Mai în glumă, mai în serios, se spune că pe actualul teritoriu al României s-a cultivat mai întâi viță-de-vie și abia apoi grâu. Serios vorbind, în perioada pandemiei de COVID-19, românii au arătat că iubesc vinul chiar dacă restaurantele s-au închis. L-au cumpărat online.
Cu cinci zile înainte de 1 mai, în spațiile de depozitare și pe holurile sediului companiei Rafinat.ro, mii de sticle de vin și băuturi spirtoase așteptau să fie ambalate și trimise cu serviciile de curierat în toată țara. O joacă de copii, față de perioada premergătoare sărbătorilor pascale. „Aveam cutii cu vin și în curte și ne rugam să nu plouă“, spune Cătălin Nedelcov (43 de ani), fondatorul magazinului online de vinuri Rafinat.ro. El adaugă că trece printr-un moment unic în istoria companiei sale, care până în momentul intrării în vigoare a ordonanțelor militare lucra cu stocurile distribuitorilor de băuturi alcoolice.
Acum, criza sanitară a schimbat regulile jocului. „Cei mai mulți distribuitori și-au închis activitatea, iar unii chiar au intrat în insolvență“, explică antreprenorul. Și asta pentru că mulți livrau băuturi către segmentul HoReCa, probabil cel mai greu încercat sector al economiei în acest moment. Inițial a avut și el emoții, dar acestea nu au durat prea mult. „În scurt timp, am fost contactați direct de crame“, completează Nedelcov, care acum lucrează direct cu producătorii locali de vinuri. De altfel, vinurile sunt cele care generează 90% din cifra de afaceri a site-ului Rafinat.ro, iar 90% din acestea sunt produse de cramele din România. Așa se face că, spre surprinderea lui Nedelcov, în timp ce mulți antreprenori din mediul offline își trimiteau oamenii acasă sau în șomaj tehnic, el mai avea nevoie de ajutor. „În perioada de Paști, am apelat la un om în plus pentru a ambala comenzile“, spune el.
Businessul Rafinat.ro este unul relativ tânăr și a început dintr-o joacă, devenită între timp „o joacă serioasă“, după cum spune omul de afaceri. Înainte să vândă vinuri și alte băuturi online, Nedelcov a avut o firmă care se ocupa cu sisteme de videoproiecție. La un moment dat, a ajuns să se ocupe de organizarea showroomului cramei Murfatlar, i-a plăcut ideea și s-a gândit cum ar fi să intre și el în businessul cu vinuri. Cum pe piață existau destui distribuitori și vânzători de vinuri, fără a mai pune la socoteală oferta vastă a rețelelor tradiționale de retail, a decis să intre pe segmentul vânzărilor online. Absolvent de Cibernetică, Nedelcov s-a ocupat singur de site, optimizându-l astfel încât să fie cât mai accesibil.
„În 2017, când am început cu Rafinat.ro, clienții nu înțelegeau de ce să cumpere vin online“, povestește Cătălin Nedelcov. Ușor a început să prindă și „joaca“ pieței din online, ajungând în 2019 la o cifră de afaceri de circa 350.000 de euro. La sfârșitul anului trecut, a făcut și o proiecție pentru 2020, estimând la acel moment o viitoare cifră de afaceri de 750.000 de euro. Recenta criză i-a dat însă peste cap calculele de atunci. Și a făcut-o nu în minus, ci în plus.
„Cele mai bune luni de vânzare din an sunt noiembrie și decembrie. În aprilie 2020, am atins valoarea vânzărilor din perioada premergătoare sărbătorilor de iarnă de anul trecut“, menționează Nedelcov. În aceste condiții, omul de afaceri estimează vânzări de aproximativ un milion de euro până la sfârșitul anului.
Mulțumit de vânzările din primele patru luni ale acestui an, antreprenorul spune că, atât timp cât perioada de criză și de izolare se va prelungi, businessul său va fi pe un trend ascendent. În momentul de față, cea mai mare parte din vânzări este generată de vinurile cu prețuri de până în 30 de lei, însă se așteaptă și la o creștere a segmentului între 30 și 50 de lei. Când spune asta se bazează inclusiv pe cramele mici, care vin cu produse de nișă de calitate foarte bună și care se promovează și singure. „După ce un producător vine cu o postare pe Instagram, automat înregistrăm creșteri pe segmentul său de clienți“, spune Cătălin Nedelcov. El consideră că, în această perioadă, cramele mici s-au mișcat foarte bine în online.
