Acest articol apare în numărul 28 (20 noiembrie – 3 decembrie) al revistei NewMoney
Dacă șansele de supraviețuire pe piață ale micilor magazine online ar fi trebuit să poarte un nume, acela ar fi fost marketplace. Iar prenumele, eMAG.
„Decizia de a intra pe marketplace a fost una subită. Eram la începuturile afacerii și cei de la eMAG erau la început cu această platformă“, povestește Silvia Amariței, fondatoarea Carespot, magazinului online de parfumuri și produse pentru îngrijirea părului și a corpului, care s-a listat încă din 2012 pe marketplace-ul eMAG, la puțin timp după lansarea platformei online. Inițial, a făcut-o cu doar câteva produse. Astăzi, gama este însă „mult mai variată“, vânzările de pe marketplace-ul eMAG reprezentând aproape jumătate din veniturile totale, care s-au ridicat anul trecut la peste 1,7 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanțe.
Și Cristian, Victor și Iuliana Soare, fondatorii magazinului de cadouri Giftology.ro – cu afaceri estimate la aproape două milioane de euro anul acesta – au luat recent decizia de a lista produsele pe platforma marketplace a eMAG. Deocamdată, pentru ei este prea devreme pentru a vorbi de relevanța listării din iunie 2017, primul an fiind unul de test, la fel ca în orice relație comercială. Totuși, pentru ei, eMAG înseamnă, pe lângă potențialul de creștere a vânzărilor, și o vizibilitate sporită. „Anticipăm că eMAG va deveni treptat un jucător important și pe piața de cadouri, jocuri și jucării, iar produsele pe care le oferim merită să fie disponibile la scară largă“, spune Cristian Soare.
În consecință, anul următor vor să extindă gama de produse, momentan având listate doar aproximativ 10% din totalul reperelor vândute pe site-ul propriu. Cu toate că produsele lor se mai găsesc și pe alte site-uri (sunt distribuitori oficiali în România ai unor producători europeni și americani), eMAG este singura platformă de tip marketplace pentru care au optat comercianții.
UNUL ȘI UNUL. Carespot și Giftology sunt doar două exemple din cei peste 6.000 de retaileri prezenți în „piața online“ dezvoltată de eMAG în 2011 și ale cărei vânzări s-au dublat de la an la an, după cum explică Iulian Stanciu, fondatorul eMAG. „În 2016, vânzările din marketplace au reprezentat 19% din totalul vânzărilor. Estimăm că, până la finalul anului, acest procent va crește cu aproximativ 10% față de anul precedent, ajungând la aproximativ 29%“, detaliază Florin Filote, director eMAG marketplace.
Mai concret, după cum argumentează Iulian Stanciu, marketplace-ul va genera anul acesta vânzări de 0,9 miliarde de lei (circa 200 de milioane de euro), în timp ce vânzările directe ale eMAG se vor ridica la 2,6 miliarde de lei (577 de milioane de euro). Iar dacă ritmul de creștere se va menține la fel și în continuare, antreprenorul estimează că în următorii trei ani marketplace-ul va depăși ca valoare vânzările eMAG. Pentru a ajunge însă la astfel de performanțe și investițiile eMAG în această platformă au fost pe măsură: în perioada 2011-2016 au alocat patru milioane de euro – cu scopul de a ajuta magazinele partenere să poată fi integrate rapid și cu ușurință, iar odată active să aibă la dispoziție toate instrumentele necesare pentru a-și putea crește afacerea.
În plus, dezvoltarea marketplace a „înghițit“ peste un milion de euro numai în ultimul an. „Investiții majore au fost făcute și în infrastructura hardware, deoarece funcționarea optimă a site-ului eMAG depinde de cele peste 50 de platforme interconectate din spate (plăți, platforma de comenzi, logistică, căutare etc.)“, explică Filote. Dar și beneficiile eMAG sunt pe măsură – potrivit unor surse din piață, încasările efective ale eMAG din marketplace reprezintă circa 10% din vânzările totale realizate pe acest canal.
COADĂ LA LISTARE. Lunar, eMAG primește 400 de cereri noi pentru listare în platforma marketplace. „Selecția este riguroasă și poate dura până la o lună“, spune directorul eMAG marketplace, iar rata de respingere este de 20%. „Nu suntem dispuși să facem concesii“.
