Au avut bani doar pentru înființarea firmei, pe care au dus-o în timp la vânzări de peste patru milioane de euro. Algoritmul lor? O nișă bine aleasă.
Imaginați-vă că sunteți într-un supermarket, în fața unui dispozitiv care, în funcție de alimentele pe care le-ați pus în coșul de cumpărături, vă recomandă cel mai potrivit vin aflat pe stoc. Sau într-un pub în care, pe baza tipului de bere pe care îl comandați cu regularitate, vi se recomandă alte produse asemănătoare.
Și nu e un exercițiu rupt de realitate. Dimpotrivă, sunt doar două exemple de aplicații create de compania eSolutions, specializată în dezvoltare software și traininguri de tehnologie, pentru Carrefour Băneasa și pubul La 100 de Beri din Centrul Vechi al Capitalei.
Cu afaceri de 3,1 milioane de euro în 2018, compania estimează pentru anul în curs venituri de 4,4 milioane de euro. O creștere organică, subliniază Marian Simpetru, cofondator al producătorului de software, venită pe fondul dezvoltării unor noi produse care combină în mod eficient inteligența artificială și algoritmii de învățare automată în dispozitive complexe destinate, de regulă, exportului.
Cum sunt, de pildă, soluțiile Internet of Things (IoT), pe care eSolutions le-a creat pentru compania israeliană RedSea – unul dintre principalii jucători de pe piața de acvaristică marină la nivel global. Românii au construit mai multe dispozitive IoT care măsoară temperatura, lumina sau nivelul substanțelor chimice dintr-un acvariu, datele astfel colectate fiind apoi trimise în cloud pentru a fi analizate. Soluțiile pot fi integrate în diverse aplicații, cum este lampa inteligentă pentru acvarii care poate fi controlată printr-o aplicație de mobil, pe care RedSea a lansat-o recent.
Dacă la 20 de ani visa să-și deschidă o afacere de tip Internet Café, cinci ani mai târziu, Marian Simpetru, Ionuț Comșa și un prieten al lor (care a părăsit firma mai târziu) puneau bazele eSolutions. Era anul 2001, iar finanțările pentru startupuri erau foarte greu – spre imposibil – de obținut. Practic, investiția lor în viitoarea companie s-a limitat la capitalul social obligatoriu pentru înființarea firmei. Însă au reușit să se pună repede pe picioare, iar banii au venit încă din primele luni de activitate, atunci când programatorii au realizat o platformă web pentru o firmă din Marea Britanie, proiect din care au câștigat circa 5.000 de dolari.
Câțiva ani mai târziu, companiile românești erau afectate de criza economică. „Atunci efectiv ne chinuiam să supraviețuim“, își amintește Simpetru, recunoscând că au avut mare noroc. Concret, eSolutions semnase un contract cu Tarent, o companie germană de tehnologie care avea clienți precum Telekom, Billa sau Bosch, pentru care dezvoltau mai multe soluții software. În 2012, mulțumiți de colaborarea cu eSolutions, nemții, care la acea vreme aveau afaceri de peste 25 de milioane de euro, au decis să intre în acționariatul firmei românești, cu un procentaj de 50%.
În structura actuală a acționariatului, managing partnerii Marian Simpetru și Ionuț Coșma au, fiecare, un pachet de 16,6%, Miron Brezai, directorul tehnic, deține alte 16,6%, în timp Tarent continuă să controleze pachetul de 50%. La ora actuală, 97% din clienții eSolutions sunt din mediul privat, iar 75% din aceștia activează pe piața din România. Printre cei din urmă regăsim nume sonore precum Renault, Carrefour, Altex, rețeaua de sănătate Regina Maria, Orange sau OMV.
Cu retailerul electro-IT Altex, de pildă, lucrează încă din 2013, iar Dan Ostahie, fondatorul companiei cu afaceri de peste un miliard de euro în 2018, este antreprenorul care i-a dat cel mai bun sfat în materie de business lui Simpetru. Când Ostahie a cumpărat una dintre soluțiile de management al prețului create de eSolutions, Copio, devenind astfel primul client al dezvoltatorului pentru acest produs, fondatorul grupului Altex i-a propus lui Simpetru să-i vândă o licență sub formă de abonament.
„Bine, dar, după un an, vă va ieși aceeași sumă din buzunar“, i-a replicat Simpetru. „Sigur că da, în plus, veți vinde licența și altora“, i-a atras atenția Ostahie, care, printre vorbe, îi sugera o strategie sănătoasă de business, de care tânărul urma să țină cont.
Se întâmpla în 2013, iar de atunci eSolutions vinde și abonamente. Numai pe piața germană, de exemplu, dezvoltatorul software are 25 de clienți – printre care giganții Deutsche Telekom și Rewe –, care au cumpărat astfel de abonamente al căror preț poate ajunge la câteva mii de euro pe lună.
În paralel cu dezvoltarea de soluții software, în 2005, Simpetru a identificat o oportunitate colaterală de business – organizarea de cursuri de tehnologie la nivel expert pentru companii. A început cu clienți precum Radcom sau ING, noua activitate concretizându-se în 2016 sub forma unei divizii de business. Astăzi, „Academia eSolutions“ generează 10% din întreg businessul companiei-mamă, însemnând și peste 17.000 de ore de curs susținute.
Doar anul acesta, eSolutions a avut 12 clienți, pentru care a susținut 54 de cursuri, cu 500 de cursanți. În ceea ce privește prețurile practicate, trei zile de curs costă, în medie, 4.500 de euro, pentru minimum două și cel mult 12 persoane. Fiind prima companie care a scos pe piață cursuri de big data, iar printre solicitanți s-au numărat jucători precum ING Tech sau eMAG, astăzi, nu este de mirare că oferă și cursuri de machine learning sau de inteligență artificială.
Piața internă de software și servicii IT a ajuns la 975 de milioane de euro în 2017, în timp ce cifra de afaceri totală a sectorului IT a crescut cu 11 procente și a atins pragul de patru miliarde de euro, potrivit ANIS. În 2018, au estimat analiștii, veniturile totale generate de industria de software și servicii IT au ajuns la 4,5 miliarde de euro.
Anul acesta, Lidl România le oferă angajaților din cele peste 350 de magazine două zile…
Într-un context economic în care antreprenoriatul românesc cunoaște o expansiune rapidă, dar adesea haotică, Ștefan…
Peste 15.000 de locuințe din România au fost certificate drept „Green Homes” sau au obținut…
Investimental, cel mai nou broker de pe piața de capital din România, anunță lansarea PIES,…
eMAG lansează un nou shop-in-shop dedicat produselor pentru rutina de îngrijire a părului și machiaj:…
Începe numărătoarea inversă până la listarea companiei Puig, care deține mărci de lux precum Carolina…
Acest website folosește cookies