Creșterea numărului de tranzacții cu cardul, avansul pieței de eCommerce din România, ca urmare a schimbării obiceiurilor de consum în pandemie, dar și războiul din Ucraina, au determinat creșterea numărului atacurilor de phishing, provocând pierderi importante magazinelor online. Cu atât mai mult cu cât comercianții online din România reacționează greoi la schimbările rapide din ultima perioadă, platformele acestora sunt vulnerabile la atacurile informatice.
Astfel, 80% dintre magazinele online din România sunt vulnerabile la atacurile de tip phishing, lucru care se transferă, automat, și către clienții acestora, potrivit analizei TARA Interactive, companie românească de dezvoltare de software.
„Criminalii cibernetici vor căuta mereu noi căi de a eluda sistemele de protecție ale magazinelor online. Însă, în același ritm, evoluează și softurile de monitorizare și identificare a scripturilor malițioase inserate în site. Ne așteptăm la și mai multe atacuri de phishing, în perioada următoare, dată fiind situația geopolitică și atacurile din partea hackerilor ruși, dar și a celor internaționali”, spune Vlad Lepădatu, Managing Partner la TARA Interactive, menționând că, la nivel mondial, pierderile generate de atacurile cibernetice în eCommerce sunt estimate la 20 de miliarde de dolari în 2021, în creștere cu 14% față de anul anterior.
Potrivit analizei TARA Interactive, cele mai frecvente metode de phishing în industria de eCommerce din România sunt:
Odată cu extinderea folosirii telefonului mobil, au apărut și noi modalități de phishing care vizează utilizatorii de astfel de dispozitive:
„În contextul actual, magazinele online ar trebui să fie pregătite pentru orice atac de tip phishing, iar managerii să fie conștienți de consecințele unui astfel de atac și să implementeze un protocol clar în cazul atacurilor cibernetice”, mai spune Vlad Lepădatu.
TARA Interactive oferă o întreagă gamă de servicii de securitate pentru magazinele online – de la consultanță, audit de securitate, diagnosticarea problemelor, și remedierea acestora printr-o abordare holistică, ce îmbină tehnologia cu partea umană (educarea publicului pentru a se putea feri, scrierea de mesaje asertive, dar care nu creează panică, explicări, etc.), educarea personalului pentru a identifica fraudele cibernetice.
Cel mai comun tip de atac de fraudă în comerțul electronic este cunoscut sub numele de fraudă prietenoasă. Frauda prietenoasă are loc atunci când un client finalizează cu bună știință o achiziție cu cardul de debit sau de credit și apoi continuă să conteste acea achiziție la bancă, pentru o rambursare. În 2021, aproape 40% dintre comercianții online din întreaga lume au raportat că au suferit acest tip de atac.
În acest context, magazinele online au la dispoziție o serie de instrumente pe care le pot implementa, astfel încât să limiteze vulnerabilitățile atunci când vine vorba de atacuri cibernetice și, în același timp, să aibă grijă de clienții lor și să nu îi expună acestor riscuri:
În prezent, în România, magazinele online cele mai vulnerabile la atacurile de tip phishing sunt cele care nu au ultimele versiuni de software instalate, fără SSL/HTTPS și cele care folosesc parole ușor de spart pentru panoul de administrare a comenzilor online.
Cât privește investițiile pentru securizarea business-urilor în fața atacurilor cibernetice, acestea variază de la câteva sute de euro, la câteva mii de euro, în funcție de tehnologiile pe care le utilizează magazinele respective, de complexitatea acestora, cu mențiunea că sumele scad dacă strategia de investiții vizează aici prevenția, nu intervenția reactivă.
Miniştrii Energiei din ţările bogate din G7 au ajuns la un acord pentru a-şi închide…
Secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, l-a invitat pe preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski să asiste…
Ţările UE au adoptat, definitiv, noi reguli care reglementează nivelul datoriei publice pe care o…
Ministrul de Externe, Luminiţa Odobescu, a anunţat că au fost organizate 916 de secţii de…
Turcia le-a transmis aliaţilor că va susţine candidatura premierului Mark Rutte pentru a fi următorul…
Comisia Europeană a aprobat ajutorul de stat pentru restructurare în valoare de 95,3 milioane EUR…
Acest website folosește cookies