Șase din zece elevi consultați de World Vision România nu sunt de acord cu proba scrisă a Bacalaureatului care îi evaluează, potrivit Proiectului Legii Învățământului Preuniversitar, la limba română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și la științele socio-umane. Totodată, șapte din zece copii vor ca proba de specialitate a profilului studiat la liceu să rămână obligatorie, arată un sondaj realizat de Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
Rezultatele consultării mai arată că părerile elevilor despre admiterea la colegiile naționale sunt împărțite. Pe de altă parte, cei mai mulți dintre elevi cred că digitalizarea ar trebui să fie prioritatea numărul I în educație și ar vrea ca la disciplina „Educație pentru Viață“ să li se predea în primul rând educație pentru sănătate, educație financiară și educație de mediu;
Consultarea a fost realizată în rândul a peste 1000 de elevi din ciclul gimnazial și liceal, dintre care 52% din mediul rural, 19% din urbanul mic și 29% din urbanul mare.
Șase din zece elevi (59%) nu sunt de acord ca mediile din clasele V-VIII să nu mai fie luate în considerare pentru admiterea la liceu. 35% sunt de acord ca mediile să fie scoase din procesul de admitere, iar 6 % au preferat să nu răspundă la întrebare.
În privința admiterii la colegiile naționale, cei mai mulți dintre elevii care și-au exprimat opinia spun că, în cazul în care acestea își vor organiza propriile examene, copiii din mediile dezavantajate vor avea mai puține șanse să intre. Concret, 44% spun că elevii din mediile dezavantajate vor avea mai puține șanse să intre la colegiile naționale, 37% cred că vor avea aceleași șanse. Aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat să nu-și exprime opinia.
„Consider că organizarea admiterii de către colegiile nationale ar favoriza elevii care deja învață în aceste scoli, astfel că i-ar descuraja pe restul copiilor. Ar trebui să avem cu toții șanse egale“, a declarat Nicoleta Maxim, elevă în clasa a VIII-a și membră a Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
Tot în consultarea fundației, 50% dintre elevi au spus că ar trebui să poată exista clase/grupe de excelență nu doar în colegiile naționale, ci și în alte unități de învățământ liceal.
Șase din zece elevi nu sunt de acord ca prima probă scrisă a Bacalaureatului să cuprindă itemi de evaluare atât din limba română, cât și din matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane, așa cum este prevăzut în Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar. Mai puțin de trei din zece elevi sunt de acord cu această probă scrisă, iar aproape unul din zece a preferat să nu-și exprime opinia legat de această probă.
În același timp, mai mult de șapte din zece elevi (72%) consideră că proba de specialitate a profilului studiat la liceu ar trebui să rămână obligatorie la Bac. 21% cred că proba de specialitate nu ar trebui să fie obligatorie, iar 7% au preferat să nu-și exprime părerea.
„Nivelul de cunoștințe acumulat ține mult de profilul ales de fiecare elev. De exemplu, la Profilul Uman nu se mai face matematică din clasa a XI-a, iar eu și colegii mei, de la Real, avem chiar și patru ore pe săptămână. Cum ar putea o astfel de probă să ne testeze real nivelul de cunoștințe?
Mi se pare important să se țină cont de proba specifică profilului. Noi ne alegem o anumită specializare pentru că avem înclinații într-o anumită direcție și vrem să ne dezvoltăm cât mai mult în anii de liceu. Mi se pare nedrept ca la final să nu se țină cont de materia care ne reprezintă cel mai bine și la care ar trebui să fim cel mai bine pregătiți“, a declarat Melania Firu, elevă în clasa a XI-a și membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
Jumătate dintre elevi (48%) nu sunt de acord cu eliminarea filierelor teoretică și vocațională din liceele profesionale. Doar un sfert dintre elevi (24%) sunt de acord cu eliminarea acestor filiere, iar restul (28%) n-au avut nici o opinie în acest sens.
