Ştiri

Ministerul Educaţiei vrea să stopeze violenţa şi consumul de droguri în şcoli

Situaţiile de violenţă şi consumul de droguri pot fi combătute doar printr-un dialog constant şi o abordare integrată, evidenţiază Ministerul Educaţiei după întâlnirea de lucru de miercuri la care au participat reprezentanţii elevilor, părinţilor şi principalelor instituţii implicate în combaterea celor două aspecte în unităţile de învăţământ.

La întâlnire s-a stabilit că prin inspectoratele şcolare judeţene, Direcţiile pentru Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, Birourile de Siguranţă Şcolară şi Centrele de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog au loc întâlniri interinstituţionale de lucru pentru a analiza cauzele violenţei şi ale consumului de droguri şi se vor propune măsuri concrete pe termen scurt (până la finalul acestui an şcolar) şi lung (pentru anul şcolar 2023-2024); reprezentanţii Poliţiei organizează sesiuni de informare a personalului şcolii, elevilor şi părinţilor, privind riscurile şi consecinţele faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase; reprezentanţii CPECA organizează sesiuni de informare pentru cadrele didactice privind semnele şi simptomele consumului de droguri la copii şi tineri; cadrele didactice vor fi susţinute inclusiv prin integrarea activităţilor de prevenire a violenţei şi consumului de substanţe în mediul şcolar, în cadrul orelor de consiliere şi orientare şcolară respectiv a programelor extracurriculare / extraşcolare şi „Şcoala Altfel”.

Apel la colaborare

„Fac apel la inspectorii şcolari generali şi la reprezentanţii Centrelor Judeţene de Resurse şi de Asistenţă Educaţională să susţină consilierii şcolari, mediatorii şi cadrele didactice în organizarea activităţilor de prevenţie şi management a situaţiilor de violenţă, respectiv consum de substanţe interzise. Fenomenul violenţei şcolare poate fi limitat şi combătut, dar numai cu o bună colaborare între instituţii, familii, specialişti şi elevii.

Atât eu, cât şi toţi colegii din Ministerul Educaţiei ne implicăm activ în identificarea şi aplicarea celor mai eficiente măsuri. De asemenea, încurajez toţi actorii implicaţi în acest proces să ne transmită orice feedback, pentru a adopta cele mai bune soluţii”, a transmis Ligia Deca, ministrul Educaţiei, potrivit unui comunicat al Ministerului Educaţiei.

Ministrul Educaţiei a prezentat şi măsurile relevante pentru tema întâlnirii, regăsite în proiectele de legi ale educaţiei, aflate în dezbatere parlamentară: camere-resursă pentru elevi şi pentru cadre didactice, posibilitatea exmatriculării unui elev în anumite situaţii grave (cu posibilitatea reînscrierii), implementarea Planului Naţional de Combatere a Violenţei Şcolare, instalarea sistemului de supraveghere audio-video (după consultarea cadrelor didactice, a părinţilor şi elevilor).

Iniţiativă a MAI

Chestorul general de poliţie Bogdan Despescu, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, a prezentat o propunere a MAI de organizare a unor sesiuni de informare pentru elevi, părinţi şi cadre didactice privind riscurile şi consecinţele faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase în incinta unităţilor de învăţământ.

Această iniţiativă vine în completarea unor măsuri anterior agreate cu Agenţia Naţională Antidrog, menite să informeze cadrele didactice cu privire la semnele şi simptomele consumului de droguri, în scopul prevenirii şi combaterii acestuia.

„Pentru Ministerul Afacerilor Interne, siguranţa copiilor a fost şi rămâne o prioritate majoră. Tocmai de aceea, vă asigur că alocăm toate resursele avute la dispoziţie pentru o siguranţă crescută în şcoli, astfel încât tinerii să se dezvolte într-un climat sigur”, a spus Bogdan Despescu, citat în comunicat.

Rolul instituţiilor de protecţie socială

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului din cadrul Ministerului Familiei, Elena Tudor, a subliniat importanţa unei colaborări strânse şi constante, la nivel local, între reprezentanţii Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, profesori şi directori de şcoală şi reprezentanţii MAI, atât în faza identificării acestor cazuri de violenţă în rândul elevilor şi a intervenţiei rapide, cât şi ulterior, când trebuie găsite soluţiile reabilitării acestor copii, fie victime ale actelor de violenţă, fie agresori.

„Trebuie să fim conştienţi de faptul că, după familie, şcoala are rolul esenţial în educarea şi formarea copiilor noştri. A venit momentul să se vadă efortul comun şi acţiunea comună a şcolii, al celor care lucrează în asistenţă socială şi al celor din MAI, pentru a preveni acte de violenţă sau a interveni la timp pentru a evita situaţii critice sau chiar tragedii. Iar efortul nu trebuie să se oprească aici, pentru că, în cazul unor copii care se confruntă cu astfel de situaţii, fie în calitate de victime, fie ca autori, scopul final pentru care trebuie să lucrăm cu toţii este reabilitarea lor”, a spus Elena Tudor.

Elena Marinescu

Recent Posts

Gazprom a pierdut 6,9 miliarde de dolari în 2023 după reducerea livrărilor de gaze spre Europa

Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…

2 zile ago

Compania de retail Walmart își închide toate clinicile de sănătate

Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…

2 zile ago

Rezervele valutare ale BNR au scăzut la 62,5 miliarde de euro

Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…

2 zile ago

Macron nu renunţă la ideea de a trimite trupe în Ucraina şi ia în calcul arma nucleară

Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…

2 zile ago

Domeniul Regal Săvârşin se deschide publicului pe 1 iunie (VIDEO)

Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…

2 zile ago

Peste 3000 de șoferi de TIR și 500 de îngrijitori de persoane din Filipine vor veni în România în 2025

Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…

2 zile ago

Acest website folosește cookies