Faptul că Andrei Botescu, cofondator al Atelierelor Pegas, a lansat un serviciu de bike sharing e o mișcare cu bătaie lungă pentru un producător de biciclete. Însă intrarea într-un business nou poate fi și o bătaie de cap.
Acest articol a apărut în numărul 41 (28 mai – 10 iunie) al revistei NewMoney
De pe la jumătatea lunii mai, pagina de Facebook a lui Botescu a devenit un fel de vale a plângerii pentru utilizatorii nemulțumiți ai Ape Rider, o aplicație de bike sharing pentru mobil. Botescu este antreprenorul de 40 de ani, care, în 2012, a resuscitat alături de alți asociați brandul Pegas, intrat în moarte clinică imediat după Revoluție. Iar Ape Rider reprezintă un nou serviciu Pegas prin care oricine poate închiria o bicicletă cu 1,9 lei pentru o jumătate de oră. Lansat pe 12 mai, serviciul este disponibil deocamdată în București și pune la dispoziția celor care preferă pedalatul în locul mersului 2.000 de biciclete.
„Am făcut plata cu cardul pentru aplicație de pe telefonul soției. Au trecut două zile. Balanța este încă zero lei. Așteptăm…“, este comentariul unuia dintre utilizatorii Ape Rider la postarea prin care Botescu admite că majoritatea nemulțumirilor sunt la activarea aplicației. „Lumea nu înțelege că fiecare operațiune cu cardul o validăm cu un operator fizic în centrală (…). Poate, pe viitor, automatizăm. Avem peste o mie de conturi noi pe zi“, se disculpă cofondatorul Atelierelor Pegas. Dacă lucrurile vor merge bine și bug-urile de început vor fi eliminate, se așteaptă ca până la sfârșitul anului să aibă 100.000 de utilizatori pentru Ape Rider.
GHID DE UTILIZARE. Pentru început, aplicația în sine este gratuită. Fiecărui client i se blochează 69 de lei din cont în momentul în care se înscrie cu cardul în aplicație – cu titlu de garanție pentru eventuale daune produse bicicletei închiriate –, urmând ca banii să-i fie înapoiați după ce renunță la serviciu. Activarea contului de client costă un leu, iar utilizatorii primesc un bonus de 100 de lei, care le asigură 26 de ore de plimbare gratis cu bicicleta.
Într-un interviu telefonic acordat NewMoney în urmă cu peste două săptămâni, Demis Ghindeanu, cofondatorul GetPony, un serviciu de car sharing demarat în Cluj-Napoca și continuat la București, spunea că noul tip de economie (în care mașinile vor deveni mai degrabă un serviciu decât obiectul unor contracte de vânzare–cumpărare) îl va înlocui cu totul pe cel tradițional. Cu alte cuvinte, a face un pas către economia viitorului este un gest aproape obligatoriu pentru un furnizor de mobilitate.
Când vine vorba de investiții, Andrei Botescu, promotorul principal al Pegas și acționar minoritar (în urma investiției din 2015 a lui Iulian Stanciu, șeful eMag), vorbește de un efort financiar total de trei milioane de euro. Banii vor acoperi producția celor 2.000 de biciclete speciale pentru bike sharing, aplicația, sistemul antifurt integrat, costurile cu logistica și echipa destinată proiectului. Pentru un astfel de serviciu, investiția este ridicată.
Spre comparație, acționarii GetPony vorbesc de o investiție totală de peste un milion de euro –, suma incluzând leasingul la cele peste o sută de mașini pe care le are flota proprie.
UN GHIDON PROFITABIL. Ape Rider va fi profitabil dacă 60% din costurile operaționale ale proiectului vor fi acoperite de „vânzarea suprafețelor media de pe biclă“, spune Botescu. Deocamdată, aplicația are un parteneriat cu BCR, acesta constând preponderent într-o promovare reciprocă, după cum lasă de înțeles reprezentanții băncii. BCR nu e la primul pas către noul tip de economie, banca lansând anul trecut serviciul eGo, un fel de GetPony cu mașini electrice exclusiv pentru clienții proprii. Din rațiuni de marketing, băncile mari sunt în general active pe acest segment: să nu uităm că Raiffeisen, de exemplu, pune la dispoziția clienților biciclete gratuite încă de acum șapte ani.
Nu în ultimul rând, aplicațiile pentru bike sharing sunt o prioritate atât pentru investitorii financiari, cât și pentru companiile din domeniu care vor să-și diversifice activitatea sau să-și consolideze poziția. Pe plan global, extinderea serviciilor de acest tip este catalogată de analiști drept o „isterie“ generală. În aprilie, Uber a cumpărat pentru aproximativ 200 de milioane de dolari furnizorul de bike sharing Jump, potrivit TechCrunch.
Până să se gândească la astfel de cumpărători, Andrei Botescu are de rezolvat nu doar bâlbe tehnice, ci și multe probleme cu Poliția. A făcut 20 de plângeri penale pentru furtul sau distrugerea tot atâtor biciclete. Datorită sistemului de reperare prin GPS, acestea au fost recuperate. „A fost efectiv un război deschis (cu infractorii, n.r.), dar se pare că am învins cel puțin pe moment“, scrie Botescu într-o postare recentă pe Facebook. Până la victoria finală, mai are însă de luptat.
SPIȚĂ CU SPIȚĂ
O schimbare de acționariat a pus Pegas pe un nou făgaș.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney
Inspectorii sanitari veterinari au controlat în ultima săptămână din luna aprilie peste 3.200 de unităţi…
România participă cu 2.300 de militari şi 220 de mijloace tehnice la un exerciţiu multinaţional…
Legea privind energia eoliană offshore va intra în vigoare în data de 30 mai, a…
Ministerul Finanţelor a publicat Ghidul schemei de 2,25 miliarde lei pentru investiţii majore în industriile…
Catedra de profesor de Fizică a preşedintelui Klaus Iohannis de la Colegiul Naţional „Samuel von…
Cotaţiile futures la cacao s-au prăbuşit, pierzând până la 27% în doar două zile, iar…
Acest website folosește cookies