la 60% dintre locuri pentru care liceele pot organiza concurs de admitere nu este decât o încercare de ameliorare a inechităților pe care le-ar putea crea un sistem dublu de admitere prin: 1) repartizarea în urma rezultatelor de la Evaluarea Națională; 2) admiterea în urma unui concurs susținut de licee.

În urma consultărilor realizate în vară de fundație, 70% dintre cadrele didactice au afirmat că în cazul în care colegiile naționale sau liceele își vor putea organiza propriile examene de selecție a elevilor, cei din mediile dezavantajate nu vor mai avea aceleași șanse de admitere în cadrul acestor unități de învățământ. Aceeași poziție au avut-o și 44% dintre elevii chestionați. Totodată, 37% au afirmat că vor avea aceleași șanse, iar aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat să nu-și exprime opinia.

La polul opus, tot mai multe țări din Occident își pun problema cum pot îmbunăți evaluarea pe parcursul fiecărui an școlar astfel încât să vină cu mai puțină presiune asupra copiilor prin astfel de examene. Mai mult decât atât, un studiu OECD (realizat pe 40 de țări) arată că tendinţa la nivel international este chiar renunţarea la orice fel de examen de admitere la liceu şi concentrarea pe evaluarea de la clasă a competenţelor elevilor.

Propunerile World Vision

1. Să existe același sistem de admitere la liceu pentru toți elevii (cu excepția unităților de învățământ profesionale și vocaționale), iar diferențierea nivelului să se facă prin construirea unor subiecte de examen care să evalueze competențele prevăzute în profilul absolventului astfel încât să departajeze corect elevii.

2. Suplimentar, propunem ca evaluarea acelor competențe specifice de care un elev are nevoie pentru a face față la un liceu, să fie făcută prin analiza portofoliului educațional al elevului – prevăzut, de altfel, în lege ca un element cheie în monitorizarea educațională a copilului.

Probe de specialitate la Bacalaureat

World Vision România a susținut în poziţia publică avut ca reacţie la prima formă a legii ca examenul de Bacalaureat să cuprindă probe de specialitate în funcție de profilul studiat, iar opt din zece cadre didactice, respectiv 7 din 10 dintre elevi consultați de fundaţia au spus că vor ca la examenul de Bacalaureat să existe probe de specialitate. Astfel, susţinem examenul de Bacaureat în forma actuală din proiectul de lege.

În plus, World Vision România salută decizia Ministerului Educației de-a acorda o mai mare importanță evaluării competențelor de limbi străine. În același timp, însă, adolescenții din mediile dezavantajate, în special de la sate, au nevoie de o pregătire suplimentară pentru a face față examenului scris la o limbă străină. Analizele realizate în programele noastre educaționale pentru liceeni, ca Vreau în clasa a 9-a, ne arată că în topul solicitărilor de meditații din partea adolescenților sunt cele pentru limbile străine. Principalul motiv invocate de elevi este că în comunitățile cele mai vulnerabile nu există suficienți profesori, pregătiți conform programei, pentru a preda limbi străine.

Astfel, Fundaţia World Vision România solicită o investiţie prioritară în profesionalizarea profesorilor de limbi străine în mediul rural şi periurban/ urban mic.

“Școală după școală”

Referitor la Art. 74 (12), conform căruia “elevii identificați ca fiind în categoria cu risc de abandon școlar participă cu prioritate la activitățile programului Școala după școală, a programului național Învățare remedială, a activităților de consiliere psihologică și beneficiază de gratuitate la taberele organizate în centrele de agrement aflate în domeniul statului”, World Vision România solicită ca extinderea programului Şcoală după şcoală la nivel national (în special acoperirea integrală a şcolilor dezavantajate) să fie o prioritate a Ministerului Educaţiei pentru combaterea abandonului şcolar.

Experiența pe care World Vision România acumulat-o de mai bine de șase ani cu programul Pâine și Mâine a arătat că serviciile educaționale și de consiliere care au loc după școală combinate cu o masă caldă și alte tipuri de sprijin material pentru rechizite și îmbrăcăminte, cât și de formare imediată pentru profesori a crescut prezenţa şcolară în mediile dezavantajate cu până la 100%.

Andrei Dumitru

Recent Posts

Gazprom a pierdut 6,9 miliarde de dolari în 2023 după reducerea livrărilor de gaze spre Europa

Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…

8 ore ago

Compania de retail Walmart își închide toate clinicile de sănătate

Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…

9 ore ago

Rezervele valutare ale BNR au scăzut la 62,5 miliarde de euro

Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…

9 ore ago

Macron nu renunţă la ideea de a trimite trupe în Ucraina şi ia în calcul arma nucleară

Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…

10 ore ago

Domeniul Regal Săvârşin se deschide publicului pe 1 iunie (VIDEO)

Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…

11 ore ago

Peste 3000 de șoferi de TIR și 500 de îngrijitori de persoane din Filipine vor veni în România în 2025

Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…

14 ore ago

Acest website folosește cookies