Poate să crească o afacere dependentă de o piață locală a HoReCa serios afectată de criză?

Senica Micu 11/03/2022 | 10:10 Companii
Poate să crească o afacere dependentă de o piață locală a HoReCa serios afectată de criză?

Poate să crească o afacere dependentă de o piață locală a HoReCa serios afec­tată de criză? „Poate“, e răspunsul bazat pe experiența pandemică a Rose Home.

Pentru Denisa Ștefan, provocările din perioada de vârf a crizei sanitare au fost destul de numeroase în condițiile în care „tot ce înseamnă HoReCa – domeniu în care Rose Home activează – a înghețat“. În acel moment, antreprenoarea a conș­ti­en­tizat că este foarte important să se de­cidă rapid pentru aplicarea unor mă­suri care să-i asigure „supraviețuirea businessului“. Dintre toate mișcările fă­cute imediat, s-a remarcat dezvoltarea site-ului, „zonă în care am fost foarte activi“. Mai mult, Rose Home a început să se îndrepte și către un public țintă nou, și anume clienții persoane fizice. În ace­lași timp, a lucrat la două proiecte care ar urma să se materializeze anul acesta – producţia de veselă sub brand propriu și ieșirea în Bulgaria.

Brandul Rose Home fost înființat în 2013, sub forma unui magazin online cu specific de decorațiuni pentru evenimente tematice și candy baruri. „Am început dezvoltarea afacerii într-o peri­oadă de boom a zonei de e-commerce. Am avut succes la momentul res­pectiv cu comercializarea anumitor piese, precum dispenser-ul de limonadă, obiect care ne-a făcut să ne îndreptăm atenția către un nou orizont – domeniul HoReCa“, își amintește Denisa Ștefan. Și pentru că se declară o mare pasionată de „absolut tot ce ține de design“, acest lucru a ajutat-o foarte mult în asocierea produ­selor comercializate cu tendințele în ma­terie de design, culoare și materi­ale.

Înainte de a deveni antreprenoa­re, Denisa Ștefan acumulase o experiență de peste 15 ani în domeniul ospitalității, un avantaj în plus pentru dezvoltarea Rose Home. Cu o experiență similară a intrat în acest business și soțul său, câțiva ani mai târziu. „Eu am lucrat în partea operaţională pentru Grupul Accor, iar Cătălin, soțul meu, pe partea de achiziţii şi, ulterior, ca F&B Director pentru hotelul Novotel. În anul 2017 a decis să se alăture demersului antreprenorial Rose Home şi împreună să ne ocupăm de managementul şi dezvol­ta­rea companiei“.

Investiția de început a fost de 5.000 de euro, în stocul inițial de marfă şi în crearea magazinului online. Între timp, investițiile totale au ajuns la aproape 80.000 de euro, banii fiind direcționați printre altele în optimizarea site-ului, în stocuri noi, într-un depozit cu logistică proprie, dar și pentru participarea la târgurile de profil.

Și către retail

„Anul pandemic 2021 s-a caracterizat printr-o regândire a strate­giei de business pentru Rose Home. Am con­solidat site-ul şi l-am făcut mai interactiv şi mai performant, şi am deschis pentru clienţii HoReCa un showroom modern în centrul Capitalei, în urma unei investiţii de 30.000 de euro. În acelaşi timp, ne-am îndreptat atenţia şi către clienţii de retail“, adaugă antreprenoarea, Rose Home fiind astăzi o companie de import şi distribuţie directă de veselă, pahare, tacâmuri şi vase de prezentare. Într-un studiu de profil, analiștii KeysFin au estimat piața de distri­buție locală în retail și HoReCa la un nivel de 18 miliarde de lei (3,7 miliarde de euro) în 2021, în creș­tere de la 16,6 miliarde de lei (3,3 miliarde de euro) cu un an înainte.

„În ciuda scăderii cu peste o treime a cifrei de afa­ceri din sectorul hoteluri & restaurante, în anul 2020, distribuitorii în retail și HoReCa au reușit să înregistreze niveluri-record atât în privința veniturilor, cât și a profita­bi­li­tății. Evoluția a fost susținută de inves­tițiile din perioada pre-pandemică, de capacitatea de reorganizare și de identificare de noi oportunități și, nu în ultimul rând, de accesarea măsurilor de sprijin propuse de autorități“, subliniază Tudor Ma­learov, business development manager al KeysFin, în studiul amintit.

În ceea ce privește distribuția geo­gra­fică, KeysFin mai arată că în 2020 Bucureș­tiul a generat cea mai mare cifră de afaceri, de aproape 5,2 miliarde de lei (31,1% din total), urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (12,1% din total), Cluj (6,8% din total), Bacău (6,6% din total) și Harghita (5,3% din total). Împreună, pri­mele 5 județe au generat 62% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în 2020.

Potrivit Denisei Ștefan, în ultimii doi ani s-a schimbat comportamentul clienților, care au devenit mai activi în intervalul dintre lunile februarie și septembrie – când vânz­ările Rose Home cresc –, pe când în restul lunilor din an se resimte instalarea instabilității. „Înainte de pandemie acest lucru nu era prezent, dar acum clienții sunt mult mai rezervați în ceea ce înseamnă efectuarea cheltuielilor“.

Chiar și așa, pentru Rose Home, anul 2021 a fost unul bun, cu afaceri de aproximativ 4,8 milioane de lei (circa un milion de euro), ceea ce reprezintă o creștere de 118% față de 2020 și de aproape 60% față de 2019. În jur de 90% dintre proiectele com­paniei au fost dedicate către HoReCa, iar 10% dintre produsele din portofoliul Rose Home au fost destinate către zona de B2C. „Am obținut un profit de aproape 900.000 de lei. Și, ținând cont de nivelul pro­iectelor demarate în 2021 şi al celor în derulare, ne aşteptăm să avem o creştere a veniturilor de 30% în 2022 faţă de anul trecut“, mai spune Denisa Ștefan.

O nouă piață

Anul acesta, strategia de dezvoltare a companiei e construită pe două direcţii: producţia de veselă sub brand propriu – în stadiu de business plan şi de găsire a unei soluţii potrivite pentru implementare, dorința fiind să producă totul local – și extindere pe piața din Bulgaria, care ar putea să devină realitate în a doua parte a anului.

„Proiectele pe care do­rim să le imple­mentăm pot suferi mo­di­ficări în funcţie de situația pandemică din România“, explică Denisa Ştefan.

În momentul de față, Rose Home are o medie lunară între 400 și 600 de clienți, apro­ximativ 40-50% din comenzi venind din on­line. Potrivit antreprenoarei, având o ofertă vastă la nivel de cataloage, clienții cu volume mari preferă interacțiunea di­rectă în showroom pentru a beneficia de consultanță și suport în alegerea produ­selor.

Astăzi, pe piața de B2B, achiziția de produse este mixtă. Acest mix ține de fiecare proiect în parte, astfel că cerințele se în­dreaptă spre vesela colorată, în forme organice cu textură mată, tacâmuri colorate sau vintage, sau pahare cât mai atipice pen­tru cocktailuri. Portofoliul companiei este reprezentat din peste 20 de branduri internaţionale de la diverși producători şi se adresează lanţurilor hoteliere, restaurantelor, barurilor şi cafenelelor, dar și loca­ții­lor unde se organizează evenimente.

Acest articol a apărut în numărul 134 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.