Printre altele, vânzătorii trebuie să aibă suficiente produse disponibile – eMAG are 500.000 de vizitatori unici pe zi, ceea ce înseamnă un potențial de cumpărare foarte mare –, trebuie să respecte termenul de livrare și să ofere servicii post-vânzare la standarde înalte.
Tot în marketplace, eMAG a lansat la începutul acestui an un program destinat micilor antreprenori români, numit „Deschide România“, în care s-au înscris între timp câteva sute de antreprenori, ONG-uri sau PFA-uri, cu afaceri de până în 500.000 de lei.
Până la finalul anului, estimează Filote, în marketplace vor fi 7.000 de vânzători, iar gama de produse este tot mai diversificată. Dincolo de clasicele electronice și electrocasnice, pe rafturile virtuale și-au făcut apariția lingouri de aur, icoane, tractoare, mașini sau abonamente la telefonia mobilă sau energie electrică.
CUMPĂRĂTURI (TOT MAI) VIRTUALE. Conform datelor GPec, organizație care furnizează statistici despre piața de e-commerce, în România, sunt 20.000 de magazine cu funcție de adăugare în coș – tehnic pot fi considerate magazine online, dar traficul înregistrat de multe dintre acestea este foarte mic, deci nu pot fi considerate relevante pentru piață. Mai concret, doar 5.000 au tranzacții active și doar 300 au vânzări semnificative.
Andrei Radu, CEO și fondator al GPec, a explicat, pentru NewMoney, că este așteptată o creștere a numărului de magazine online, mai cu seamă a celor cu vânzări mari. Cu mențiunea că există tot mai mulți comercianți online care „aleg să vândă direct prin marketplace-ul eMAG, fără a avea un magazin online efectiv“.
eMAG nu e însă singurul magazin de pe plan local care are un marketplace. La fel sunt și evoMag.ro, elefant.ro, okazii.ro sau cel.ro. Faptul că tot mai multe magazine se listează pe marketplace-uri ține și de vizibilitatea sporită pe care le-o oferă astfel de platforme, dar și de aspecte legate de „bucătăria“ internă: o listare relativ puțin dificilă, ceea ce înseamnă un efort de administrare redus, precum și costuri operaționale mai mici.
Recent, și Facebook a lansat marketplace-ul și în România – care are totuși o altă filosofie decât a celor menționate anterior –, astfel că utilizatorii rețelei pot cumpăra sau vinde bunuri în interiorul comunității lor“.
Iar creșterea marketplace-urilor are strânsă legătură și cu apetitul românilor pentru cumpărături, apetit reflectat direct în cifrele de vânzări. Piața locală de e-commerce va ajunge anul acesta la 2,3–2,4 miliarde de euro, față de 1,8 miliarde de euro anul trecut, arată datele GPec. „Cu toate acestea, suntem încă cu mult sub țări precum Marea Britanie, Germania sau Franța, unde valoarea produselor achiziționate online va depăși în 2017 suma de 157,79 de miliarde de euro și, respectiv, 62 de miliarde de euro. La fel, țări precum Polonia sau Cehia sunt peste piața de e-commerce locală, cu valori de aproximativ 8, respectiv 3,9 miliarde euro“, menționează Andrei Radu.
Dar timpul nu e pierdut. În fond, în online e mai simplu.
Greii industriei
La nivel mondial, în e-commerce, lupta pentru supremație se dă între jucători din Statele Unite și China.
FOTO: Guliver / Getty Images
Parlamentul de la Chişinău a adoptat joi o hotărâre privind desfăşurarea referendumului privind aderarea Republicii…
Ministerul Energiei de la Sofia a anunţat că Bulgargaz intenţionează să declanşeze o acţiune în…
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunţat ce decizie a luat în urma…
Ministrul Dezvoltării, Adrian-Ioan Veştea, a semnat 52 de noi contracte de finanţare prin Programul Naţional…
CFR Călători anunţă că se reia programul estival de transport ”Trenurile Soarelui”. Turiştii vor avea…
Auchan anunță că acordă un bonus suplimentar pentru ambalajele reciclate, pe o perioadă de 4…
Acest website folosește cookies