Prioritățile Legii Învățământului Preuniversitar, în viziunea elevilor
Întrebați de trei priorități care ar trebui să se regăsească în Legea Învățământului Preuniversitar, elevii au pus pe primul loc digitalizarea în educație, urmată de educația remedială și sprijinul pentru teme. A treia prioritate este acordarea unei mese calde la școală pentru toți elevii. Alte măsuri cu care elevii sunt de acord într-o mare măsură sunt creșterea burselor și formarea cadrelor didactice.
Bursele de excelență pentru elevi ar urma să fie între 700 și 1000 de lei/lună, bursa de performanță 500 de lei/lună, iar bursa socială și pentru cei care învață în licee profesionale de 300 de lei pe lună, conform aceluiași proiect. Întrebați în ce măsură cuantumul acestor burse încurajează performanțele în rândul tuturor elevilor, copiii au răspuns:
Potrivit proiectului de lege, disciplina „Educația pentru viață” va fi obligatorie pentru toți elevii și va include mai multe module, adaptate vârstei lor, printre care: educație pentru mediu, educație pentru sănătate, educație financiară, educație juridică, educație civică, egalitate de gen, gândire critică, oratorie și dezvoltare personală, securitate cibernetică etc
Modulele cele mai dorite la clasă de către elevi sunt:
77% dintre elevii consultați de World Vision România vor ca educația sexuală să fie predată obligatoriu, adaptat vârstei lor. 18% dintr elevi nu vor să le fie predată educația sexuală, iar 5% nu și-au exprimat părerea.
85% dintre elevi sunt interesați de dezbaterea publică referitoare la Legile Educației. În plus, 79% dintre aceștia consideră că vocea lor contează pentru autoritățile statului în realizarea Legilor Educației.
World Vision România reiterează, pe scurt, câteva dintre propunerile transmise săptămâna trecută în urma consultării a circa 3400 de cadre didactice:
Alte recomandări ale fundației World Vision România:
– Construirea curriculumului disciplinei „Educație pentru viață“ astfel încât să cuprindă prioritar noțiuni și practici din domeniile care îi interesează cel mai mult pe elevi: educație financiară, educație pentru sănătate (inclusiv educație sexuală), educație pentru mediu și educație juridică;
– Dezbaterile despre Legea Învățământului Preuniversitar să includă constant și un reprezentat al copiilor, având în vedere că ei sunt principalii beneficiari ai legislației în educație, iar majoritatea sunt interesați de schimbările din învățământ;
– În proiectul de lege să se prevadă ca în trei ani de la intrarea în vigoare a „Strategiei naționale pentru digitalizarea educației“, procesul să se facă urmărind, în paralel, trei piloni: 1) asigurarea de infrastructură tehnică pentru toate școlile (tablete, calculatoare, conexiune la internet, platforme de e-learning etc.); 2) introducerea competentelor digitale din ciclul primar și evaluarea competențelor digitale de bază ale elevilor și profesorilor în acord cu standardele Comisiei Europene; 3) transformarea și adaptarea conținutului tradițional în conținut digital prin dezvoltarea unei biblioteci virtuale la care să aibă acces toți elevii, părinții și profesorii.
World Vision România va reveni în zilele următoare cu documentul final de recomandări în contextul dezbaterii publice pentru Legile Educației care are loc până pe 24 august. Propunerile vor fi trimise către Ministerul Educației și alți actori relevanți din domeniul educației.
Comisia Europeană a aprobat ajutorul de stat pentru restructurare în valoare de 95,3 milioane EUR…
Peste jumătate dintre părinţii care au plecat din România pentru a munci în străinătate nu…
Biroul Electoral Central a stabilit, luni, prin tragere la sorţi, ordinea de pe buletinele de…
Garanti BBVA lansează chatbot-ul de ultimă generație, GIA, conceput pentru a îmbunătăți experiența clienților și…
Glovo a realizat o analiză privind cele mai comandate produse de către români pentru masa…
Anul acesta, Lidl România le oferă angajaților din cele peste 350 de magazine două zile…
Acest website folosește cookies