Un fapt probat și de Marian Olteanu, proprietar al cramei Gramma din Iași, producător de vinuri axat pe zona premium a pieței, care spune că s-a orientat către canalele de promovare online încă de la începutul pandemiei în România, implicând în proiectele sale inclusiv influenceri. „În perioada de izolare, principalele canale de comunicare au fost televizorul, telefonul și calculatorul. Așa că ne-am axat mult pe Instagram“, detaliază Olteanu. Ca urmare, mai spune el, vinurile Gramma s-au vândut bine atât pe propriul site, cât și pe alte platforme online, inclusiv Rafinat.ro.
Marian Olteanu precizează că a avut în online „margini mai bune (de profit, n.r.)“ decât atunci când a lucrat cu distribuitori sau cu restaurante, cărora trebuia să le ofere discounturi. Crede că, după această criză, și piața vinurilor se va schimba, în primul rând în ceea ce privește negocierile cu posibilii vânzători. „În aprilie 2020, am vândut mai bine cu 20% pe canalele online decât în perioada similară a anului trecut prin HoReCa“, detaliază acesta.
Pe lângă Rafinat.ro, Cătălin Nedelcov mai este implicat alături de familia sa și în alte afaceri, cum ar fi agenția de publicitate a soției sale – a cărei activitate are de suferit din cauza pandemiei – sau o pensiune în Pucioasa, din județul Dâmbovița. Cum aceasta din urmă se află într-o zonă mai izolată din localitate, lui Nedelcov i s-a propus să o pună la dispoziția autorităților locale pentru a fi folosită pe post de centru de carantină.
„Până acum, au fost trei serii de oameni care au stat în carantină și nu am avut nici evenimente și nici persoane depistate pozitiv la testele de coronavirus“, spune antreprenorul, care așteaptă să treacă perioada de criză sanitară pentru a reintroduce pensiunea în circuitul turistic. Spune însă că pensiunea nu este plină tot anul, iar gradul de ocupare depinde de sezonalitate. Cel mai mare grad de ocupare este din lunile mai-iunie până la sfârșitul lui septembrie.
Deocamdată însă, se va concentra pe vânzarea de vinuri online și va căuta să își crească portofoliul de crame – atât autohtone, cât și din afara țării, unde, spune el, există un potențial destul de ridicat. „Am citit studii care arată că în România sunt circa 140 de crame, în timp ce în Italia sunt 120.000, iar în Spania, 80.000“, detaliază Nedelcov. În consecință, va încerca să își mărească portofoliul de vinuri străine, dar fără a le neglija pe cele locale.
Un segment destul de redus din businessul lui Cătălin Nedelcov sunt băuturile spirtoase. Acestea nu reprezintă decât 10% din business, dar oferă o valoare adăugată mai mare. Și asta pentru că o sticlă din această categorie costă mai mult, iar marja de profit este mai mare decât în cazul vinului, unde cele mai vândute sortimen-te intră în zona prețurilor de până în 50 de lei. Antreprenorul mai spune că valoarea medie a unei comenzi este de circa 250 de lei.
Cătălin Nedelcov menționează că va rămâne pe segmentul online și în viitor, chiar dacă un magazin fizic i-ar aduce mai multă vizibilitate. „Mai avem multe de dezvoltat în online“, adaugă el. Cu atât mai mult cu cât, mai spune acesta, costurile din online sunt mai ușor de cuantificat decât cele din offline și îi oferă mai mult potențial de dezvoltare a businessului. Cel puțin atâta timp cât destul de mulți clienți din piața vinului încep să înțeleagă mai bine ce beau.
Acest articol a apărut în numărul 90 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly
Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper
Gigantul rus Gazprom a raportat pierderi nete de 629 miliarde de ruble (6,9 miliarde de…
Walmart, cea mai mare companii de retail din lume, a anunţat că își va închide…
Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR) se situau la data de 30 aprilie…
Preşedintele francez Emmanuel Macron are un plan pentru evitarea unei morţi ”brutale” a UE şi…
Domeniul Regal Săvârşin nu se va deschide publicului în luna mai, ca până acum, ci…
Un proiect pilot inițiat de agenția de recrutare a personalului străin WORK FROM ASIA, prin…
Acest website folosește cookies