Cum își adaptează companiile din IT businessul atunci când crește cererea de digitalizare a companiilor

Florel Manu 02/11/2022 | 10:13 Oameni
Cum își adaptează companiile din IT businessul atunci când crește cererea de digitalizare a companiilor

Mulți producători locali de software au în­registrat în ultimii ani creșteri permanente de pe urma implementării aplica­ții­lor de automatizare a proceselor de bu­siness. Alfa Software e unul dintre ei.

Partea mai puțin bună e că un raport din luna iulie al Comisiei Europene plasează România pe ultimul loc în UE în ceea ce privește progresele digitale. Partea bună ar fi că e o realitate care vine ca o confirmare a faptului că producătorii de software care au ca obiect de activitate auto­matizarea proceselor de business au în față un potențial real de creștere. Cu atât mai mult cu cât analiștii din domeniul IT se așteaptă la o creștere semnificativă a interesului companiilor din toate domeniile pentru au­tomatizarea proceselor repetitive.

Trenduri noi

O confirmă și Cristian Pavel (45 de ani), director general și cofondator al producătorului clujean de soluții software Alfa Software, care spune că, odată cu declanșarea pandemiei de COVID-19, tot mai multe businessuri care ini­țial nu păreau interesate de automatizarea proceselor de business au început să ape­leze la digitalizare. Iar asta, și pentru că a crescut și concurența din mai toate domeniile.

„O firmă, fie mică sau mare, care nu-și urmărește procesele de business, dacă nu gospodărește bine consumul de combustibili sau fluxul de salariați, riscă să meargă în pierdere“, explică antreprenorul. Potrivit acestuia, cele mai multe cereri de digitalizare vin de la companii care de-a lungul timpului au evoluat, crescându-le atât nu­mărul de salariați, cât și fluxurile în zona de vânzări. După cum există și companii, cum ar fi cele din construcții, care vor să țină evidența materialelor utilizate și a gra­dului de încărcare a mijloacelor de transport, pentru a putea eficientiza consumul de combustibili. În aceste condiții, spune Pavel, afacerea sa a crescut organic în ultimii trei ani, cu o medie de 10-15% – ajun­gând anul trecut la aproximativ 2,3 mili­oane de euro –, medie care se va menține și anul acesta.

Cristian Pavel mai spune că, în 2020, com­pania s-a confruntat cu o problemă ne­maiîntâlnită până atunci. „Cei care acti­vează în HoReCa au avut probleme mari. I-am iertat de abonament pentru o peri­oadă de timp, dar i-am păstrat în portofoliu și, după ce s-au încheiat problemele, am reluat facturarea“, detaliază acesta, explicând că nu a renunțat la clienții cu pro­bleme în pandemie pentru că are o re­lație de circa 10-15 ani cu aceștia.

Pe de altă parte, în pandemie a reușit să atragă noi clienți și să crească volumele de servicii furnizate către producători, cum ar fi cei de ulei sau de hârtie igienică.

Pariul pe tehnologie

Programator de profesie, cu experiență de aproape 30 de ani în domeniul software, Cristian Pavel și-a făcut studiile la Facultatea de Mate­matică-Informatică a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Este cofondator al firmei Alfa Software din 1997, când a intrat în business cu o participație de 5%, care a crescut între timp la 20%. Inițial a fost angajat al Alfa­soft, o companie înființată în 1990, la Za­lău, de un grup de specialiști în informatică și electronică, al cărei obiect de activitate era realizarea de sisteme și servicii informatice, distribuire și servicii pentru echipamente de birotică, echipamente de coduri de bare, calculatoare și copiatoare. Fiecare domeniu era condus de câte un aso­ciat. Departamentul de servicii și sisteme informatice era cel care se ocupa cu scrierea de programe și era condus la acea vreme de Constantin Joldeș (70 de ani), absolvent al primei promoții de Informa­tică de la Babeș-Bolyai.

În 1997, asociații Alfasoft au decis să scindeze compania, fiecare departament devenind o firmă independentă. Joldeș a în­ființat astfel, alături de câțiva angajați din departamentul pe care îl conducea, Alfa Software. „Ca departament de soft în anii ’90, eram cei mai neprofitabili din Alfasoft“, își amintește Pavel. Între timp însă, odată cu avansul internetului și al tehnologiei, creatorii de produse software au înce­put să crească, iar din moment ce procesele de digitalizare au avansat, veniturile pe aceste domenii au fost din ce în ce mai mari.

Alfa Software a început să atragă clienți tot mai diverși din regiune, asociații luând decizia de a muta operațiunile de la Zalău la Cluj-Napoca. Din 2018, odată cu retra­ge­rea din business a lui Constantin Joldeș, Pavel a preluat funcția de director general al Alfa Software. Se evidențiase în cadrul companiei încă din 2005, când a condus echipa care a realizat și proiectat sistemul AsiS (Alfa Software Integrated System), un fel de ERP (enterprise resource planning) propriu al companiei.

Alfa Software are acum circa 30 de sa­la­riați și mai mulți parteneri în principalele zone ale țării, pentru vânzarea și imple­men­­tarea produselor proprii. „În portofoliu avem 420 de clienți plătitori de abonament“, mai spune Cristian Pavel. În pre­zent, angajații Alfa Software lucrează în special de acasă și vin fizic la birou o sin­gură dată pe săptămână, cea mai mare parte locuind în pro­ximitatea municipiului Cluj-Napoca.

Pavel spune că businessul Alfa Software va continua în actuala formulă și că nu se gândește în acest moment la atragerea de investitori externi sau la o listare la bursă, fiind interesat să atragă în business o parte din angajați. Evaluată la aproximativ 12 milioane de euro, compania joacă acum pe cartea consolidării la nivel local. Și mi­zează, așa cum îi place lui Pavel să spună, pe clienții cu bani.

Cine, ce, cât

În ultimii cinci ani, industria de software și servicii IT a crescut de circa trei ori mai rapid decât economia națio­nală, având un ritm de majo­rare de peste 15% pe an, po­trivit Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS).

  • DINAMICĂ. Pe fondul cererii de specialiști, efectivul de salariați din sectorul IT crește cu peste 9.000 de persoane pe an, în condițiile în care numărul locurilor de muncă vacante urcă și el cu o rată medie anuală de 21%.
  • VENITURI. Analiștii KeysFin au estimat că, în 2021, industria de software din România a înregistrat un maxim istoric, depășind nouă miliarde de euro.
  • EVOLUȚIE. În 2020, în România activau aproape 27.000 de companii din domeniul software, cu 9% mai multe decât în 2019 și cu 104% mai multe față de 2010, mai arată datele KeysFin.
  • PERFORMANȚE. Cele mai mari zece companii din industrie au cumulat afaceri de aproximativ 1,4 miliarde de euro în 2020, reprezentând 16,4% din total.

Acest articol a apărut în numărul 150 al revistei NewMoney.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.