Ştiri

Perla comerțului cu petrol din epoca Ceaușescu, în faliment. Povestea companiei care a deținut monopolul afacerilor din domeniul petrolier

Petrolimportexport, una  dintre cele mai  mari surse de atragere de valută în România socialistă, a anunțat Bursa de Valori că Tribunalul București a acceptat cererea de intrare direct în  faliment, formulată de acționariatul principal al companiei. 

Compania  care se  ocupa cu afaceri în sectorul petrolier a înregistrat o decapitalizare galopantă în ultimii ani. Compania a fost listată la Bursă în 1999, iar după un an s-a privatizat în totatlitate. Cea mai mare capitalizare  a fost înregistrată în 2006, circa 80 de milioane de lei. Din acest moment, afacerile Petrolimportexport au început să scadă de la an la an.  Cea mai mare cădere a fost înregistrată în ultimii cinci ani. Dacă în 2013, capitalizarea la Bursă era era de peste 7 milioane de lei, la anunțarea falimentului, compania a ajuns la 0,45 milioane de lei.

Petrolimportexport a fost înființată de noua putere comunistă venită la conducerea României, în perioada postbelică, în 1948. Compania avea ca rol atragerea de valută în țară, însă în anumite cazuri, autoritățile de la  acea vreme acceptau și schimburi, ori anumite afaceddri erau făcute  pe datorie. Pe a cea vreme era principala companie prin intermediul căreia se desfăşurau afacerile cu petrol ale ţării. Până în 1997 compania a deținut monopolul importului de ţiţei şi exportului de produse petroliere prin sistemul de rafinare.

Din ianuarie 1991,  Petrolimportexport a fost transformată în societate pe acțiuni. Din 2000, compania a fost complet privatizată. Acționar majoritar devenea Ovidiu Popescu, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria petrolului, care  a controlat compania prin Laird  Resources. În  2011, Ovidiu Popescu a murit într-o clinică din Statele Unite în urma unui cancer pancreatic.

De-a lungul timpului, afacerile companiei au început să scadă dramatic. Cea mai înfloritoare epocă a Petrolimportexpot a fost înregistrată, însă în perioada comunistă. Nicolae Ceaușescu se baza foarte mult pe această compan ie, prin intermediul ei desfîșurând mai multe afaceri pe piața petrolieră, în special cu țări din zona  Golfului Persic.

Înainte de 1989, România era un jucător activ pe piața petrolului. Era perioada în care România trimitea în Orientul Mijlociu și alte produse precum animale, autoturisme și componente pentru industria auto, ori grâu. Pentru a crea mai multă valoare adăugată, specialiștii lui Ceaușescu  importau  din țările arabe cantitați mari de petrol pe care îl rafinau și îl returnau drept combustibil. Acest lucru a fost confirmat și  de  fostul ministru  comunist de externe, Ștefan Andrei. Tot acesta mai spune că Ceaușescu a făcut și o greșeală în cazul acestor afaceri cu lumea arabă. A acceptat ca multe astfel de tranzacții să fie făcute „la mica înțelegere”, așa încât, la sfârșitul lui 1989, mai mulți parteneri ai lui Ceaușescu aveau datorii de sute de milioane de dolari către România, Irakul fiind în topul datornicilor. Exportul de carburanți către țările producătoare de petrol confirmau în acea perioadă capacitatea enormă de  rafinare de care dispunea România.


Foto: Guliver/Getty Images

NewMoney

Recent Posts

Gazprom a pierdut 6,9 miliarde de dolari în 2023 după reducerea livrărilor de gaze spre Europa

Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…

4 zile ago

Compania de retail Walmart își închide toate clinicile de sănătate

Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…

4 zile ago

Rezervele valutare ale BNR au scăzut la 62,5 miliarde de euro

Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…

4 zile ago

Macron nu renunţă la ideea de a trimite trupe în Ucraina şi ia în calcul arma nucleară

Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…

4 zile ago

Domeniul Regal Săvârşin se deschide publicului pe 1 iunie (VIDEO)

Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…

4 zile ago

Peste 3000 de șoferi de TIR și 500 de îngrijitori de persoane din Filipine vor veni în România în 2025

Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…

4 zile ago

Acest website folosește cookies