Mulți producători locali de software au înregistrat în ultimii ani creșteri permanente de pe urma implementării aplicațiilor de automatizare a proceselor de business. Alfa Software e unul dintre ei.
Partea mai puțin bună e că un raport din luna iulie al Comisiei Europene plasează România pe ultimul loc în UE în ceea ce privește progresele digitale. Partea bună ar fi că e o realitate care vine ca o confirmare a faptului că producătorii de software care au ca obiect de activitate automatizarea proceselor de business au în față un potențial real de creștere. Cu atât mai mult cu cât analiștii din domeniul IT se așteaptă la o creștere semnificativă a interesului companiilor din toate domeniile pentru automatizarea proceselor repetitive.
O confirmă și Cristian Pavel (45 de ani), director general și cofondator al producătorului clujean de soluții software Alfa Software, care spune că, odată cu declanșarea pandemiei de COVID-19, tot mai multe businessuri care inițial nu păreau interesate de automatizarea proceselor de business au început să apeleze la digitalizare. Iar asta, și pentru că a crescut și concurența din mai toate domeniile.
„O firmă, fie mică sau mare, care nu-și urmărește procesele de business, dacă nu gospodărește bine consumul de combustibili sau fluxul de salariați, riscă să meargă în pierdere“, explică antreprenorul. Potrivit acestuia, cele mai multe cereri de digitalizare vin de la companii care de-a lungul timpului au evoluat, crescându-le atât numărul de salariați, cât și fluxurile în zona de vânzări. După cum există și companii, cum ar fi cele din construcții, care vor să țină evidența materialelor utilizate și a gradului de încărcare a mijloacelor de transport, pentru a putea eficientiza consumul de combustibili. În aceste condiții, spune Pavel, afacerea sa a crescut organic în ultimii trei ani, cu o medie de 10-15% – ajungând anul trecut la aproximativ 2,3 milioane de euro –, medie care se va menține și anul acesta.
Cristian Pavel mai spune că, în 2020, compania s-a confruntat cu o problemă nemaiîntâlnită până atunci. „Cei care activează în HoReCa au avut probleme mari. I-am iertat de abonament pentru o perioadă de timp, dar i-am păstrat în portofoliu și, după ce s-au încheiat problemele, am reluat facturarea“, detaliază acesta, explicând că nu a renunțat la clienții cu probleme în pandemie pentru că are o relație de circa 10-15 ani cu aceștia.
Pe de altă parte, în pandemie a reușit să atragă noi clienți și să crească volumele de servicii furnizate către producători, cum ar fi cei de ulei sau de hârtie igienică.
Programator de profesie, cu experiență de aproape 30 de ani în domeniul software, Cristian Pavel și-a făcut studiile la Facultatea de Matematică-Informatică a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Este cofondator al firmei Alfa Software din 1997, când a intrat în business cu o participație de 5%, care a crescut între timp la 20%. Inițial a fost angajat al Alfasoft, o companie înființată în 1990, la Zalău, de un grup de specialiști în informatică și electronică, al cărei obiect de activitate era realizarea de sisteme și servicii informatice, distribuire și servicii pentru echipamente de birotică, echipamente de coduri de bare, calculatoare și copiatoare. Fiecare domeniu era condus de câte un asociat. Departamentul de servicii și sisteme informatice era cel care se ocupa cu scrierea de programe și era condus la acea vreme de Constantin Joldeș (70 de ani), absolvent al primei promoții de Informatică de la Babeș-Bolyai.
În 1997, asociații Alfasoft au decis să scindeze compania, fiecare departament devenind o firmă independentă. Joldeș a înființat astfel, alături de câțiva angajați din departamentul pe care îl conducea, Alfa Software. „Ca departament de soft în anii ’90, eram cei mai neprofitabili din Alfasoft“, își amintește Pavel. Între timp însă, odată cu avansul internetului și al tehnologiei, creatorii de produse software au început să crească, iar din moment ce procesele de digitalizare au avansat, veniturile pe aceste domenii au fost din ce în ce mai mari.
Alfa Software a început să atragă clienți tot mai diverși din regiune, asociații luând decizia de a muta operațiunile de la Zalău la Cluj-Napoca. Din 2018, odată cu retragerea din business a lui Constantin Joldeș, Pavel a preluat funcția de director general al Alfa Software. Se evidențiase în cadrul companiei încă din 2005, când a condus echipa care a realizat și proiectat sistemul AsiS (Alfa Software Integrated System), un fel de ERP (enterprise resource planning) propriu al companiei.
Alfa Software are acum circa 30 de salariați și mai mulți parteneri în principalele zone ale țării, pentru vânzarea și implementarea produselor proprii. „În portofoliu avem 420 de clienți plătitori de abonament“, mai spune Cristian Pavel. În prezent, angajații Alfa Software lucrează în special de acasă și vin fizic la birou o singură dată pe săptămână, cea mai mare parte locuind în proximitatea municipiului Cluj-Napoca.
Pavel spune că businessul Alfa Software va continua în actuala formulă și că nu se gândește în acest moment la atragerea de investitori externi sau la o listare la bursă, fiind interesat să atragă în business o parte din angajați. Evaluată la aproximativ 12 milioane de euro, compania joacă acum pe cartea consolidării la nivel local. Și mizează, așa cum îi place lui Pavel să spună, pe clienții cu bani.
În ultimii cinci ani, industria de software și servicii IT a crescut de circa trei ori mai rapid decât economia națională, având un ritm de majorare de peste 15% pe an, potrivit Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS).
Acest articol a apărut în numărul 150 al revistei NewMoney.
Ministerul Finanţelor şi ANAF au elaborat Ghidul privind Sistemul national e-Transport, prin care se urmăreşte…
Ministerul Mediului a emis acorduri de mediu pentru patru parcuri eoliene, cu un total de…
Necesitatea ca prosumatorii să îşi instaleze un contor care să măsoare electricitatea consumată din producţia…
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a anunţat că în primul trimestru al acestui…
Execuţia bugetului general consolidat în primele trei luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un…
Aproape jumătate (49%) dintre participaţii la un studiu derulat de EY intenţionează că cheltuiască pentru…
Acest website folosește cookies