Cum a reușit bicicleta Pegas să fie disponibilă la fiecare colț de stradă pentru mai puțin de doi lei

Ionuț Ancuțescu 29/05/2018 | 10:05 Oameni
Cum a reușit bicicleta Pegas să fie disponibilă la fiecare colț de stradă pentru mai puțin de doi lei

Faptul că Andrei Botescu, cofondator al Atelierelor Pegas, a lansat un serviciu de bike sharing e o miș­­care cu bătaie lungă pentru un producător de biciclete. Însă intrarea într-un business nou poate fi și o bătaie de cap.

Acest articol a apărut în numărul 41 (28 mai – 10 iunie) al revistei NewMoney

De pe la jumătatea lunii mai, pagina de Facebook a lui Botescu a devenit un fel de vale a plângerii pentru utilizatorii nemulțumiți ai Ape Rider, o aplicație de bike sharing pentru mobil. Botescu este antreprenorul de 40 de ani, care, în 2012, a resuscitat alături de alți asociați brandul Pegas, intrat în moarte cli­nică imediat după Revoluție. Iar Ape Rider reprezintă un nou serviciu Pegas prin care oricine poate închiria o bicicletă cu 1,9 lei pentru o jumătate de oră. Lansat pe 12 mai, serviciul este disponibil deocam­dată în București și pune la dispoziția celor care pre­feră pe­dalatul în locul mersului 2.000 de biciclete.

„Am făcut plata cu cardul pentru aplicație de pe telefonul soției. Au trecut două zile. Balanța este încă zero lei. Așteptăm…“, este comentariul unuia dintre utilizatorii Ape Rider la postarea prin care Botescu admite că majoritatea nemulțumirilor sunt la activarea aplicației. „Lumea nu înțelege că fiecare opera­țiune cu cardul o validăm cu un operator fizic în centrală (…). Poate, pe viitor, automatizăm. Avem peste o mie de conturi noi pe zi“, se disculpă cofondatorul Atelierelor Pegas. Dacă lucrurile vor merge bine și bug-urile de început vor fi eliminate, se aș­teaptă ca până la sfârșitul anului să aibă 100.000 de utilizatori pentru Ape Rider.

GHID DE UTILIZARE. Pentru început, aplicația în sine este gratuită. Fiecărui client i se blochează 69 de lei din cont în momentul în care se înscrie cu car­dul în aplicație – cu titlu de garanție pentru eventuale daune produse bicicletei închiriate –, urmând ca banii să-i fie înapoiați după ce renunță la serviciu. Activarea contului de client costă un leu, iar utilizatorii primesc un bonus de 100 de lei, care le asigură 26 de ore de plimbare gratis cu bicicleta.

Într-un interviu telefonic acordat NewMoney în urmă cu peste două săptămâni, Demis Ghindeanu, cofondatorul GetPony, un serviciu de car sharing demarat în Cluj-Napoca și continuat la București, spunea că noul tip de economie (în care mașinile vor deveni mai degrabă un serviciu decât obiectul unor contracte de vânzare–cumpărare) îl va înlocui cu to­tul pe cel tradițional. Cu alte cuvinte, a face un pas către economia viitorului este un gest aproape obli­gatoriu pentru un furnizor de mobilitate.

Când vine vorba de investiții, Andrei Botescu, promotorul principal al Pegas și acționar minoritar (în urma investiției din 2015 a lui Iulian Stanciu, șeful eMag), vorbește de un efort financiar total de trei mil­i­oane de euro. Banii vor acoperi producția celor 2.000 de biciclete speciale pentru bike sharing, apli­cația, sistemul antifurt integrat, costurile cu logistica și echipa destinată proiectului. Pentru un astfel de serviciu, investiția este ridicată.

Spre comparație, acționarii GetPony vorbesc de o in­vestiție totală de peste un milion de euro –, suma in­cluzând leasingul la cele peste o sută de mașini pe care le are flota proprie.

UN GHIDON PROFITABIL. Ape Rider va fi profitabil dacă 60% din costurile operaționale ale proiectului vor fi acoperite de „vânzarea suprafețelor media de pe biclă“, spune Botescu. Deocamdată, aplicația are un parteneriat cu BCR, acesta constând preponde­rent într-o promovare reciprocă, după cum lasă de înțeles reprezentanții băncii. BCR nu e la primul pas către noul tip de economie, banca lansând anul trecut serviciul eGo, un fel de GetPony cu mașini electrice exclusiv pentru clienții proprii. Din rațiuni de marketing, băncile mari sunt în general active pe acest segment: să nu uităm că Raiffeisen, de exemplu, pune la dispoziția clienților biciclete gratuite încă de acum șapte ani.

Nu în ultimul rând, aplicațiile pentru bike sharing sunt o prioritate atât pentru investitorii financiari, cât și pentru companiile din domeniu care vor să-și diversifice activitatea sau să-și consolideze poziția. Pe plan global, extinderea serviciilor de acest tip este catalogată de analiști drept o „isterie“ generală. În aprilie, Uber a cumpărat pentru aproximativ 200 de milioane de dolari furnizorul de bike sharing Jump, potrivit TechCrunch.

Până să se gândească la astfel de cumpărători, Andrei Botescu are de rezolvat nu doar bâlbe teh­nice, ci și multe probleme cu Poliția. A făcut 20 de plângeri penale pentru furtul sau distrugerea tot atâtor biciclete. Datorită sistemului de reperare prin GPS, acestea au fost recuperate. „A fost efectiv un răz­boi deschis (cu infractorii, n.r.), dar se pare că am învins cel puțin pe moment“, scrie Botescu într-o postare recentă pe Facebook. Până la victoria finală, mai are însă de luptat.

 

SPIȚĂ CU SPIȚĂ  

O schimbare de acționariat a pus Pegas pe un nou făgaș.

  • La deal. În 2016, Pegas a avut cele mai mari vânzări din istoria sa recentă: peste 1,5 milioane de euro. Tot acum doi ani, compania a înregistrat primul profit semnificativ: aproape 100.000 de euro.
  • Un impuls. Creșterea vânzărilor (de cinci ori) s-a datorat și faptului că pachetul de control a fost preluat în 2015 de Iulian Stanciu, prin compania sa de distribuție IT Network One Distribution (NOD). Stanciu este unul dintre cei mai experimentați români din online și distribuție IT.
  • Dinamică. Schimbarea de acționariat a adus o dinamică nouă în companie. Lansarea bicicletelor electrice și a serviciului Ape Rider sunt doar două argumente.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.